Hei,
jeg har en 85 mod saab 900. Kjøpte denne i vinter, men håndbrekket har aldri fungert annet enn på flat mark... Fant etter hvert ut at wirene hadde rustet fast, og fikk byttet disse, men håndbrekket tar fremdeles ikke. Prøvde å stramme inn ganske mye på justeringsskruene, men det eneste resultatet var bitelitt motstand da jeg trillet bilen, pluss en svak skrikelyd fra det ene forhjulet.
Noen som har råd om hva som kan være galt og hva jeg burde gjøre med det?
Håndbrekket tar ikke!
Moderator: Moderatorer
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Håndbrekket tar ikke!
Har du lest denne, litt lenger ned på siden? 
viewtopic.php?f=12&t=21178" onclick="window.open(this.href);return false;

viewtopic.php?f=12&t=21178" onclick="window.open(this.href);return false;
- Sondreot
- Grunnladetrykk
- Bil: 99 Saab 9-5 Estate 2.0
- Sted: Bergen
900s 90 mod har ikkje samme bremser som en 85 mod. Men det som er viktig her er at du har godt med slakk på wirene, slik at bremsearmen på kalipterene får returnere helt tilbake. Deretter må ytterklossen ut, og stempelet i kalipteren justeres med spesialverktøy (som du får på biltema). Juster til du har passelig klaring (passelig er når klossen er løs ut og inn, men ikkje slakk mellom skive og stempel). Deretter kan du stramme wirene til det akkurat ikkje er klaring mellom wirekule og bremsearm på kalipeter. Då skal bremsen fungere bra! NB: ikkje juster wire for stramt, for då virker ikkje den automatiske etterjusteringa som den skal, og du mister brekket etterhvert som klossene slites..
03 Saab 9-5 sedan Vector
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Beklager, det har du helt rett i. Jeg la ikke merke til årsmodellSondreot skrev:900s 90 mod har ikkje samme bremser som en 85 mod.

- Sondreot
- Grunnladetrykk
- Bil: 99 Saab 9-5 Estate 2.0
- Sted: Bergen
Det er egentlig ganske likt, sjølv om det er veldig ulikt... Samme prinsipp!
03 Saab 9-5 sedan Vector