Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Myrt N610
- 2.0 bar

- Innlegg: 955
- Registrert: 15 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N610
- Navn: Trym Berge Mathisen (Han første Trym)
- Bil: 9-3 og 9-5
- Sted: Sørumsand
-
Kontakt:
Legg inn
av Myrt N610 » 04 jun 2008, 22:55
doo-kie skrev:Jeg føler med deg

Det er ikke det du hater Saab, men du hater å skru på di
De ingtingjørene som har konstruert motorommet skulle fått utdelt verktøy å prøvd selv


Er så enig!
Macarena performance team-member #02
Saab 9-5ss 2,3t '04 | rullende prosjekt.. |
Silver-Surfer
Saab 9-3sc 1,8t '07 | kone/familie racer |
-
Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Legg inn
av Saab900STCR » 04 jun 2008, 23:00
Ja, i alla fall på SS og SC...
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

-
Myrt N610
- 2.0 bar

- Innlegg: 955
- Registrert: 15 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N610
- Navn: Trym Berge Mathisen (Han første Trym)
- Bil: 9-3 og 9-5
- Sted: Sørumsand
-
Kontakt:
Legg inn
av Myrt N610 » 05 jun 2008, 07:41
Etter å ha skrud lit på mors 9-3 ss 1.8t er jeg glad jeg har ng900

Macarena performance team-member #02
Saab 9-5ss 2,3t '04 | rullende prosjekt.. |
Silver-Surfer
Saab 9-3sc 1,8t '07 | kone/familie racer |
-
Morti
- Overload!!!
- Innlegg: 1240
- Registrert: 31 mai 2006, 21:30
- Sted: Drammen
-
Kontakt:
Legg inn
av Morti » 05 jun 2008, 14:04
jaja, tross alt lettere å bytte turbo enn topp pakning.. den stakkars snurra di har nok fått kjørt seg litt med all denne chippinga hehe
-
jan magnus n634
- Overload!!!
- Innlegg: 1271
- Registrert: 16 mar 2006, 18:27
- Medlemsnummer: 634
- Navn: jan magnus
- Sted: Jessheim
-
Kontakt:
Legg inn
av jan magnus n634 » 05 jun 2008, 15:16
Morti skrev:jaja, tross alt lettere å bytte turbo enn topp pakning.. den stakkars snurra di har nok fått kjørt seg litt med all denne chippinga hehe
her er det ikke chippa noe ennå:P
-
Dopus
- 2.0 bar

- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Legg inn
av Dopus » 06 jun 2008, 02:05
såså.Du er ikke alene. Må skifte turbo på 9-5 neste helg. Ser fram til mye artig språkbruk, et par flasker pepsi max og minst en pakke camel (blir av en eller annen grunn alltid mange tenke/røyke pauser når en skrur på SAAB).
En annen perfekt prestasjon av ingentingjørerne er å plassere en vange/røyr like under bånnpannen på saab 9-5 slik at du må ut med batteriet, løsne motor festene og jekke opp motoren bare for å kunne få klaring nokk til å få opp og ned bunnpannen ( særlig når du skal ha bunnpannen opp med ny flytende pakning uten å røre vangen som ligger i veien.) Gi dem en skiftenøkkel og se hva dem får till...tulleku"##¤"#er.
-
Glevi-900S
- 1.2 bar

- Innlegg: 250
- Registrert: 19 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 454
- Sted: Eidsvoll/Oslo
Legg inn
av Glevi-900S » 06 jun 2008, 16:42
OI! jeg skal bytte turbo på min 9-5 snart selv...når jeg kikket på det ned i motorriommet så det ike så ille ut, men kan kanskje by på mer problemer enn jeg først trodde...noen som har gjort det før og har ca tidsforbruk?
Og du som skal bytte nå...fint om du kunne tatt litt bilder av prossessen så kanskje vi kan sette sammen en liten FAQ på det...flere kan dra nytte av det på sikt

9-5 2,0t SE, -98 mod
Prosjekttråd *Solgt*
900S 95-mod med Viggen/SE-look *Solgt*
-
doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Legg inn
av doo-kie » 06 jun 2008, 17:27
Dopus skrev:såså.Du er ikke alene. Må skifte turbo på 9-5 neste helg. Ser fram til mye artig språkbruk, et par flasker pepsi max og minst en pakke camel (blir av en eller annen grunn alltid mange tenke/røyke pauser når en skrur på SAAB).
En annen perfekt prestasjon av ingentingjørerne er å plassere en vange/røyr like under bånnpannen på saab 9-5 slik at du må ut med batteriet, løsne motor festene og jekke opp motoren bare for å kunne få klaring nokk til å få opp og ned bunnpannen ( særlig når du skal ha bunnpannen opp med ny flytende pakning uten å røre vangen som ligger i veien.) Gi dem en skiftenøkkel og se hva dem får till...tulleku"##¤"#er.
Har hatt nede bunnpannen på min 9-5, 3 ganger. dette er en grei jobb. du trenger ikke å løsne motor. kun løsne eksoen!
å heller ikke ta ut batteriet.

Bare ta av plastdekslet og dekslet rundt singhjulet. det er mere enn nok klaring for å ta den ned mellom rammevangen=)
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
-
Dopus
- 2.0 bar

- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Legg inn
av Dopus » 06 jun 2008, 21:22
ned ja. men opp, med flytende pakning som ikke skal være borti noe , så er det trangt nok og eneste måten jeg kunne være sikker på at jeg hadde klaring nok var å heve motoren en centimeter. Better safe then sorry.
-
doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Legg inn
av doo-kie » 07 jun 2008, 00:07
ja men har ikke hatt noe problem med å komme borti noe med silikon på.. å har altid blitt tett etterpå! syns ikke det var så alt for trangt på den bite. Da er det mange andre løsninger under 9-5 panseret som er mye mye værre.! hvis jeg får gi deg ett tips. så er det å ta ned bunnpannen slik den står, uten å å løsne motoren! men for all del du ser selv
Har selv hatt ute motoren på min 9-5også..
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 07 jun 2008, 08:50
Glevi-900S skrev:OI! jeg skal bytte turbo på min 9-5 snart selv...når jeg kikket på det ned i motorriommet så det ike så ille ut, men kan kanskje by på mer problemer enn jeg først trodde...noen som har gjort det før og har ca tidsforbruk?
Og du som skal bytte nå...fint om du kunne tatt litt bilder av prossessen så kanskje vi kan sette sammen en liten FAQ på det...flere kan dra nytte av det på sikt

Å bytte turbo på 9-5 er egentlig ikke noe problem, er litt trangt, men det går greit.
Jan Magnus derimot har en 9-3SS, og der står motoren andre veien, med turboen mot torpedoveggen. Det er litt verre...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Dopus
- 2.0 bar

- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Legg inn
av Dopus » 07 jun 2008, 15:44
hmm. Kanskje jeg bør være glad at det er en 9-5 jeg skal bytte på og ikke en av dem nyere 9-3`erene. Har også skjønnt det slik at 9-5`en ikke skal være så alt for vansklig å skifte på. Blir mye værre når eg (hvis jeg ikke finner en mer erfaren saabskruer til å gjøre jobben) skal skifte topppakning. Det ser jeg for meg blir en H****** jobb.haynes manualen har 30 punkter bare for å få av toppen, og self 30 punkter til for å få den på igjen. Men Turboen haster mest. Så jeg får håpe delene fra speedparts er kommet før neste helg.
Har funnet en god beskrivelse av turbo skifte på en 900ng.
http://photo.platonoff.com/Auto/2005101 ... ement/?all" onclick="window.open(this.href);return false;
Og tipper denne egentlig har mange likhetstrekk med turbo skifte på en 9-5. Det står i tillegg beskrevet i haynes manualen til 9-5 med litt bilder.
-
Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Legg inn
av Saab900STCR » 09 jun 2008, 00:28
Dopus skrev:hmm. Kanskje jeg bør være glad at det er en 9-5 jeg skal bytte på og ikke en av dem nyere 9-3`erene. Har også skjønnt det slik at 9-5`en ikke skal være så alt for vansklig å skifte på. Blir mye værre når eg (hvis jeg ikke finner en mer erfaren saabskruer til å gjøre jobben) skal skifte topppakning. Det ser jeg for meg blir en H****** jobb.haynes manualen har 30 punkter bare for å få av toppen, og self 30 punkter til for å få den på igjen. Men Turboen haster mest. Så jeg får håpe delene fra speedparts er kommet før neste helg.
Har funnet en god beskrivelse av turbo skifte på en 900ng.
http://photo.platonoff.com/Auto/2005101 ... ement/?all" onclick="window.open(this.href);return false;
Og tipper denne egentlig har mange likhetstrekk med turbo skifte på en 9-5. Det står i tillegg beskrevet i haynes manualen til 9-5 med litt bilder.
Det skiljer inte mycket på dessa 2 bilarna, följer du den veiledningen så går det sikkert greit!
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

-
oddi N108
- Overload!!!
- Innlegg: 1337
- Registrert: 26 feb 2003, 01:00
- Sted: Sandefjord
-
Kontakt:
Legg inn
av oddi N108 » 15 jun 2008, 20:27
bytte turbo på 9-5 er ikke så vanskelig om man får litt hjelp.. hvor lang tid brukte vi, anders? eller du da.. jeg ble vel redusert til håndtlanger og person som ligger under bilen og tar de kjipe skruene:) men overraskende greit var det faktisk...
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt
9-5 2,3 t 1998
-
thenok
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 36
- Registrert: 05 feb 2009, 17:03
- Medlemsnummer: N1624
- Navn: Thomas Hansen
- Bil: 01 Saab 9-5 SE Estate
- Sted: Trondheim
Legg inn
av thenok » 05 feb 2009, 22:28
Hei!
Nettopp kjøpt en 9-5 med turbo og har aldri vært borti turboer før. Er det bare å skru ut,skru inn og så funker det som før? Ingen form for justeringer? Tenker da på bytte til samme som stod i fra før!
T
2001 9-5 SE 2,3t Estate