Forskjellene fra 2.0 til 2.3

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Forskjellene fra 2.0 til 2.3

Legg inn av Paradigm N558 » 05 jun 2008, 12:11

Nå sitter jeg å argumenterer med en kollega av meg, og han brånekter på at det er samme motorblokk og topp på 2.0 til Saab og 2.3.

Jeg står på mitt og sier at det er samme blokka og toppen, men annen veiv (og muliggens råder) og der stopper det.

Jeg har virkelig prøvd å søke, men det viste seg å ikke være så lett, så kan noen forklare forskjellen mellom 2.0 og 2.3 på tungvindt og komplisert måte?
- Så holder han kanskje kje*** :p
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Forskjellene fra 2.0 til 2.3

Legg inn av Paradigm N558 » 05 jun 2008, 12:20

Så da er det i utgangspunktet på 2.0 mye bedre klaring mellom stempel og ventiler i tilfelle registerras?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Forskjellene fra 2.0 til 2.3

Legg inn av Paradigm N558 » 05 jun 2008, 12:23

Logikk: Om tillater på 2.3 at stempelet går lengre ned, så vil den jo også gå lengre opp.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Forskjellene fra 2.0 til 2.3

Legg inn av Edward N812 » 05 jun 2008, 12:53

bytter du kun til større veiv, blir toppunkt for høyt og bunnpunkt for lavt. bytter du kun til mindre veiv blir bunnpunktet lavere, noe vi vil, men toppunktet blir jo for lavt.

bytter du til kun større råder vil du få høyere både toppunkt og bunnpunkt. ikke gunstig på noen måte. bytter du kun til mindre råder vil du få lavere bunnpunkt, hvilket er gunstig, men du vil jo også få et lavere toppunkt, hvilket er ugunstig.

derfor er min konklusjon: større veiv med kortere råder. om man kompenserer for den større veiva i toppunktet med kortere råder, vil du få samme toppunkt. når den derimot går nedover vil både den lengre veiva og de kortere rådene bidra til å få et lavere bunnpunkt ;)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Kurt N597
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 267
Registrert: 31 aug 2007, 12:39
Medlemsnummer: N597
Navn: Kurt
Bil: 9-5 Aero Estate
Sted: Tromsø

Re: Forskjellene fra 2.0 til 2.3

Legg inn av Kurt N597 » 05 jun 2008, 14:17

Hvis vi tar en T7 motor som utgangspunkt:
Boring er samme, 90mm. Topp er samme (noen forskjeller på kammer og ventiler).
På 2 litern er det ei veiv med 78mm slaglengde og 159mm råder.
På 2,3 litern er det ei veiv med 90mm slaglengde og 153mm råder.
Stemplene er forskjellige på 2 liter og 2,3 liter.
mvh Kurt N597

Saab 9-5 Aero Estate

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Forskjellene fra 2.0 til 2.3

Legg inn av Ingvar N629 » 05 jun 2008, 20:03

2,3 er en stroket 2,0 for å si det kort.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar