Forskjell på 9000 92mod og senere

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
elling
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 05 mai 2006, 23:07
Medlemsnummer: N210
Navn: Knut
Bil: Aero 900 88 mod

Forskjell på 9000 92mod og senere

Legg inn av elling » 05 jun 2008, 22:33

Skal å se på en saab 9000 92 mod 2,3 turbo (man gir). Men er usikker på hva som er forskjellen på denne og modellene etterpå. (kun modellene med 2,3 liter og turbo). Er det annen motorstyring etter 92 og evt er det greit å oppgradere dette dersom man er interessert i å ta ut litt ekstra fra motoren? Karosseriet og understell forøvrig er vel likt helt frem til 98 mod? Er det bedre rustbeskyttelse på de siste modellene? Forøvrig kjenner jeg godt til saab da jeg har to stk og900 (88 og 93 mod) som vil måtte vike plass for en evt 9000.

Knut
N210

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Forskjell på 9000 92mod og senere

Legg inn av na_X » 05 jun 2008, 22:48

Er DI på 92-modell, og den har langmotoren. I 93 så kom trionic-styringen (5.2), 94 så kom vel kortmotoren med annen girkasse og trionic 5.5. Med trionic så får man mappet slik at man utnytter hardwaren bedre, så skal man ta ut mest mulig så er vel det beste å bytte motorstyring også. Finner vel endel tråder på forumet fra før om hvordan man bytter ledningsnett og de andre tingene man trenger for å få dette til å fungere. De som er nyere enn 94 er vel også bedre med tanke på rust (halvgalvanisert elns), regner med noen retter på noe av dette om det er noe som er feil ihvertfall. :)
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Forskjell på 9000 92mod og senere

Legg inn av Tor N12 » 05 jun 2008, 22:51

Det na_x sier stemmer.. kan vel også legge til at den girkassa som kom i 94 tåler mere enn de eldre...
Om du skal trimme så styr i allefall unna bilene med TCS.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

elling
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 05 mai 2006, 23:07
Medlemsnummer: N210
Navn: Knut
Bil: Aero 900 88 mod

Re: Forskjell på 9000 92mod og senere

Legg inn av elling » 06 jun 2008, 08:17

Hei
Takk for gode svar! Da dropper jeg det objektet og ser etter mod 94+. Kan evt legge inn forespørsel i forumet under Kjøp av biler i tilfelle det er noen som skal omsette en 9000.
Knut
N210

Svar