Ikke det at våre kjære 9000 er noen baneracer ut av fabrikken, men i det siste har styringa på bilen min blitt "slarken". Den føles upresis, slapp, ujevn og "hakkete". Får virkelig følelsen av og ratte en båt, istedet for en bil.
Er det noen typiske ting i styringa på 9000 som blir slarkete etterhvert? Og vil jeg oppnå noe med poly-foringer til diverse "styreenheter" ?
Slapp styring på 96 9000 CS
Moderator: Moderatorer
- Pasient N657
- 2.0 bar
- Innlegg: 654
- Registrert: 20 apr 2006, 21:18
- Medlemsnummer: N657
- Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
- Sted: Lillehammer
Slapp styring på 96 9000 CS
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Slapp styring på 96 9000 CS
9000 til en kompis av meg har vanvittig slarkete styring i forhold til bilen min. upresis, og mye dødgang. nye polyforinger her og der i forstillinga vil nok ikke hjelpe så mye på det problemet, de vil du merke først når styringa tar tak.
vi har kjøpt både ytre og indre styreledd til kompisen min. kan komme med tilbakemelding på forbedringa når vi har bytta dem, mulig vi tar det etterpå. husker jeg måtte bytte begge styreledda etter eu-kontroll. det gjorde susen bare det!
om du har tid og lyst kan du ta deg tid til å demontere hele styresnekka (eller hva enn det egentlig heter) og bytte to foringer som sitter et stykke inn på enheten. disse finnes i powerflex, og ka tenke meg det gjør susen det også, om de gamle er begynt å bli slitne.
gjør du den sistnevnte jobben må du lufte etterpå, men det er jo ikke no stress.
vi har kjøpt både ytre og indre styreledd til kompisen min. kan komme med tilbakemelding på forbedringa når vi har bytta dem, mulig vi tar det etterpå. husker jeg måtte bytte begge styreledda etter eu-kontroll. det gjorde susen bare det!
om du har tid og lyst kan du ta deg tid til å demontere hele styresnekka (eller hva enn det egentlig heter) og bytte to foringer som sitter et stykke inn på enheten. disse finnes i powerflex, og ka tenke meg det gjør susen det også, om de gamle er begynt å bli slitne.
gjør du den sistnevnte jobben må du lufte etterpå, men det er jo ikke no stress.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Slapp styring på 96 9000 CS
Tannstaget på 9000 sitter så godt orginalt at du merker lite til å montere Powerflex der om du da ikke har tatt den helt ut og skiftet alle de andre foringene også.
Det som virkelig bruker å hjelpe er de bakre foringene til bærebrua, der er det bare powerflex som gjelder, de varer MYE lengre enn de orginale, koster mindre og gir deg klart bedre styrefølelse.
Men som Edward sier så må jo også resten av forstillinga være bra.
Opphengskulene, styreledd er viktig samt at du kan sjekke om lagerskålene til de fremre foringene på bærebrua er hele, de bruker å ryke.
Det som virkelig bruker å hjelpe er de bakre foringene til bærebrua, der er det bare powerflex som gjelder, de varer MYE lengre enn de orginale, koster mindre og gir deg klart bedre styrefølelse.
Men som Edward sier så må jo også resten av forstillinga være bra.
Opphengskulene, styreledd er viktig samt at du kan sjekke om lagerskålene til de fremre foringene på bærebrua er hele, de bruker å ryke.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Slapp styring på 96 9000 CS
Tor, lagerskålene, er det de som holder på bærearmen fremme? der powerflexforingene er røde og todelt, om man bytter til det... funderer litt på om de kan være delvis skyld i slarkete styring på kameraten min sin bil...
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Slapp styring på 96 9000 CS
JappEdward N812 skrev:Tor, lagerskålene, er det de som holder på bærearmen fremme? der powerflexforingene er røde og todelt, om man bytter til det... funderer litt på om de kan være delvis skyld i slarkete styring på kameraten min sin bil...
Som en tilleggsopplysning så kan jeg i allefall si at selve tannstaget på 9000 er utrolig holdbart og sjelden ryker, dvs de modellene som var før 88 har ikke like bra men etter dette så er de meget gode! Min har gått ca 400k og ingen slakke eller andre feilsymptomer på den, har også en kjenning som har flere 9000 som har gått det dobbelte av min og han har heller ikke skiftet.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor