Er snakk om en Saab 900 Turbo (kanskje intercooler) noen og 80 modell

Kom gjerne med andre tips til en saab turbo bil som førstebil, maks pris foreløbig er 14.000,- NOK.
- martin
Moderator: Moderatorer
Du trenger å skifte ledningsnett til innsprøytningen, og montere ledningsnett for APC-systemet.Paradigm N558 skrev:Om det er en 16v du går over til må du bytte dynamo og servopumpe og.
Ledningsnettet er bare å flytte over, det er mye lettere.
Motoren vil vel gå rett neddi ja.
Girkassen sitter godt fast med blokka egentlig, så ser ikke noe grunn til å sku den av motoren og flytte over.
Takk for et veldig utfyllende svarEirik N396 skrev: Du trenger å skifte ledningsnett til innsprøytningen, og montere ledningsnett for APC-systemet.
Girkassen henger under motoren, så om du kjøper delebil har du jo den også. Det er bare å skifte om du vil, alle passer om hverandre, men det finnes ulike utvekslinger på disse.. Drivverket er ikke forskjellig på biler med og uten turbo, men det finnes skiller ut fra årsmodell, når det gjelder størrelse på medbringere.
Motor passer rett oppi, men om du går fra 8v til 16v må du sørge for å få med deg motorfestet på høyresida (i fartsretningen) da dette skiller.
Det er vel ikke strengt tatt nødvendig å bytte dynamo(?) men servopumpa må skiftes som paradigm sier. Begge disse sitter jo uansett på motoren, så om du får tak i komplett motor (eller enda bedre - komplett delebil) følger jo disse med uansett.
Regner med du er klar over at motorbyttet må godkjennes om det skal være lovligMen om jeg var deg ville jeg sjekket flere forsikringsselskaper, da jeg tror det skal være mulig å finne billigere forsikring enn som så!
Unnskyld meg, men det der må vel være den teiteste måten å spare penger på jeg har hørt om! Om du havner i en ulykke så risikerer du regress, det vil si at forsikringsselskapet kan nekte utbetaling og kreve deg for utbetaling de har hatt til motparten! Tenk om både du og motparten blir uføre i en ulykke, da står du der med milliongjeld og uten erstatning for egen skade!rambraut skrev: Selvsagt er jeg klar over at det er ulovlig, men den vil bli godkjent med det samme jeg har nok penger til og betale forsikringen på bilen med turbo.
Ja, dette er noe jeg har tenkt på. Hvis det skulle skje noe så er det mitt ansvar, ferdig med den saken.Ingvar N629 skrev:Unnskyld meg, men det der må vel være den teiteste måten å spare penger på jeg har hørt om! Om du havner i en ulykke så risikerer du regress, det vil si at forsikringsselskapet kan nekte utbetaling og kreve deg for utbetaling de har hatt til motparten! Tenk om både du og motparten blir uføre i en ulykke, da står du der med milliongjeld og uten erstatning for egen skade!rambraut skrev: Selvsagt er jeg klar over at det er ulovlig, men den vil bli godkjent med det samme jeg har nok penger til og betale forsikringen på bilen med turbo.
Det var billigtMorten N88 skrev:Ang forsikring da, da jeg ble 18 kjøpte jeg en 900Turbo, en 82mod. Hadde delkasko, betalte 6600 inkl ungdomstillegg hos Gjensidige. Fikk 20% startbonus siden jeg var familiemedlem i NAF..
Har sikkert gått opp på 10 år, men verdt å sjekke utFikk tilbake ungdomstillegget etterpå også, det var jo greit..