Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Timon
- 2.0 bar

- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
-
Kontakt:
Legg inn
av Timon » 16 jun 2008, 13:34
Tenkte jeg skulle legge opp en bryter inn i kupeen slik at jeg kan skru av magnetventilen "ved behov"..
Men hvilken av de tre ledningene skal jeg bruke? Fant en blå, en grønn og en rød/grønn.
Sist redigert av
Timon den 22 jun 2008, 19:16, redigert 1 gang totalt.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 16 jun 2008, 14:27
hvorfor ikke bare sette en bryter på ledningen som går til APC-sikringen? eventuelt bare dra ut sikringen til APC "ved behov"
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
Timon
- 2.0 bar

- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
-
Kontakt:
Legg inn
av Timon » 16 jun 2008, 17:51
Ja kan vel likegjerne det..
Noen som vet om APCen tar skade av å bli skrudd av og på? Med motoren i gang/under kjøring osv..
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 17 jun 2008, 12:40
kan ikke tenke meg det...
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
Timon
- 2.0 bar

- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
-
Kontakt:
Legg inn
av Timon » 18 jun 2008, 07:09
Ok går for sikringen.
Men noen som vet hvor mye strøm som går gjennom den ledningen? vet den er på 10 a men går det så mye?
Tenkte på denne:
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=78072" onclick="window.open(this.href);return false;
men den er bare på 6 a...
Hadde jo vært genialt med nøkkel til

"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 18 jun 2008, 09:01
heheh... det nøkkelhullet ville jeg gjemt ganske godt. nei det går nok ikke 10A, for da ville sikringa gått, hehe. men mål med et multimeter da vel. jeg har lest på et forum hvor mye som går der, og det er nok ikek engang en brøkdel av hva sikringa er på. 10A oppnår du nok KUN ved overledning eller kortslutning inni magnetventilen som jeg har opplevd tre ganger for mye

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
Timon
- 2.0 bar

- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
-
Kontakt:
Legg inn
av Timon » 18 jun 2008, 09:42
Hehe har du reserveventil liggende nå da?
Tenkte på å ha nøkkelhullet i midtkonsollen, nedi det rommet som kan låses.. er vel rimelig trygg da vil e tro

"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 18 jun 2008, 10:53
ja nå har jeg reserveventil. men går ikke på samma tabba igjen! si ifra i tråden her åssen det hele går da.
hva skal du med det egentlig? sette ned til glt i tilfelle en politimann får lyst til å prøvekjøre den på rappen?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
Timon
- 2.0 bar

- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
-
Kontakt:
Legg inn
av Timon » 18 jun 2008, 11:50
Nei politiet har visst ikke lov til å teste noe som helst. Men snakka med ei som hadde litt peil, og som sa at BILTILSYNET har lov! Og sist jeg var på Gatebil kjørte jeg forbi TO kontroller hvor det sto 2-3 gule biler fra Statens vegvesen og ei tralle... På den ene hadde de tilogmed en som stod i buskene og kikka litt før kontrollen..
Derfor

"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
og900turbo
- 1,5 bar

- Innlegg: 355
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Legg inn
av og900turbo » 18 jun 2008, 17:08
Det er da ikke forbudt å kjøre på grunnladetrykket
APC-systemet bruker magnetventilen til å heve ladetrykket over grunnladetrykket, samtidig som det passer på at det ikke blir så høyt at tenningsbank oppstår. Da regulerer systemet ved hjelp av sin bankesensor trykket litt ned slik at motoren ikke tar skade.
Det står forøvrig mye på nettet om APC-modifisering. Du kan jo begynne her om magnetventilen:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... highlight=" onclick="window.open(this.href);return false;
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
-
zero900t
- Overload!!!
- Innlegg: 1919
- Registrert: 21 mar 2006, 16:03
- Medlemsnummer: N645
- Navn: Halvard
- Bil: 93 / OG900
- Sted: Oslo
Legg inn
av zero900t » 18 jun 2008, 18:58
Timon skrev:Ok går for sikringen.
Men noen som vet hvor mye strøm som går gjennom den ledningen? vet den er på 10 a men går det så mye?
Tenkte på denne:
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=78072" onclick="window.open(this.href);return false;
men den er bare på 6 a...
Hadde jo vært genialt med nøkkel til

ser det ikke ganske mistenksomt ut om du blir stoppa og vrir om en nøkkel nedi den luka???
ville vel vært bedre med en trykk bryter gjemt inni hanskerommet, for dem spør alltid om vognkortet, bare å romstere godt inni der når du tar det ut...
bare en tanke...
-
Morten N88
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Legg inn
av Morten N88 » 18 jun 2008, 19:39
Må plassere den bryteren slik at ting inne i hanskerommet ikke kan komme borti bryteren.. Kjedelig hvis den blir slått av midt i en forbikjøring..

Selv om man aalltid beregner god tid under forbikjøringer selvsagt..
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
-
Timon
- 2.0 bar

- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
-
Kontakt:
Legg inn
av Timon » 18 jun 2008, 20:17
Hanskerommet? der er jo airbagen. og legger vel ledningen under gulvteppet ellr no.
Men jeg MÅ beregne god tid, fordi noen ganger stopper turbotrykket på glt akkurat som om sikringen er ute. Hvis jeg slipper gassen og gir på igjen får jeg fullt trykk. Men tar litt tid å bygge opp trykk to ganger
Skjer ikke så ofte nå lenger da, var verre før.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
Timon
- 2.0 bar

- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
-
Kontakt:
Legg inn
av Timon » 22 jun 2008, 16:25
Har begynt å fikle litt, men noen som vet hvilken av ledningene på sikringen jeg bør koble bryter på?? Det står en liten rød og grønn en der, og en feit grønn en.
Og et tillegsspm: på lokket til sikringsboksen står det at den sikringen er til APC og "Heater Pump" men hva er heater pump? Og hva vil bryteren ha å si for denne?
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
Timon
- 2.0 bar

- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
-
Kontakt:
Legg inn
av Timon » 23 jun 2008, 15:57
Gikk for den feite grønne jeg. Det så ut til å være plussen.
Og bryteren funker, av og på med apc bare ved å vri på nøkkelen

merker forskjell fra 0,48 og til 1,4 bar for å si det sånn
Ikke noe synlig jallamekk noe sted heller, bare et diskret lite nøkkelhull helt fremst i det rommet i midtkonsollen. la forresten førerkort og vognkort oppi der også

"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro