Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Endre88 N1527
- 1,5 bar

- Innlegg: 477
- Registrert: 04 mai 2008, 10:34
- Medlemsnummer: N1527
- Navn: Endre Listhaug
- Bil: SAAB 9000cc
- Sted: Måløy
Legg inn
av Endre88 N1527 » 18 jun 2008, 20:17
Når eg åpna bagasjerommet på 9000èn min å de regna ute so renne de ALLTID jævli me vatn ut av demparane/staga
Nåken som har tips??

M93 SAAB 9000cc 2,0- go bilen=)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)
-
doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Legg inn
av doo-kie » 18 jun 2008, 22:30
Tja.. du burde jo finne ut hvor vannet klarer og komme seg inn i bilen
sjekk pakningen til bagasjeluka.. Skulle tro det var der vannet stakk seg inn.. eller pakningen rundt viduet?? Er det tørt nedi rommet? Pussig det kommer ut av demperan! men vann er vann, og det kommer seg alltid inn der man tror det aldri vil dra...

MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
-
Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Legg inn
av Gunnar N326 » 18 jun 2008, 23:51
Har du bytta dempere?
Hadde det samme på min 9000, kom inn via innfestinga til demperane, tok dei ned att og klina inn den stålforinga med tynn Tectyl, ML trur eg den hette. Både inni og utanpå. Rensa godt av støtdempertårna og satt inn med tjukk, svart Tectyl på utsida, altso oppned, der gummiforinga sit. Skru til utan å vri demperen, få tørka dørkplata godt, den blir øydelagt av vatn... So er det berre å kjøyre ein dag på vestlandet, og sjå om det er tett...

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01

Solgt

9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 19 jun 2008, 07:39
Endre, hvilke dempere snakker du om? Jeg trodde det var snakk om demperne på luka. Men er du isåfall sikker på at det er fra disse vannet kommer?
-
Endre88 N1527
- 1,5 bar

- Innlegg: 477
- Registrert: 04 mai 2008, 10:34
- Medlemsnummer: N1527
- Navn: Endre Listhaug
- Bil: SAAB 9000cc
- Sted: Måløy
Legg inn
av Endre88 N1527 » 19 jun 2008, 15:10
Ja e ganske sikker på at de e fra demparane som helde bakluka oppe, de renne liksom rett ut av demparen, midt på i skjøyten
Å eg bur på beste vestkant so de regna ganske ofte

M93 SAAB 9000cc 2,0- go bilen=)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)
-
Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Legg inn
av Gunnar N326 » 19 jun 2008, 15:44
Å P**ker, heilt på bærtur eg då!
Men dersom gassFJØRENE virker, so er det jo ikkje vatn i dei. Altso, hvis det er vatn i dei, virker dei ikkje, altso byt dei.

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01

Solgt

9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
-
Endre88 N1527
- 1,5 bar

- Innlegg: 477
- Registrert: 04 mai 2008, 10:34
- Medlemsnummer: N1527
- Navn: Endre Listhaug
- Bil: SAAB 9000cc
- Sted: Måløy
Legg inn
av Endre88 N1527 » 19 jun 2008, 17:38
må jo hjelpe bakluka opp men den står no av seg sjøl då
Kan hende vatne renne langs fjørene men samla deg i "skjøyten" å renne ned??

M93 SAAB 9000cc 2,0- go bilen=)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)
-
Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
-
Kontakt:
Legg inn
av Jørgen N237 » 20 jun 2008, 08:33
Har du spoiler på bilen? Årsmodell? På 9000 som jeg hadde rant det inn i nedkant av vinduet og dette rant på innsiden av luken når jeg åpnet den. Men der var det også seriøst vått i hele bagasjeromemt.
Styrer med DAB og AUX
-
Endre88 N1527
- 1,5 bar

- Innlegg: 477
- Registrert: 04 mai 2008, 10:34
- Medlemsnummer: N1527
- Navn: Endre Listhaug
- Bil: SAAB 9000cc
- Sted: Måløy
Legg inn
av Endre88 N1527 » 20 jun 2008, 15:43
Nope, ingen spoiler

Trur de legge seg en plass like ved siden av lyktene når luka e jenn, men no regna de som f*** her so eg får sjå på de når de en gong letta

M93 SAAB 9000cc 2,0- go bilen=)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)
-
Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
-
Kontakt:
Legg inn
av Jørgen N237 » 20 jun 2008, 18:17
Endre88 skrev:Nope, ingen spoiler

Trur de legge seg en plass like ved siden av lyktene når luka e jenn, men no regna de som f*** her so eg får sjå på de når de en gong letta

Husker bare at jeg aldri fikk min bra, alltid vått ved venstre baklykt ihvertfall. Tettet listen på taket, kabelgjennomføring, lykter, rundt bakruten (her lakk det mye) og rundt lykten.. Pakningen på bakluken dro jeg igjennom en tynn spylerslange..
Styrer med DAB og AUX
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 20 jun 2008, 23:40
Om det er en 9000 CC du har så kan du også sjekke skjøten mellom ramma og bakre panel av bakluka, luka er nemlig lagd av to deler som er skrudd sammen og i denne skjøten ligger det karosserikitt som med tiden blir stivt og sprekker opp.
Om du åpner luka og skrur av den sorte lista som går langs siden av luka så ser du lettere hvor jeg mener på, helt nederst av bakruta, nede ved hjørnet.... På siden der, der ser du delingsplanet mellom ramma og bakre del av luka. Trikset da er å pelle ut så mye som mulig av karosserikittet, vær nøye og bruk litt tid.. bruk gjerne et tynt skrujern eller en streng f.eks slik at du får ut mest mulig av kittet også litt innover i luka.. Når du så er fornøyd så skaffer du f.eks Biltema rutelim og presser inn så mye som mulig med ei sprøyte, klem hardt imot slik at du er sikker på å få det godt inn. Skru sammen og la limet tørke..
Dette er i allefall problemet på 90% av de CC'ene som blir fuktig på en eller begge sider av baggasjerommet.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Endre88 N1527
- 1,5 bar

- Innlegg: 477
- Registrert: 04 mai 2008, 10:34
- Medlemsnummer: N1527
- Navn: Endre Listhaug
- Bil: SAAB 9000cc
- Sted: Måløy
Legg inn
av Endre88 N1527 » 21 jun 2008, 14:31
Takk for svar
Skal bjynde på de når de en gong blir opplett her

M93 SAAB 9000cc 2,0- go bilen=)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)
-
Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 22 jun 2008, 11:28
Jepp, gjer som Tor seier. Hadde same problem på min CC, og den fiksen gjorde susen. Vindusrutetettninga til Biltema kunkar kalas til jobben.
Endar også emnet slik at det vert meir beskrivande.