Bilstereo i OG900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Rogerald
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Kr.sand

Bilstereo i OG900

Legg inn av Rogerald » 01 jun 2004, 21:50

Jeg lurte bare om noen har noen goder tips og bilder å gi meg på hvordan en bilstereo blir laget i en OG900 ? Det er jo bare 4
Sist redigert av Rogerald den 23 feb 2009, 17:07, redigert 1 gang totalt.

Gjest

Legg inn av Gjest » 02 jun 2004, 08:51

Jeg har kjøpt et 4" frontsett med separate diskanter og delefilter som jeg ikke kommer til å bruke som du kan kjøpe. Dette er toppmodellen til Rockford innen 4", og de har sluttet å lage det av en eller annen rar grunn. Jeg fikk tak i det siste settet de hadde inne. Det er ubrukt...

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Tromsø

Beste resultat

Legg inn av ut218 » 02 jun 2004, 09:17

får du med størst mulig membran Vanligvis forsvinner nedre del av mellomtonen og bassen med 4 originale høytalere i bilen. Nå finnes endel fine 4 tommere til frontanlegget, men disse bør være med separat delefilter og separate diskanter. Diskantene monteres i hjørner ved a stolper. Kan godt sitte med dobbelsidig teip. Bak kan du ta hull i hattehylle, og montere 6*9. Har du sedan lager du hattehylle i sponplate. I en combi så lager du hull i den som er der og stiver den opp med veggplate i spon. Stiv hattehylle på combi er viktig. Den originale er ikke stiv. Istedet for bakhøyttalere kan du montere en liten sub. Gir et fint komplement til 4 tommerne foran.

Har Macrom komponent foran i min, og er godt fornøyd. Ser at infinity har fått høyttalere med større membranareal på sine høytalere. en 10 cm har membran som en 13 cm. Uten å ha testet dette vil jeg tro at bassen blir mye bedre. en 13 cm er nemlig mye bedre enn en 10 cm. Se etter de nye infinity. www bilradiospesialisten.no
2002 9-5 Aero automat

Rogerald
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Kr.sand

Legg inn av Rogerald » 02 jun 2004, 14:14

synes det blir jævli harry med sånne små diskanter på stolpene. noen andre plasser å ha disse ?

Hvilken høytalere bruker dere bak i original festet ?
Sist redigert av Rogerald den 23 feb 2009, 17:12, redigert 1 gang totalt.

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 02 jun 2004, 14:53

Tja, har nu det selv, og legger jo omtrent ikke merke til dem. Skal du ha go lyd er du nødt til å flytte dem ut av originalposisjon. Da går det greit å legge dem på dasjbordet. En diskant er jo ikke mer enn 1 cm tykk, og 2cm i radius så de blir jo knapt synlig. Du kan jo lage noe for å ha dem i. Feks hjørneavlutninger for frontruta nede som du trekker i svart skai. Eller hvis du har elektriske speil, legger der styrepinnen bruker være. Å bruke originalfestet bak. Tja... Kjøp billigste sort. Du skal ikke høre lyden bakfra, fremme i framsetet, ihvertfall ikke spinkel 10cm lyd, så da trenger du heller ikke slå på stortromma. Kjøp heller en liten subbass, og noen billige bakhøyttalere, som du justerer ned i volum.
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 02 jun 2004, 17:13

Ang.diskant:
Framme er det då eit plastikkdeksel på den plata der eksisterande høtlarar+ventilasjon er montert. Kan det vere ein ide å innfelle diskanten der?

Ang. bakre høgtalar, so er det 6x4" som er mest likt orginalen. Men det er ikkje 6x4 direkte, so du må lage adapterplate. Kjøpte sjølv nokre Lightning høgtalarar på BRL, men dei passar sjølvsagt ikkje. Må seie betjeninga på BRL i Trollhättan var behjelpelige (kan det ha noko med at han karen likte godt bilen min?), eg fikk prøve monge sett som dei hadde, men ingen passa direkte på. Enda somsagt opp med dei Lightning høgtalarane, då dei var nogenlunde rimelige,og skulle spele greit nok. Eg er ikkje ute etter kjempelyd, men det er greit når en ein sjeldan gong har med baksete passasjerar at dei også høyrer noko, slik at en ikkje må ha volumstille 11 framme for at dei bak skal høyre noko.

Brukeravatar
Kongpetrus
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: 300
Navn: Petter Danielsen
Bil: Viggen fakecab
Sted: Oslo

Legg inn av Kongpetrus » 02 jun 2004, 17:38

Jeg har 4" sett med delefilter og diskanspredere fremme. Har gjort som Hjelle foreslår. Brukte superlim for å feste diskantsprederne fra undersiden. Passer utmerket da omkretsen på diskantsprederne glir rett inn i utformingen fra undersiden. (Sprederne blir ikke ødelagt av lim heller da kanten på disse glir rett inn i et spor fra undersiden)

Delefilterene er det også plass till inne i samme hulrom.
Petter D. N300
SAAB (Suveren Artig Annerledes Bil)
Bilene mine

Svar