Hei, har en t16 med litt motorproblemer. Bilen går urent. Får noen fusk av og til, og det virker som om pluggene druknes i olje. Dessuten er oljetrykket litt lavt. Oljeforbruket er svært høyt. Så at rørene utfra turboen inneholdt olje, men mistenker at også toppen lekker olje inn i ventilene.
Vurderte også å skifte ventiltrykkere. Noen som vet åssen man oppdager om disse er ødelagt. Altså de hydrauliske. Det er ihvertfall en tikkelyd i toppen.
Håper på hjelp. Bilen ryker nemlig ganske heftig.
Tr?bbel med t16
Moderator: Moderatorer
Trøbbel med t16
2002 9-5 Aero automat
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
oljeforbruk
Hvordan er eksosen ved pådrag?
Høres ut som gåen turbo synes jeg, evt. veivhusventilasjon med mye olje i. Slitte stempelringer.
Sjekk trykket i veivhuset ved ladetrykk.
Lykke til!
Petter
Høres ut som gåen turbo synes jeg, evt. veivhusventilasjon med mye olje i. Slitte stempelringer.
Sjekk trykket i veivhuset ved ladetrykk.
Lykke til!
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
kontrollerte kompresjonen og den viste normale verdier. Bilen soter noe voldsomt, og pluggene går ofte rå, og er helt svarte. Og det er opplagt olje for den bruker mye. Og ved gasspådrag kommer mye svart røyk.
Har ikke kontrollert veivhusventilasjonen, men har tatt opp oljepeilepinna mens motoren går. Og der nede er det også litt røyk, uten at det blåser ut av åpningen. Sånn sett tror jeg ringene er tette. Kan ventiltetningene være gåen?
Har ikke kontrollert veivhusventilasjonen, men har tatt opp oljepeilepinna mens motoren går. Og der nede er det også litt røyk, uten at det blåser ut av åpningen. Sånn sett tror jeg ringene er tette. Kan ventiltetningene være gåen?
2002 9-5 Aero automat
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Re: Trøbbel med t16
anngående tikking i toppen må du vel bytte til nye ventilløftere regner jeg med..ut218 skrev:Hei, har en t16 med litt motorproblemer. Bilen går urent. Får noen fusk av og til, og det virker som om pluggene druknes i olje. Dessuten er oljetrykket litt lavt. Oljeforbruket er svært høyt. Så at rørene utfra turboen inneholdt olje, men mistenker at også toppen lekker olje inn i ventilene.
Vurderte også å skifte ventiltrykkere. Noen som vet åssen man oppdager om disse er ødelagt. Altså de hydrauliske. Det er ihvertfall en tikkelyd i toppen.
Håper på hjelp. Bilen ryker nemlig ganske heftig.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Rune N01
- 1,5 bar
- Innlegg: 432
- Registrert: 24 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 01
- Navn: Rune Hensel
- Bil: Saab 900 SE Turbo Cab M96
- Sted: Vinterbro
Hei.
1. Som Petter er inne på så er det nok stor sansynelighet for at Turbon er defekt.
2. Dersom det tikker i ventiltrykkerne så kan det komme av flere ting. Prøv først å kjøre en innvendig motorrens (helles på mens motorolje er varm og la stå på tomgang i ca 10 minutter (avhengig av produsent) skift olje) Deretter kjøp en dyr olje - Castrol SLX er en olje som jeg har fjernet dette problemet med mer enn en gang...
1. Som Petter er inne på så er det nok stor sansynelighet for at Turbon er defekt.
2. Dersom det tikker i ventiltrykkerne så kan det komme av flere ting. Prøv først å kjøre en innvendig motorrens (helles på mens motorolje er varm og la stå på tomgang i ca 10 minutter (avhengig av produsent) skift olje) Deretter kjøp en dyr olje - Castrol SLX er en olje som jeg har fjernet dette problemet med mer enn en gang...
MVH Rune
___________________
Saab 9-5 SE Estate MY01
Saab 900 SE Turbo Cab MY96
___________________
Saab 9-5 SE Estate MY01
Saab 900 SE Turbo Cab MY96
- john n04
- 2.0 bar
- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Sort røyk og sotete plugger har ingenting med olje å gjøre. Det er for fet blanding. Hadde det vært olje hadde det kommet blårøyk ut av eksosen ikke sort. Sjekk luftfilteret, og at tenningen er riktig innstillt.
Angående oljeforbruket, så forsvinner mye inn i innsuget hvis tilbakeslags ventilen på veivhusventilasjonen er kaputt. Sjekk denne. Er denne kaputt, trykksettes motoren innvendig når ladetrykket kommer, og masse olje vil gå i den tykke slangen mot innsuget, fordi det ikke er trykk der.
Angående oljeforbruket, så forsvinner mye inn i innsuget hvis tilbakeslags ventilen på veivhusventilasjonen er kaputt. Sjekk denne. Er denne kaputt, trykksettes motoren innvendig når ladetrykket kommer, og masse olje vil gå i den tykke slangen mot innsuget, fordi det ikke er trykk der.

lawicel CanUsb, og Tech2!
kan det være at lekkasje i turboen gir sort røyk og dårlig gange. Om eksos resirkuleres vil luft bensinblandingen da bli for fet?
Kjørte 5 kilometer etter at jeg skiftet plugger på saab. Pluggene var da dekket av et tykt lag sot, og jeg mener tykt lag. Så forresten at en vakumslange var koblet rett fra vakum til egr. Skal den det, og hva skjer om den er frakoblet. Koblet fra en av de store vakumniplene på innsuget, og motoren ruset da kraftig. ca 4000@. Skal det være så mye ekstra bensin i bensin luftblandingen.
Denne bilen har bare ført med seg katastrofe.
Kjørte 5 kilometer etter at jeg skiftet plugger på saab. Pluggene var da dekket av et tykt lag sot, og jeg mener tykt lag. Så forresten at en vakumslange var koblet rett fra vakum til egr. Skal den det, og hva skjer om den er frakoblet. Koblet fra en av de store vakumniplene på innsuget, og motoren ruset da kraftig. ca 4000@. Skal det være så mye ekstra bensin i bensin luftblandingen.
Denne bilen har bare ført med seg katastrofe.
2002 9-5 Aero automat