multireima sporet av

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

multireima sporet av

Legg inn av ArntR N315 » 31 mai 2004, 19:54

Har på min 9k Nordic hatt et aldri så lite uhell.

Multireima sporet av 2 spor innover mot motoren.. Var på jobben og kjørte i ei "dump"... kom hjem og hører at på tomgang så "slår" det på innsida (som om noen slo svakt med ei våt tue).... slokker i motoren i vill panikk.... åpner og kan etter 2 sek konstantere at multireima er kaputt... Ei fin 2-3 mm flerre.... :cry:

Gikk over motorfestene... de så litt "tæret"... kan kjøringa i dumpen ha fått reima til å spore av?? Reima kan trekkes ca 3 cm opp....

gode råd er dyre.. har bytta multireim før i min gamle 9k, har ferdiglagt "spesial-verktøy" for jobben... men læll... ikke tatt med i beregninga... at det skulle skrues nå, rett før sommerferien :!:

Noen som har preventive forslag?? :idea: :above:

Bilen er senka med H & R-fjærer... men originale støtdempere :? :-x
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 01 jun 2004, 08:49

Sjekk om strammehjulet og det andre styrehjulet går som de skal, de
må byttes av og til på min. Svake plastikkhjul med skjøre lager...
Sjekk også om noen av hjulene har kast, og om AC-kompressoren
sitter godt, tvilsomt at en hump skal medføre avsporing.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 01 jun 2004, 12:00

Den multireima er då kjappt gjordt å bytte, på eine 9k-en vart den bytta på sånn cirka 10 minutt på SAAB verkstedet... :)
Den bilen åt foressten slike reimer, ei i året var ikkje uvanlig. Grunnen til det kom vi fram til for ein månad sidan, kjedet til balanseakslingane var litt ute av drift. Dette forårsaka ein del vibrasjon i motoren, og ei slik reim varte sånn cirka 15kkm. Grunnen til at det vart oppdaga var at vi starta å få ein ld i bilen rundt 2500rpm, og det høyres ut til at bilen holdt på å dette ihop.

Men som trond seier, sjekk reimhjula, dei skal vel byttast med eit visst intervall...

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Legg inn av ArntR N315 » 01 jun 2004, 16:48

Har sjekke diverse løpehjul, dynamo, vannpumpe, klima-kompressoren og strammehjul..... hvorpå strammehjulet er den store synderen...

Trakk i reima, så hørte jeg et klikk, og der stod pinade strammehjulet fastspent uten spesialverktøy...
Jeg kakka litt i det, og da "poppet" det ut igjen...

Kostnad sofar:

Multireim: 461 kr.
Strammehjul: 1141 kr. uoriginal.... som den saab-fantast jeg er så bestiller jeg originalt 8) (må bestilles i mårra ja, stengt nå..)

Vel.. skal sjekk speedparts sine sider om de har no stæsj...

Hadde det ikke vært så jevligt vanskelig å sette inn bilder, så hadde jeg gitt dere arbeidet på foto...

10 minutt?? tja.. bytte reima gikk fort.. verre med å skru ting og tang av og på... der går tida gitt :wink:
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Legg inn av ArntR N315 » 01 jun 2004, 18:25

tar en tjangs på å kjøre med den gamle spenna på... trenger bilen så sååårt...
:roll:
Krysser fingra... fungerte fint nå, men who knows... :shock:

takk for tipsene
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Legg inn av ArntR N315 » 01 jun 2004, 19:17

fant delene som jeg trenger på speedparts sine sider...
lavere priser også iforhold til Saab/mekonomen-verkstedet her i Alta...

Bestilling er sendt til speedparts...;)
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 01 jun 2004, 22:27

Må få presisere, 10 minutt var frå reima var henta utifrå delelageret og til bilen kunne startast att. Kom innom for at dei skulle få høyre ulydane, og påpeikte at reima hadde klovna i lengderetninga mellom tennene, og dette var då eit arbeid som vart utført imellom to oppsette verkstedstimar.

Når vi skifta på den andre 9k-en her heime, tok vi ut innerskjermen osv, SAAB-merkanikaren fiksa biffen utan å demontere noko som helst anna enn å løyse på ein plasttank, det er vel kjølevesketanken som er frami der.

Gjest

Legg inn av Gjest » 02 jun 2004, 09:16

Hjelle, N6 skrev:Må få presisere, 10 minutt var frå reima var henta utifrå delelageret og til bilen kunne startast att. Kom innom for at dei skulle få høyre ulydane, og påpeikte at reima hadde klovna i lengderetninga mellom tennene, og dette var då eit arbeid som vart utført imellom to oppsette verkstedstimar.

Når vi skifta på den andre 9k-en her heime, tok vi ut innerskjermen osv, SAAB-merkanikaren fiksa biffen utan å demontere noko som helst anna enn å løyse på ein plasttank, det er vel kjølevesketanken som er frami der.
Hadde mekanikerne generellt gidda å bruke tiden til å skru fremfor å klø seg i ræva, så hadde kanskje jeg også brukt verkstedet litt oftere..
Her oppe koster en verkstedtime på Saab ca. 740 kr. + moms!!!!! Jeg kan ha det mye moro for disse pengene....

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 02 jun 2004, 17:22

ArntR. skrev:
Hjelle, N6 skrev:Må få presisere, 10 minutt var frå reima var henta utifrå delelageret og til bilen kunne startast att. Kom innom for at dei skulle få høyre ulydane, og påpeikte at reima hadde klovna i lengderetninga mellom tennene, og dette var då eit arbeid som vart utført imellom to oppsette verkstedstimar.

Når vi skifta på den andre 9k-en her heime, tok vi ut innerskjermen osv, SAAB-merkanikaren fiksa biffen utan å demontere noko som helst anna enn å løyse på ein plasttank, det er vel kjølevesketanken som er frami der.
Hadde mekanikerne generellt gidda å bruke tiden til å skru fremfor å klø seg i ræva, så hadde kanskje jeg også brukt verkstedet litt oftere..
Her oppe koster en verkstedtime på Saab ca. 740 kr. + moms!!!!! Jeg kan ha det mye moro for disse pengene....
Er vel omtrent same pris her også, mulig det er litt billigare, til sags dato har ikkje bilen min vore inne på verksted for anna enn service, PKK og spissing. På spissinga og PKK vert eit lokalt Mekonomen verksted brukt. Er vel å banne i kjerka, men det er faktisk også Volvo lastebilverksted der... :oops:

Må få legge til at den operasjonen vi hadde vart ikkje det betalt noko for, mulig det var derfor det gikk kjappt. ;)

Svar