Jeg var ute og luftet Celise som snarest i går kveld, og innså at vibrasjonene i rattet - og delvis hele fronten - som en tid nå har gjort seg gjeldende ved hastigheter rundt 80-90kmt og litt oppover [1] ikke har blitt noe bedre. Ble dog sittende og fundere litt på akkurat hva det er som forårsaker dette. Det inntreffer som nevnt når hastigheten kryper over ca 90kmt. Vibrering later til å forverres ved nedbremsing (subjektiv oppfatning), men roer seg og forsvinner på tur ned forbi 70. Dette var også tilfelle da vinterskoene sto på, men ikke riktig så plagsomt da man ikke er oppe i noe større hastigheter vinterstid. Regnet litt med at (nye) sommersko skulle begrense/eliminere problemet, men den gang ei. Alt bremserelatert var byttet ved overtagelse av bilen i fjor sommer (da problemet også var til stede), så klarer ikke helt å se for meg at problemet har noe med det å gjøre. Ser heller ikke for meg at ubalanse i dekk/felg er hovedsynderen, da det nå har blitt forsøkt med til sammen tre hjulsett uten merkbare forbedringer.
Phew.
Kan synderen være noe så "enkelt" som slitte forstillingsforinger? Alternativt, bør man se seg ut en større gjennomgang/utskifting av slitedeler ellers i forstillingen? Kan løsningen muligens ligge et helt annet sted?
Tips og lure trix mottas med takk. ^-^
Det fikk bli en langdryg post, beklager. Mulig jeg går inn og effektiviserer/omformulerer litt senere i dag, vfs.

[1]Lufting skjedde naturligvis på lukket vei. Man kjører jo ikke tulling blant folk.