Bedre jording til ECU'en hjelper for ladetrykk

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Bedre jording til ECU'en hjelper for ladetrykk

Legg inn av Timon » 25 jun 2008, 09:33

Tenkte å legge ut dette bare som et tips til andre som sliter med ladetrykket.

Har hatt en del tull med ladetrykket de siste månedene, bl.a. at når motoren er god og varm, ladet den ikke mer enn 1-1,2 bar. Riktig trykk er 1,4. Et annet problem har vært at når jeg ga full gass i 2. gir, stoppet den på grunnladetrykk (0,48) av og til. Skjedde bare en gang i blant, men er temmelig plagsomt når man skal kjøre forbi :roll:

Prøvde å bytte masse deler, men ikkeno hjalp før jeg dro til en stereobutikk og kjøpte to gullbelagte kabelsko og en tykk strømkabel og kobla den til ECUen/hjernen og til jordingspunktet ved motorfestet øverst til venstre i motorrommet (sett forfra).

Kan selfølgelig være mange grunner til ladetrykkstull, men kan være verdt å prøve. Fiksa alle mine problemer.


Btw er snakk om en 1995 mod. 9000 2,3t
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Bedre jording til ECU'en hjelper for ladetrykk

Legg inn av Edward N812 » 25 jun 2008, 16:18

godt å høre det da... men hadde du jordingsledningen der fra før av? den fletta metallremsa som er skrudd i et jordingspunkt bare 10cm unna.. den burde holde i massevis den altså
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Bedre jording til ECU'en hjelper for ladetrykk

Legg inn av Timon » 25 jun 2008, 20:53

ja den var der den. men tenkte bare å prøve med en bedre en i tillegg, +at jeg pussa kontaktene også. kan jo være at det hadde holdt da men :roll:

og en anna ting, første prøveturen med den kabelen så ga jeg full gass i 2. og den stoppa på glt, ble der i 1-2 sekunder og så "løsna" det og den fløy som den skulle :) etter det har den ikke hengt seg igjen..
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Svar