Hva slags deler trenger jeg til girkassebytte på og900
Moderator: Moderatorer
- HansWF N416
- 2.0 bar
- Innlegg: 532
- Registrert: 28 feb 2005, 01:00
- Sted: Romedal, Hedmark
Hva slags deler trenger jeg til girkassebytte på og900
Skal bytte girkasse på min 900 nå, og må kjøpe inn deler. Jeg lurer da hva jeg trenger, og hva jeg bør bytte ut når alt er ute.
Både den kassa som sitter i bilen, og den jeg skal sette inn har peilepinne på girkassen. Betyr dette at de har samme "drivakselklokker" så jeg slipper å bytte dette?
Alle tips om ting jeg bør handle inn å gjøre i forbindelse med kasseskift er topp.
Både den kassa som sitter i bilen, og den jeg skal sette inn har peilepinne på girkassen. Betyr dette at de har samme "drivakselklokker" så jeg slipper å bytte dette?
Alle tips om ting jeg bør handle inn å gjøre i forbindelse med kasseskift er topp.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
Re: Hva slags deler trenger jeg til girkassebytte på og900
Dette blir tidenes fyllepost, men jeg tror faktisk jeg kan svare på noe av dette etter et par øl:
Det første du trenger er girkassepakning (100 spen hos SP, eller 150 av meg
)
Det andre du trenger er girkasseolje (100 spenn hos biltema.. - den gråe 2 litern 80-90) (kjøp 2 , du må ha 3 liter på kassa)
Det tredje du trenger er servo olje.. kjøp automat girolje på tema .. blå flaske (70 spenn ellerno)
Når du først skal demontere clutch osv, så ville jeg kjøpt ei 5mm gjengestang på tema. Denne er perfekt å bøye til en runding som du kan legge imellom trykkplata for å avlaste lamell når du skal ta det ifra hverandre. Bruk en flat trekker og hammer for å banke den inn i sprekken i trykkplata. Og ja, GLEM å ta det ifra hverandre før du har gjort dette skikkelig...
Deretter ville jeg kjøpt nytt utløserlager og svinghjullslager. Ikke noe must, men koster lite og er veldig enkelt og bytte.
Hvis clutchen er sliten, så kan du forresten kjøpte en "ny" 215mm lamell av meg
Når det gjelder "girkasseklokker" så må du telle antall "ringer" som er på "hubbene".. de "store" klokkene har 2 ringer, mens de "små" har 3 ringer. Jeg har både kasse(r) og hubbe(r) til salgs hvis du skulle trenge noe.
Blir for mye å skive, men om du må bytte hubber osv, så kan du sikkert ringe meg på 970 70 åtte fem ni om du trenger noe tips
Det siste du trenger er masse verktøy og talmodighet. Men ikke fortvil, det er LETT, men det tar en del tid
Evnt kan du kjøpe 900`n min med ferdig bytta kasse hehe 
Yeeep, det var et par ord fra meg
Det første du trenger er girkassepakning (100 spen hos SP, eller 150 av meg

Det andre du trenger er girkasseolje (100 spenn hos biltema.. - den gråe 2 litern 80-90) (kjøp 2 , du må ha 3 liter på kassa)
Det tredje du trenger er servo olje.. kjøp automat girolje på tema .. blå flaske (70 spenn ellerno)
Når du først skal demontere clutch osv, så ville jeg kjøpt ei 5mm gjengestang på tema. Denne er perfekt å bøye til en runding som du kan legge imellom trykkplata for å avlaste lamell når du skal ta det ifra hverandre. Bruk en flat trekker og hammer for å banke den inn i sprekken i trykkplata. Og ja, GLEM å ta det ifra hverandre før du har gjort dette skikkelig...
Deretter ville jeg kjøpt nytt utløserlager og svinghjullslager. Ikke noe must, men koster lite og er veldig enkelt og bytte.
Hvis clutchen er sliten, så kan du forresten kjøpte en "ny" 215mm lamell av meg

Når det gjelder "girkasseklokker" så må du telle antall "ringer" som er på "hubbene".. de "store" klokkene har 2 ringer, mens de "små" har 3 ringer. Jeg har både kasse(r) og hubbe(r) til salgs hvis du skulle trenge noe.
Blir for mye å skive, men om du må bytte hubber osv, så kan du sikkert ringe meg på 970 70 åtte fem ni om du trenger noe tips

Det siste du trenger er masse verktøy og talmodighet. Men ikke fortvil, det er LETT, men det tar en del tid


Yeeep, det var et par ord fra meg
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
N744 - Audi 200 20v tq

900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Hva slags deler trenger jeg til girkassebytte på og900
Ellers er det ein fordel å kjøpe nytt feitt til dei indre drivknutane. Kostar ca. en 50-lapp for to tuber på SAAB.
Re: Hva slags deler trenger jeg til girkassebytte på og900
Du bør også kjøpe lufteverktøy som heter "luftman" for å lufte clutchen.. fåes på mekonomen og koster et par hundre. Er verdt hver eneste krone!
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
N744 - Audi 200 20v tq

900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
- HansWF N416
- 2.0 bar
- Innlegg: 532
- Registrert: 28 feb 2005, 01:00
- Sted: Romedal, Hedmark
Re: Hva slags deler trenger jeg til girkassebytte på og900
Takk for svar. Tar kontakt hvis det viser seg at jeg trenger noen av delene. 

Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
Re: Hva slags deler trenger jeg til girkassebytte på og900
trenger da ikke og bytte servoveske. denne er KUN gris og demontere, og olje tærer MYE på ledninger osv osv.. denne kan som sagt lirkes av i det man løfter opp motoren..
Dette er GARANTERT på t16, men jeg er litt usikker på t8. mener det skal gå uansett
Dette er GARANTERT på t16, men jeg er litt usikker på t8. mener det skal gå uansett

Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- HansWF N416
- 2.0 bar
- Innlegg: 532
- Registrert: 28 feb 2005, 01:00
- Sted: Romedal, Hedmark
Re: Hva slags deler trenger jeg til girkassebytte på og900
Ser nå at den girkassa jeg skal sette i er av eldre variant enn den som sitter i. Har oppdaget at på den gamle girkassen er det ikke noe fjør som sitter i kassa for å sende girspaken tilbake i midtposisjon. Den sitter i spakstellet som sitter i bilen, mens i den nyere kassa sitter dette inne i girkassen. Hva skal jeg gjøre med dette? Skal jeg bare bytte over girstang/overføring fra den andre bilen, eller går det ann å sette i fjør i den gamle kassa?
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
Re: Hva slags deler trenger jeg til girkassebytte på og900
Det er litt kjipt med kasse uten sentrering, har prøvd å gire uten sentrering i både kasse og spakestell ... dette funker egentli ikke så veldig bra.. vrient å få noe fart ut av lyskryssa
Sjansen er stor for at du har sentrerings-funksjonen i spakstellet ditt fra før av, bare at fjøra kan ha ryki.. dette var tilfelle hos meg ihvertfall..
ta vekk midtkonsollen og gå under begge forsetene og dra ut plastikk luftkanalen som går mot midtkonstollen.. hvis du da løfter på teppet under der midtkonsollen er så kan du nok se inni spakstellet om fjøra er røket eller ikke

Sjansen er stor for at du har sentrerings-funksjonen i spakstellet ditt fra før av, bare at fjøra kan ha ryki.. dette var tilfelle hos meg ihvertfall..
ta vekk midtkonsollen og gå under begge forsetene og dra ut plastikk luftkanalen som går mot midtkonstollen.. hvis du da løfter på teppet under der midtkonsollen er så kan du nok se inni spakstellet om fjøra er røket eller ikke
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
N744 - Audi 200 20v tq

900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
- HansWF N416
- 2.0 bar
- Innlegg: 532
- Registrert: 28 feb 2005, 01:00
- Sted: Romedal, Hedmark
Re: Hva slags deler trenger jeg til girkassebytte på og900
Ser nå at posten min over ble litt uklar. Skal bytte girkasse på min 90 mod 900 cab. På denne bilen sitter det fjør i girkassa, men den girkassa er gåen så den skal ikke brukes. Derimot har jeg tatt girkasse fra en 85 eller 86 mod hvor det sitter fjør i spakstellet.
Jeg kan vel bare ta spaken å helle ruklet fra den 85 modellen så skulle det løse seg?
Eller kanskje jeg heller skal se etter ei nyere kasse som er lik den som sitter i cabben nå.
Ser du skrev lenger opp i posten at du hadde kasser ligende morti. Hva slags typer er du har, og i tilfelle hvordan tilstand er de i?
Jeg kan vel bare ta spaken å helle ruklet fra den 85 modellen så skulle det løse seg?
Eller kanskje jeg heller skal se etter ei nyere kasse som er lik den som sitter i cabben nå.
Ser du skrev lenger opp i posten at du hadde kasser ligende morti. Hva slags typer er du har, og i tilfelle hvordan tilstand er de i?
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998