Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 07 jul 2008, 18:16
Timon skrev:oppdaga forresten et nytt problem

finnes ingen gjenger i den spindelgreia der adapteret skal skrus på..
Gjengene sitter jo i adapteret du skal feste på.. altså skal skruen først igjennom festet i spindelen og så inn i festet til kalipperen

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Morten N88
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Legg inn
av Morten N88 » 07 jul 2008, 19:34
alex_ander3@hotmail.com skrev: Men er det ikke flytende kon på calipperen så den justerer seg selv i forhold til hvis den sitter en millimeter feil.
Men Brembocalipperne sitter jo fast montert på braketten med to skruer, hvis du ikke freser til adapterne vil du jo ikke få på calipperen uten å pusse ned bremsebelegget påene sida..
Eller skjønner jeg ikke hva du mener?
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
-
Timon
- 2.0 bar

- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
-
Kontakt:
Legg inn
av Timon » 07 jul 2008, 23:16
Tor N12 skrev:Timon skrev:oppdaga forresten et nytt problem

finnes ingen gjenger i den spindelgreia der adapteret skal skrus på..
Gjengene sitter jo i adapteret du skal feste på.. altså skal skruen først igjennom festet i spindelen og så inn i festet til kalipperen


"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 08 jul 2008, 12:28
Tor N12 skrev:Timon skrev:oppdaga forresten et nytt problem

finnes ingen gjenger i den spindelgreia der adapteret skal skrus på..
Gjengene sitter jo i adapteret du skal feste på.. altså skal skruen først igjennom festet i spindelen og så inn i festet til kalipperen

en aldri så liten notis om akkurat det der:
har noen her med disse bremsene opplevd ubehag med tanke på måten dette er festa? IKKE får du brukt låsemutter på motsatt side, og IKKE følger det med låseskive for å forhindre at bolten skrur seg selv ut. jeg kan med hånda på hjertet si at jeg har festa hele denne sulamitten SKIKKELIG, allikevel opplevde jeg på vei til sverige at en piping jeg hadde hatt i et par dager plutselig blei helt skummelt høy. lang historie kort (en ganske morsom historie egentlig): bolten til adapteren hadde skrudd seg selv ut og INN I BREMSESKIVA. heldigvis ikke på slitedelen av den.
nå har jeg filt bort alle gjenger i adapteren, så jeg kan stikke bolten rett gjennom, og bruke låsemutter på andre sida. en vanvittig mye tryggere løsning spør du meg.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 08 jul 2008, 12:43
Jeg har brukt masse locktite på mine bolter.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 08 jul 2008, 14:46
Det skal da følge med Locktite på disse, det gjorde det i allefall tidligere..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 08 jul 2008, 21:55
jeg kjøpte mine (u)brukte jeg da... ble aldri nevnt noe om locktite, hehe.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Legg inn
av doo-kie » 08 jul 2008, 21:58
Det brukes vel locktite stort sett bestandig på boltene som holder calipere

Værtfall alt av biler jeg har vært borti!
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie