Rengjøring etter turbohavari

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Glevi-900S
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 250
Registrert: 19 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 454
Sted: Eidsvoll/Oslo

Rengjøring etter turbohavari

Legg inn av Glevi-900S » 08 jul 2008, 12:53

Hei!

I forbindelse med turbohavari, så må jeg rengjøre en del slanger og rør, samt intercoolern før det er tut og kjør med ny turbo. Noen som kan fortelle meg hvilke deler som er spesielt viktig å være nøye med, evt hva som ikke trengs å gå over?
Og hvilke metoder brukes for å gjøre reint?
Leste i en annen tråd at avfetting og varmt vann gjør susen i intercooleren. Andre tips eller forsalg?
Bilen det gjelder er 9-5 -98 modell, 2,0t.

Et bilde av motorrum med påtegnede piler er velkomment, da jeg ikke er så stødig på navn på diverse deler enda. :roll:

//Glenn
9-5 2,0t SE, -98 mod Prosjekttråd *Solgt*
900S 95-mod med Viggen/SE-look *Solgt*

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Rengjøring etter turbohavari

Legg inn av Timon » 08 jul 2008, 16:54

Jeg starta en liknende tråd for en stund sia:
viewtopic.php?f=12&t=18225" onclick="window.open(this.href);return false;

Ellers vil jeg anbefale deg å kjøpe noe twist å rengjøre med, du får det aldri helt rent med diesel/avfetting/såpe o.l. La delene ligge i diesel ca et døgn, og skyll godt med vann etterpå. Tørk godt med twist der hvor du kommer til.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Glevi-900S
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 250
Registrert: 19 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 454
Sted: Eidsvoll/Oslo

Re: Rengjøring etter turbohavari

Legg inn av Glevi-900S » 08 jul 2008, 18:11

Takker for svar! Da trenger jeg bare hjelp til å finne ut hva som trenger litt omsorg. Intercooleren er demontert, regner med at alle rør/slanger i kontakt med denne må taes av. Hvordan er det på den siden fra LMM? det røret som går ned mot turboen. og det som kommer fra IC og opp til innsug. den har stått i over 4 uker før jeg har hatt mulighet til å skru noe på den, så vil tro mye av oljen har rent ned mot IC...
9-5 2,0t SE, -98 mod Prosjekttråd *Solgt*
900S 95-mod med Viggen/SE-look *Solgt*

Brukeravatar
Glevi-900S
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 250
Registrert: 19 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 454
Sted: Eidsvoll/Oslo

Re: Rengjøring etter turbohavari

Legg inn av Glevi-900S » 09 jul 2008, 18:04

Da er den gamle turboen ute...den så _ikke_ bra ut.
Kommer ikke spes godt med på bildet, men det synes vel litt at bladene på kompressorsiden har fått juling. Kan dette ha skadet noe mer inni motorn? Evt noe jeg bør sjekke opp?
Bilde

Og når det gjelder hva som må rengjøres, ta en titt på dette bildet, og gi tilbakemelding. Lurer på å gi det trykkrøret fra innsug og ned mot intercooler en liten runde, men vet ikke hvor nødvendig det er?
Bilde

Og hva med dette? Bypass-rør det heter?
Bilde

Også lurte jeg på om den slangestubben som er tettet med tvist der...er det noe jeg bør gjøre reint?
Bilde

All annen tilbakemelding og tips er hjertelig velkommet. :)
9-5 2,0t SE, -98 mod Prosjekttråd *Solgt*
900S 95-mod med Viggen/SE-look *Solgt*

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Rengjøring etter turbohavari

Legg inn av Ingvar N629 » 09 jul 2008, 18:51

Det viktigste er at du får fjernet de bitene som er slått løs fra turbinen, om det er noen. Rens oljerør inn/ut slik at den nye turboen får god smøring. Ellers er det ikke ekstremt nøye å få bort all olje i innsugsrør, det er alltid litt olje der uansett pga veivhusventilasjonen, oljefelle eller ikke.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar