Ser ut som starteren på min 97 NG900 begynner å bli litt sliten. Skramler en del i den etter at bilen har startet og dette anser jeg som et dårlig tegn. Innimellom er bilen også litt vanskelig å starte, virker rett og slett som starteren går for sakte rundt og den dermed trenger litt lenger tid på å starte. Er ikke det at det er noe problem å starte, men den må gå to sec på starteren i stedet for ett.
Siden jeg skal på ferie på onsdag så hadde det jo vært litt kjekt å fått fiksa det før den tid. Noen som veit om dette er en vanskelig jobb? Ser jo ut som om starteren sitter litt køddete til, men har ikke studert noe mer på det..
Noen som har gjort det før og kan komme med litt erfaringer?
Bytte starter på NG900
Moderator: Moderatorer
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Bytte starter på NG900
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- untouch4ble N1021
- 2.0 bar
- Innlegg: 515
- Registrert: 05 feb 2007, 06:22
- Medlemsnummer: N1021
- Bil: 9-3ss
- Sted: Byåsen - Trondheim
Re: Bytte starter på NG900
Jeg er ikke noen flink mekaniker, eller er ikke mekaniker i det hele tatt bare amatør som skifter olje vær 10k, men jeg gjorde det på en times tid. Den ligger ikke så kronglete til. Bare jekke den opp(husk bukker) Og legge deg under, hvis du har Haynes boka er det en god venn. Den "gjorde" jobben for meg.
PS. Vingen var i bra stand Kongerud
PS. Vingen var i bra stand Kongerud

05" Saab 9-3ss Tids Hirsch 175hk
Andree N1021
Andree N1021
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Re: Bytte starter på NG900
Feiga ut og leverte den på verksted i dag jeg
Enklere det fant jeg ut, skulle egentlig bytte den imens jeg ventet, men fikk feil starter så måtte la bilen stå til i morra
Så nå putrer jeg rundt i en Mazda Premecy...


2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Re: Bytte starter på NG900
I dag hentet jeg SAAB'en i fra verkstedet etter å ha byttet starter. Det blei mye bedre, men fortsatt så er det en skrapelyd etter at den starter. Dette skulle visstnok gå seg til.
Det som bekymrer meg mer er egentlig at bilen fortsatt ikke vil starte like lett som før. Var i Lillestrøm og vasket den i dag og når jeg skulle rygge den ut av vaskehallen fikk jeg nesten ikke start på den. Etterpå virket den helt greit. Noen som har noe tips om hva dette kan være?
Har skiftet plugger nå i kveld og det var jammen på tide! Men så har jeg ikke byttet de siden jeg kjøpte bilen for 2,5 år siden heller da. Men hjalp heller lite på startproblemet mitt
Drar til Trollhättan på Fallens dager i morra tidlig så er litt bekymra egentlig, men får vel bare satse på at den trenger en tur "hjem" da
For å kjøre Passat er UAKTUELT!
Det som bekymrer meg mer er egentlig at bilen fortsatt ikke vil starte like lett som før. Var i Lillestrøm og vasket den i dag og når jeg skulle rygge den ut av vaskehallen fikk jeg nesten ikke start på den. Etterpå virket den helt greit. Noen som har noe tips om hva dette kan være?
Har skiftet plugger nå i kveld og det var jammen på tide! Men så har jeg ikke byttet de siden jeg kjøpte bilen for 2,5 år siden heller da. Men hjalp heller lite på startproblemet mitt

Drar til Trollhättan på Fallens dager i morra tidlig så er litt bekymra egentlig, men får vel bare satse på at den trenger en tur "hjem" da

2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- john n04
- 2.0 bar
- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Re: Bytte starter på NG900
Prøv å rengjør batteri -poler og -sko. Dårlig kontakt her kan gi startvansker selv om starteren går som normalt. Skrapelyd i forbindelse med starter kan også være noe løst rundt motoren. Den rister ganske bra idet den starter. Sjekk eksosanlegget for løse deler fremme ved motoren. Prøv å få en kompis til å starte bilen mens du lytter i motorrommet. Lettere å feilsøke da.
lawicel CanUsb, og Tech2!
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Re: Bytte starter på NG900
Ja så var turen unnagjort, drøyt 90 mil unnagjort. Bilen har forståvidt startet og gått fint den, i alle fall de første 50 milene. Etter å ha skiftet pluggene gikk bilen som en drøm, ingen hakking eller jaging på tomgang. Men etter et par dager kom dette tilbake igjen. Den står og harker og hoster i tillegg til at den ikke klarer å dra seg selv på 2. gir i lav fart. Når den er kald starter den på første slaget, men når den er litt halvvarm så tar det litt i ovarkant spennende lang tid før det er antydning til tenning.... Men den starter!
Nå når jeg kom hjem i kveld skrudde jeg ut pluggene for å sjekke de, og ganske riktig det var akkurat slik de forrige var. Virker som om pluggene rett og slett brenner opp. Så nå ser jeg ingen grunn til å skifte plugger igjen før jeg finner ut hva som gjør at de nesten forsvinner... Noen som har noe tips til hvor jeg skal begynne å sjekke?
Har montert NGK BCP5EVX
Nå når jeg kom hjem i kveld skrudde jeg ut pluggene for å sjekke de, og ganske riktig det var akkurat slik de forrige var. Virker som om pluggene rett og slett brenner opp. Så nå ser jeg ingen grunn til å skifte plugger igjen før jeg finner ut hva som gjør at de nesten forsvinner... Noen som har noe tips til hvor jeg skal begynne å sjekke?
Har montert NGK BCP5EVX
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99