AWD!?!

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

AWD!?!

Legg inn av Haaka » 10 jul 2008, 22:45

Erhm.. Awd er fyfy.. Og spesielt i sammengeng med Saab... Greit...

Men har en bil 'for hånden'/en 'bil' forhånden med awd, som ikke er til å bli klok på, har prøvd alt, flere gang, en hel gjeng har fått prøve seg på bilen uten hell, har rådhørt meg utallige plasser... En god gammeldags nøtt dette altså, så jeg venter ikke noen konkrete svar, men kanskje litt hjelp til å ressonere... :? Så vi bryter driten over dere og ser hva som skjer.. :mrgreen:

Problemet gir en ulyd i bilen ved moderat til mye rattutslag, ved lav fart, 15kmt +/- 15kmt...
Inni bilen høres en lavfrekvent during i hele bilen, og avhengi av belastning og underlag hører man til tider hvert enkeltslag. Kan minne om lyden fra et abs/tcs-system bare dobbelt støynivå, og vibrasjoner i hele bilen. Utenfra høres lyden mer høyfrekvent, og klinger lyst i bakkant av motor, i fremre del av mellomaksel.. Lyden kan fremprovoseres på bremsetester/rulle på bakhjul, uten avlastede forhjul, og blir atskillig mer konsekvent, og vedvarer 5-10sekunder før den blir borte. Lyden høres generelt godt når bilen er kald, og skal ikke er enn ett minutt svingkjøring før problemet er borte. Må da kjøles i 2-3 timer før lyden/ristingen kommer framigjen.

Bakaksel med dens spærre/clutsjer/lager er overhalet. Viscokobling er også skiftet. Vinkelgir er demontert og inspisert. Mellomaksel er demonert og prøvekjørt uten (da er problemet borte!), og inspisert CV-ledd uten åpenbar defekt/slitasje. ABS/TSC, oppheng, fremre drivverk, bakre drivverk utelukkes gjennom inngående feilsøk, og nøkkelen ligger i funksjon og feilsøk av denne visco-koblingen... Den skal som jeg vet, ha en frihjulsenhet, og en spærreenhet i etterkant av koblingsdelen. Dette for å hindre at bakhjul kan drive forhjul, samtidig som den sikrer 4wd under rygging, og samtidig som funksjon skal låse koblingen ved for mye sluring. Dette er alle mekaniske systemer, med fjærer og kuler under sentrifugal påvirkning.

Systemet bremser 140-200Nm i høy veksling når problemet oppstår, og når vibrasjoner forsvinner, et mer stabilt 100-120Nm, hvor sistnevnte er normalt for disse bilene...

Det finnes ingne prosedyre/protokoll for feilsøk på dette systemet.. Gammelt, problematisk, og lukket system.. Hvem har nerver til å skifte nok en ny viscokobling til 30-40.000,-!?! Så tenke tenke.. feilsøk? Noen erfaringer? :-k :? ](*,)

btw: tenker det blir hær tråden ligger mest fornuftig, og minst i veien, men flytt om nødvendig.

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: AWD!?!

Legg inn av Haaka » 13 jul 2008, 19:55

Ingen respons?

Ikke forslag engang!? :roll:

Svar