Et lite problem med Åge

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Et lite problem med Åge

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 11 jul 2008, 23:32

Motoren er startet opp og går fint. Men den lekker olje! Mye olje! Og det kommer ut akkurat der oljereturen går inn i blokka.
Har satt på flere o.ringer til og med, men den vil ikke gi seg.

Er sikker på at jeg ikke har for mye olje i bunnpanna.
Kan det være litt trykk nedi der som gjør at det lekker ut av returen. Skjønner bare ikke at olja skla igjennom slangen,for så og komme tilbake imellom o-ringene og ut ved siden..

Innspill mottas med takk..
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Et lite problem med Åge

Legg inn av Ronny_N169 » 12 jul 2008, 08:10

Dårlig veivhusventilasjon, trykk i veivhuset, som du sier, ev dårlig fallhøyde på oljereturen. Begge deler kan skade turboen din. En god veivhusventilasjon er viktig på alle motorer, ikke bare B205/B235 motorer. Har du gamle eller nye (før/etter -85) blokk nå?, på før -85 er det jo nesten for dårlig fallhøyde i utgangspunktet.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Re: Et lite problem med Åge

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 12 jul 2008, 11:20

Ronny_N169 skrev:Dårlig veivhusventilasjon, trykk i veivhuset, som du sier, ev dårlig fallhøyde på oljereturen. Begge deler kan skade turboen din. En god veivhusventilasjon er viktig på alle motorer, ikke bare B205/B235 motorer. Har du gamle eller nye (før/etter -85) blokk nå?, på før -85 er det jo nesten for dårlig fallhøyde i utgangspunktet.

Akkurat den oljereturen var nesten hele grunnen til at jeg har byggd ny motor. Funka ikke med det grenrøret jeg har..

Nå har jeg ikke ordnet veivhusventilasjonen enda. Det sitter bare den lille pluggen der som det skal skanger innpå, men det er ingen slanger der hehe..

Kan dette være problemet?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Et lite problem med Åge

Legg inn av Ronny_N169 » 12 jul 2008, 13:19

Prøv å sette på slangen å se + enveisventil da.. Var med mortimer engang med hans gamle og900 of fullt øs over ei lang slette, BOFF sa det og olja spruta ut over asfalten: årsak, manglende/dårlig veivhusventilasjon. Det er jo endel som monterer v.hus vent fra 9-5/9-3 (nyeste ver.) på gamle biler. Dette er nok ikke så dumt, disse versjonene er bra.

Det er ganske kritisk med vinkelen på oljereturen inn i blokka også for å få det tett. Jeg løste dette på min gamle ÅGE med en flexislange + å lage ett feste ned mot girkassa. Har også en ikke-orginal turbo, TD04-15g
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Re: Et lite problem med Åge

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 12 jul 2008, 23:41

Ronny_N169 skrev:Prøv å sette på slangen å se + enveisventil da.. Var med mortimer engang med hans gamle og900 of fullt øs over ei lang slette, BOFF sa det og olja spruta ut over asfalten: årsak, manglende/dårlig veivhusventilasjon. Det er jo endel som monterer v.hus vent fra 9-5/9-3 (nyeste ver.) på gamle biler. Dette er nok ikke så dumt, disse versjonene er bra.

Det er ganske kritisk med vinkelen på oljereturen inn i blokka også for å få det tett. Jeg løste dette på min gamle ÅGE med en flexislange + å lage ett feste ned mot girkassa. Har også en ikke-orginal turbo, TD04-15g
Ja jeg veit ikke helt jeg altså. Har fleksislange på min, hvor den siste biten er et metallrør som vinkler seg og går inn i blokka. Kan ikke helt se hvordan det kan komme noe ut av o-ringene der altså. Er det masse oljedamp og trykk inni kassa? For da kan jeg være med på at det blir presset litt ut. Men når olja går igjennom metallhullet i blokka, og isteden for at den renner ned i bunnpanna, går tilbake på undersiden og presses igjennom o-ringene jeg har satt på.. FEEN :wierdface:

Har kjørt uten avtrekk på veivhusventilasjonen alltid. Bare med en slange altså. Men da hadde jeg jo skrudd fast returen, så den var tett uansett.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Et lite problem med Åge

Legg inn av Ingvar N629 » 12 jul 2008, 23:44

Har jeg ikke nevnt veivhusventilasjonen for deg før? :wink: Er da ikke lov å kjøre med åpen heller, hehe! Om det hjelper vet jeg da søttan, men det er da et bra sted å begynne.

Jeg kjørte forresten med oljefelle fra 9-5 på min og900.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Et lite problem med Åge

Legg inn av Pål N526 » 14 jul 2008, 15:55

sikker på at du har fått røret langt nokk inn? er lett og la seg lure der.. den sammenklemte flensen på røret SKAL være fysisk innenfor blokk-kanten, also den som er frest inn. skal ikke gå ann og bøye røret mye når du har fått det på rett plass.. er noe KNOT og lugge under bilen med et HELT rør. :evil:
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
kristianur N1169
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 795
Registrert: 26 sep 2007, 22:16
Medlemsnummer: 1169
Navn: Kristian Strømstad
Bil: 1987 900 t16 2d
Sted: Trondheim

Re: Et lite problem med Åge

Legg inn av kristianur N1169 » 14 jul 2008, 19:29

Sikker på at den nederste biten ikke er bulka da?
Da hadde det kanskje ikke gått an å få den inn, men det er nå en tanke.
Kristian

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Re: Et lite problem med Åge

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 14 jul 2008, 21:47

Hei hei folkens. Litt gode nyheter. Tror ikke det er returen alikevel. Tror det er simringen bak svinghjulet. Det lekker ihvertfall sykt bak der, så jeg får skru litt imorra etter jobben #-o
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Svar