import av bil fra Sverige
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 55
- Registrert: 05 mai 2006, 23:07
- Medlemsnummer: N210
- Navn: Knut
- Bil: Aero 900 88 mod
import av bil fra Sverige
Har vurdert å skaffe en eldre saab fra Sverige (og900, mod 88 - 93). Men dette koster selvfølgelig flesk i følge Tollvesenets kalkulator.
Men når man da er mest interessert i karosseri og ikke motoren, er det noen i klubben som veit om man da får ned kostnaden ved import? Dvs importere bil uten motor. Kan man da få inn karosseriet "som noe annet enn" personbil?
Jeg driver å roter rundt på Tollvesenets hjemmesider for å finne ut av dette, men dersom det er noen som har erfaring fra dette så tar jeg gjerne imot råd.
N210
Knut
Men når man da er mest interessert i karosseri og ikke motoren, er det noen i klubben som veit om man da får ned kostnaden ved import? Dvs importere bil uten motor. Kan man da få inn karosseriet "som noe annet enn" personbil?
Jeg driver å roter rundt på Tollvesenets hjemmesider for å finne ut av dette, men dersom det er noen som har erfaring fra dette så tar jeg gjerne imot råd.
N210
Knut
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Re: import av bil fra Sverige
hvis du har tenkt å registrera det nya chassiet så må du uansett betala avgift i forhold te den effekt som blir i motoren.
du kan ta inn ein komplett bil og bare betala moms. eingangsavgiftå sleppe du onna te den dagen du ska ha skilt på bilen.
du kan ta inn ein komplett bil og bare betala moms. eingangsavgiftå sleppe du onna te den dagen du ska ha skilt på bilen.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- be_foto N710
- 2.0 bar
- Innlegg: 647
- Registrert: 24 jun 2006, 18:05
- Medlemsnummer: N710
- Navn: Bjørn Erik
- Bil: NG900 98. 2L suger 9-5 01 2,3L
- Sted: Blystadlia
- Kontakt:
Re: import av bil fra Sverige
du skal vel importere karoseriet for å bruke den som bil på veien?
I såfal trur jeg nokk du må importere den som bil, med motor.
husk du kan ikke øke motoren/ hester de frørste ti årende etter import til norge uten å betale enda mere avgifter til staten.
MEn skal du bruke bilen til banekjøring eller som delebil trenger du bare å betale moms.
JEg er ikke helt sikker med et er slik jeg har forstått det i allefal.
I såfal trur jeg nokk du må importere den som bil, med motor.
husk du kan ikke øke motoren/ hester de frørste ti årende etter import til norge uten å betale enda mere avgifter til staten.
MEn skal du bruke bilen til banekjøring eller som delebil trenger du bare å betale moms.
JEg er ikke helt sikker med et er slik jeg har forstått det i allefal.
Grønn Ng 900 98 model2L suger
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001
Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001
Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: import av bil fra Sverige
Du kan vel bruke karosseriet til et karosseribytte, om du tar f eks motor, gir og understell fra en norsk bil, eller er det slutt på dette? Mulig jeg har hørt at dette er det slutt på, men er neimen ikke sikker. Hør på biltilsynet, er de som i så fall godkjenner karosseribyttet. Og som vanlig når det gjelder sånne ting, så er det bedre med tillatelse enn tilgivelse, så få papirene i orden først!
PS om du ser under Prosjekter, så ser du TGM sitt prosjekt om et karosseribytte.
Her er tråden: viewtopic.php?f=25&t=7780" onclick="window.open(this.href);return false;
PS om du ser under Prosjekter, så ser du TGM sitt prosjekt om et karosseribytte.
Her er tråden: viewtopic.php?f=25&t=7780" onclick="window.open(this.href);return false;
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 55
- Registrert: 05 mai 2006, 23:07
- Medlemsnummer: N210
- Navn: Knut
- Bil: Aero 900 88 mod
Re: import av bil fra Sverige
Takker for svar!
Må tydeligvis fordype meg i reglene som det henvises til for å finne minste motstands vei.
Har funnet noen fine biler i Sverige av interesse, men så var det dette med å unngå for høye kostnader...
Knut
Må tydeligvis fordype meg i reglene som det henvises til for å finne minste motstands vei.
Har funnet noen fine biler i Sverige av interesse, men så var det dette med å unngå for høye kostnader...
Knut
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Re: import av bil fra Sverige
så lenge det e snakk om turbo bila så blir det nok dyrt desverre. hvis du ska ha skilt på det chassiet då.
av turbo så bør du se itte ein 900s ltt. blir nok billigaste og besta alternativet hvis du ska ha turbo.
det besta e nok å finna et fint objekt turbo/ikkje turbo her i norge og henta inn ein delebil fra sverige.
blir ein del skruing men blir nok billigast økonomisk sett.
av turbo så bør du se itte ein 900s ltt. blir nok billigaste og besta alternativet hvis du ska ha turbo.
det besta e nok å finna et fint objekt turbo/ikkje turbo her i norge og henta inn ein delebil fra sverige.
blir ein del skruing men blir nok billigast økonomisk sett.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Re: import av bil fra Sverige
Det er vell ikke helt slutt, men jeg har hørt at det har blitt myyye strengere, tror bare godkjente karosseri verksteder kan gjøre det nåIngvar N629 skrev:Du kan vel bruke karosseriet til et karosseribytte, om du tar f eks motor, gir og understell fra en norsk bil, eller er det slutt på dette? Mulig jeg har hørt at dette er det slutt på, men er neimen ikke sikker. Hør på biltilsynet, er de som i så fall godkjenner karosseribyttet. Og som vanlig når det gjelder sånne ting, så er det bedre med tillatelse enn tilgivelse, så få papirene i orden først!
Min bilIngvar N629 skrev:PS om du ser under Prosjekter, så ser du TGM sitt prosjekt om et karosseribytte.
Her er tråden: viewtopic.php?f=25&t=7780" onclick="window.open(this.href);return false;

N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Re: import av bil fra Sverige
ka tid kom evt denna regelen?
ein kamerat gjorde detta for 2-3 år siden. einaste han måtte gjør va å plombera motor, girkass og bakaksling fra gamle bilen.
ein kamerat gjorde detta for 2-3 år siden. einaste han måtte gjør va å plombera motor, girkass og bakaksling fra gamle bilen.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Re: import av bil fra Sverige
Jeg mener jeg hørte noe om strengere regler i fjor tror jeg det var, men er ikke helt sikker
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Re: import av bil fra Sverige
Stemmer dette.. Kun godkjente bilopprettere får dette..Peter skrev:Jeg mener jeg hørte noe om strengere regler i fjor tror jeg det var, men er ikke helt sikker
Styrer med DAB og AUX
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 55
- Registrert: 05 mai 2006, 23:07
- Medlemsnummer: N210
- Navn: Knut
- Bil: Aero 900 88 mod
Re: import av bil fra Sverige
Har nå lest gjennom teksten til Biltilsynet/Tollvesenet ("Vilkår for avgiftsfritak ved oppbygging av skadd motorvogn") og finner ikke nevnt andre parter i denne typen importsaker enn Statens vegvesen og Tollvesenet.
1. Man må søke om fritak ved Statens vegvesen (Sv) og levere takst/skadepapirer fra forsikringsselskap, evt. erklæring fra politi/lensmann hvor det fremgår at kjøretøyet er trafikkskadd. Så blir det sikkert en vurderingssak hva som er trafikkskade... Kjøretøyet må vises til Sv for kontroll og plombering av delene som skal videreføres. Og da må man videreføre 3 av 4 hovedkomponenter som henvist i forskriften og eksemplifisert med forstilling, bakstilling, motor og girkasse. 3 av disse komponentene blir plombert av Sv.
2. Saken behandles.
3. Dersom man får innvilget søknaden om oppbygging av skadd motorvogn (dvs din egen bil) og således slipper engangsavgiften, så må SØKER levere øvrige karosserie (fra vraket) til godkjent oppsammlingsplass.
4. Søker anskaffer et annet selvbærende karosseri, evt karosseri med ramme. Dette kan være både brukt og fabrikknytt. Det kan importeres særskilt, eller det kan være en del av et komplett innført kjøretøy (dette er da kjøretøyet som importeres).
5. Søker monterer sammen de plomberte delene og det nye selvbærende karosseriet, evt. ramme/karosseri. På bakgrunn av dette anses kjøretøyet som oppbygd, og det trenger ikke forevises i demontert stand.
6. Søker viser det oppbygde kjøretøyet til Statens vegvesen for sluttkontroll, at plomberte deler er brukt og bla, bla, bla med kontroll, vedtak og kontroll av anskaffelsesdokumenter fra nytt kjøretøy.
Skal sjekke dette nøyere med disse "vesnene" for å være sikker, men det er Statens vegvesen det henvises til som plomberende organ.
Men i forskriften heter det også at "Bakgrunnen for fritaksregelen er at det skal være mulig å sette i stand kjøretøy uten å betale ny engangsavgift selv om det må gjøres svært store utskiftninger på kjøretøyet. Istandsetting forutsetter imidlertid at det benyttes komponenter fra det opprinnelige norskregistrerte kjøretøyet." Her er det visst nok rom for skjønnsmessige vurderinger.
Slik jeg ser det er utfordringen da en skadd bil, men hva er så rett skade? At den er rustet i stykker og stryker i EU-kontrollen og man berget understell og gir? I så tilfelle er ikke forskriften spesielt streng, god gammel saab 900 med rust har vi jo plenty av....
Får bare beklage at innlegget ble så langt!
Knut
1. Man må søke om fritak ved Statens vegvesen (Sv) og levere takst/skadepapirer fra forsikringsselskap, evt. erklæring fra politi/lensmann hvor det fremgår at kjøretøyet er trafikkskadd. Så blir det sikkert en vurderingssak hva som er trafikkskade... Kjøretøyet må vises til Sv for kontroll og plombering av delene som skal videreføres. Og da må man videreføre 3 av 4 hovedkomponenter som henvist i forskriften og eksemplifisert med forstilling, bakstilling, motor og girkasse. 3 av disse komponentene blir plombert av Sv.
2. Saken behandles.
3. Dersom man får innvilget søknaden om oppbygging av skadd motorvogn (dvs din egen bil) og således slipper engangsavgiften, så må SØKER levere øvrige karosserie (fra vraket) til godkjent oppsammlingsplass.
4. Søker anskaffer et annet selvbærende karosseri, evt karosseri med ramme. Dette kan være både brukt og fabrikknytt. Det kan importeres særskilt, eller det kan være en del av et komplett innført kjøretøy (dette er da kjøretøyet som importeres).
5. Søker monterer sammen de plomberte delene og det nye selvbærende karosseriet, evt. ramme/karosseri. På bakgrunn av dette anses kjøretøyet som oppbygd, og det trenger ikke forevises i demontert stand.
6. Søker viser det oppbygde kjøretøyet til Statens vegvesen for sluttkontroll, at plomberte deler er brukt og bla, bla, bla med kontroll, vedtak og kontroll av anskaffelsesdokumenter fra nytt kjøretøy.
Skal sjekke dette nøyere med disse "vesnene" for å være sikker, men det er Statens vegvesen det henvises til som plomberende organ.
Men i forskriften heter det også at "Bakgrunnen for fritaksregelen er at det skal være mulig å sette i stand kjøretøy uten å betale ny engangsavgift selv om det må gjøres svært store utskiftninger på kjøretøyet. Istandsetting forutsetter imidlertid at det benyttes komponenter fra det opprinnelige norskregistrerte kjøretøyet." Her er det visst nok rom for skjønnsmessige vurderinger.
Slik jeg ser det er utfordringen da en skadd bil, men hva er så rett skade? At den er rustet i stykker og stryker i EU-kontrollen og man berget understell og gir? I så tilfelle er ikke forskriften spesielt streng, god gammel saab 900 med rust har vi jo plenty av....
Får bare beklage at innlegget ble så langt!
Knut
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Re: import av bil fra Sverige
Holder ikke at den er rusten og ikke gikk gjennom eu, må være skadd i forbindelse med trafikkuhell/ulykke..
Styrer med DAB og AUX
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Re: import av bil fra Sverige
må nok ver skade ja.
kameraten eg nevnte i tidligare innlegg knagga bilen beyond repair og fekk derfor godskjent rammebytte.
kameraten eg nevnte i tidligare innlegg knagga bilen beyond repair og fekk derfor godskjent rammebytte.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 55
- Registrert: 05 mai 2006, 23:07
- Medlemsnummer: N210
- Navn: Knut
- Bil: Aero 900 88 mod
Re: import av bil fra Sverige
Hva menes presist med "knagga bilen beyond repair"? Bulk på alle sider + tak mv.
N210
Knut
N210
Knut
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Re: import av bil fra Sverige
han gjekk i ein fjellvegg med siå på bilen. alt fra høyre framskjerm og bak blei knust. høyra oppheng framme blei reve av. mest sansynlig rammeskjeiv. mulig det hadde gått an å reparert'an men det hadde blitt dyrt. veldig dyrt.elling skrev:Hva menes presist med "knagga bilen beyond repair"? Bulk på alle sider + tak mv.
N210
Knut
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt