Tr?bbel med LH-jettronic

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Trøbbel med LH-jettronic

Legg inn av ut218 » 07 jun 2004, 07:24

Har nylig montert t16 i min gamle 900 c. Dessverre så drukner pluggene i bensin, så noe må være feil. Motoren er fra 84-85. Så på eksosmanifoilen at det var montert lamdasonde på den. Dessverre ser det ut til at kablene er klippet rett av der. Nå sier den gamle eier at det ikke er original manifoil og turbo på den, at den er byttet. Av de kabler som ikke er montert til LH-boksen så er fullgassbryteren og evt.lamdasonden, pluss en rød kabel som kobles til den 6pols kontakten på venstre side i motoren(ved bremseservoen) Noen som har noen tips? Skroter bilen om jeg ikke får til dette.
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

lh

Legg inn av Petter 900 T » 07 jun 2004, 07:33

Er det et 2.2 eller et 2.4 system?

Fullgassbryter? er det spjellhusføler?

den røde kabelen du snakker om tror jeg er til bensinpumpe-innslag..........(men bensin var ikkeno mangelvare)

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 07 jun 2004, 08:12

Du trenger ikke lambdasonden, hvis motor og styring er fra en 84/85 T16
så har du trolig LH 2,2. Det at lambdasonden sitter der skyldes nok at
deler er hentet fra en nyere bil. Starter bilen? Og hvor lenge går den evt?
Hvis ikke ville jeg startet med å sjekke tenningen.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 07 jun 2004, 15:08

Joda det er en bryter som kobler inn ved fullgass. Vet ikke hvorfor den er der.. På andre siden av gasspjellet er en gasspjellføler, som registrerer grad av åpning på spjellet.

Har fått bilen til å gå, men den fusker endel. For at den skal gå normalt så må jeg gi motoren litt belastning og kjøre på 1800-2500@. Over blir den kraftløs, og ved for lite belastning fusker den.Går urent på tomgang også. Den soter noe voldsomt. 5 minutter kjøring, gir et tykt sotlag på pluggene. Nå nekter den forøvrig å starte, pluggene blir våte. Har byttet både fordelerlokk og plugger hos saab. Men dette var ikke problemet. Hva kan det være. Kan egr ventilen gi slike utslag, eller masse olje i turboen, eller andre oljelekkasjer. Kompresjonen er normal.
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 07 jun 2004, 15:13

Sjekk denne:http://www.scotsglen.com/saab/ecu/LH22/LH22_main.htm
Lambdasonden er "optional" dvs du kan velge om du vil ha den. Selvfølgelig en fordel å kjøre med. :wink:
lawicel CanUsb, og Tech2!

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 07 jun 2004, 15:25

Joda, siden du viser til var enormt hjelpsom under monteringen av alt. Så jeg har vært inne på den. Lurer på en ting. Hva er det som regulerer bensintrykket. Kan det på noen måte blir for høyt? Irriterer meg veldig. Skrudd hver eneste dag etter at jeg begynte å kjøre med bilen, og det er 2 uker siden, og nu går den ikke lengre.
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

syk

Legg inn av Petter 900 T » 07 jun 2004, 15:29

Kur! :D

Mål alle ledningene mellom luftmassemåleren og hjernen, er rimelig sikker på at du har brudd i en kabel! :wink:

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 07 jun 2004, 15:34

Bensintrykket blir regulert av trykkregulatoren som sitter på høyre side av bensinfordelings skinna oppå motoren. en liten rund sak med en vakuumslange inn på toppen. Denne skal på turbo være 2,8bar eller 3,0bar. Det finnes nemlig en på 2,5bar også.

Fullgassbryter skal det ikke være, utenom den som sitter på motorens side av spjellhuset, en sort sak. Den inneholder fullgassbryter og stengt spjell bryter. Prøv med å justere tenningen. Skal være 16grader F.Ø.D. Høres ut som om noe er galt der. Sjekk for overslag på pluggledninger(sees best i mørke). Bytt gjerne rotor og fordelerlokk, billig og er aldri galt å skifte.
lawicel CanUsb, og Tech2!

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 07 jun 2004, 15:46

Ville bare tilføye at kablene som gikk fra den 6 polskontakten ved bremseservoen var smeltet helt frem til dysekontaktene. Sannsynligvis på grunn av startmotoren. Så jeg lagde mitt eget nett akkrat der. Ikke alle kabler ble koblet til, men men. Har ikke rørt noe av kabler som går fra styringsboks til motor. Bare inn og ut av boksen. Skal sjekke kablene fra LM måleren for brudd. Kan et brudd her føre til for mye bensin?
2002 9-5 Aero automat

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 07 jun 2004, 15:49

Har skiftet fordeler deler og plugger. så alt burde være iorden her. kan vakumlekkasje og egr ventli lage problem? Feilkobling av vakum da?
2002 9-5 Aero automat

Svar