hva feiler aeroen vår?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

hva feiler aeroen vår?

Legg inn av Edward N812 » 20 jul 2008, 21:20

tror vi må begynne helt fra scratch for å løse dette problemet.

bilen starter lett og går bra på tomgang. ingen problemer når man gasser litt stillestående. når man kjører bilen derimot, klarer den ikke gå opp mot 3000 rpm, det stopper der rett og slett og det kjennes ut som noe/noen drukner. etter man har "prøvd" å kjøre den, så blir den så utmatta at den dør ut..
hvis du redder den fra å dø ut med gasspedalen, så går den på tomgang igjen. den går foresten veldig høyt på tomgang. har ikke turt å justere det ned på tomgangsskrua enda, da jeg er redd selv problemet ligger et annet sted.

ledningsnettet ser delvis shabby ut, og jeg er ikke 100% sikker på om dynamoen er i orden (ladespenninga er 12.5V sånn cirka) selv om dynamoen jeg bytta til funka da den ble tatt ut av en bil sist. laderegulator er ny. batteri er nytt.

egentlig er det vel erfaringer fra lignende problemer som er gull verdt her, da symptomene jeg beskriver sikkert kan lede en topp bilmekaniker hvor enn vinden måtte blåse
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: hva feiler aeroen vår?

Legg inn av Eirik N396 » 20 jul 2008, 21:47

Høy tomgang : Prøvd å justere tenningen?

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: hva feiler aeroen vår?

Legg inn av Frode N073 » 20 jul 2008, 23:10

justere ikkje Bosch tomgang sjøl uavhengig av tenning?
det gjør Lucas
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: hva feiler aeroen vår?

Legg inn av Haaka » 20 jul 2008, 23:32

LE/LH: hva skjer om du trekker fra luftmengdemåler?

Sjekk i alle tilfeller lekasjer i innsug og spenning av LMM, oksygenføler og hastighet/possisjonsgiver på veiv..
Men få orden på ladinga først da..? Det blir jo den mest åpenbare feilen. Og husk at dette påvirker alle føler/sensor/inn og outputsystemer fra styresentral til det værre.. 14V er et ideal, ladespenning på 12.5 er et defekt :wink:

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: hva feiler aeroen vår?

Legg inn av Skaten N671 » 21 jul 2008, 13:31

Frode N073 skrev:justere ikkje Bosch tomgang sjøl uavhengig av tenning?
det gjør Lucas
Ikkje viss det er Bosch LH uten lambda/AIC....
Har du tilskuddsluftsventil (som du har viss du ikkje har AIC), kan feil tenning føre til for lav eller høg tomgang, då systemet ikkje kompenserar for dette....


EDIT: kan nesten høyrest ut som du har problem med tenningsforskyving i forhold til ladetrykk/turtal/belastning...e
Sjekk vacuumslange til vacuumklokke på fordeler. Og evt prøvebytt fordeler, og juster tenninga til det den skal vera, 16 grader fortenning....


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Re: hva feiler aeroen vår?

Legg inn av zero900t » 21 jul 2008, 14:54

Vegard Skaten skrev:
Frode N073 skrev:justere ikkje Bosch tomgang sjøl uavhengig av tenning?
det gjør Lucas
Ikkje viss det er Bosch LH uten lambda/AIC....
Har du tilskuddsluftsventil (som du har viss du ikkje har AIC), kan feil tenning føre til for lav eller høg tomgang, då systemet ikkje kompenserar for dette....


EDIT: kan nesten høyrest ut som du har problem med tenningsforskyving i forhold til ladetrykk/turtal/belastning...e
Sjekk vacuumslange til vacuumklokke på fordeler. Og evt prøvebytt fordeler, og juster tenninga til det den skal vera, 16 grader fortenning....


Vegard
Vakumklokka mi var ødelagt, og bilen gikk som ei kule den, ikke no fusking eller no. bare litt ugjavnt og litt høyt på tomgang da ellers ok. :twisted:
Den stunden den gikk da :roll:
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Svar