tror vi må begynne helt fra scratch for å løse dette problemet.
bilen starter lett og går bra på tomgang. ingen problemer når man gasser litt stillestående. når man kjører bilen derimot, klarer den ikke gå opp mot 3000 rpm, det stopper der rett og slett og det kjennes ut som noe/noen drukner. etter man har "prøvd" å kjøre den, så blir den så utmatta at den dør ut..
hvis du redder den fra å dø ut med gasspedalen, så går den på tomgang igjen. den går foresten veldig høyt på tomgang. har ikke turt å justere det ned på tomgangsskrua enda, da jeg er redd selv problemet ligger et annet sted.
ledningsnettet ser delvis shabby ut, og jeg er ikke 100% sikker på om dynamoen er i orden (ladespenninga er 12.5V sånn cirka) selv om dynamoen jeg bytta til funka da den ble tatt ut av en bil sist. laderegulator er ny. batteri er nytt.
egentlig er det vel erfaringer fra lignende problemer som er gull verdt her, da symptomene jeg beskriver sikkert kan lede en topp bilmekaniker hvor enn vinden måtte blåse
hva feiler aeroen vår?
Moderator: Moderatorer
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
hva feiler aeroen vår?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: hva feiler aeroen vår?
Høy tomgang : Prøvd å justere tenningen?
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Re: hva feiler aeroen vår?
justere ikkje Bosch tomgang sjøl uavhengig av tenning?
det gjør Lucas
det gjør Lucas
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Haaka
- 2.0 bar
- Innlegg: 588
- Registrert: 16 des 2007, 05:50
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Re: hva feiler aeroen vår?
LE/LH: hva skjer om du trekker fra luftmengdemåler?
Sjekk i alle tilfeller lekasjer i innsug og spenning av LMM, oksygenføler og hastighet/possisjonsgiver på veiv..
Men få orden på ladinga først da..? Det blir jo den mest åpenbare feilen. Og husk at dette påvirker alle føler/sensor/inn og outputsystemer fra styresentral til det værre.. 14V er et ideal, ladespenning på 12.5 er et defekt
Sjekk i alle tilfeller lekasjer i innsug og spenning av LMM, oksygenføler og hastighet/possisjonsgiver på veiv..
Men få orden på ladinga først da..? Det blir jo den mest åpenbare feilen. Og husk at dette påvirker alle føler/sensor/inn og outputsystemer fra styresentral til det værre.. 14V er et ideal, ladespenning på 12.5 er et defekt

- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Re: hva feiler aeroen vår?
Ikkje viss det er Bosch LH uten lambda/AIC....Frode N073 skrev:justere ikkje Bosch tomgang sjøl uavhengig av tenning?
det gjør Lucas
Har du tilskuddsluftsventil (som du har viss du ikkje har AIC), kan feil tenning føre til for lav eller høg tomgang, då systemet ikkje kompenserar for dette....
EDIT: kan nesten høyrest ut som du har problem med tenningsforskyving i forhold til ladetrykk/turtal/belastning...e
Sjekk vacuumslange til vacuumklokke på fordeler. Og evt prøvebytt fordeler, og juster tenninga til det den skal vera, 16 grader fortenning....
Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1919
- Registrert: 21 mar 2006, 16:03
- Medlemsnummer: N645
- Navn: Halvard
- Bil: 93 / OG900
- Sted: Oslo
Re: hva feiler aeroen vår?
Vakumklokka mi var ødelagt, og bilen gikk som ei kule den, ikke no fusking eller no. bare litt ugjavnt og litt høyt på tomgang da ellers ok.Vegard Skaten skrev:Ikkje viss det er Bosch LH uten lambda/AIC....Frode N073 skrev:justere ikkje Bosch tomgang sjøl uavhengig av tenning?
det gjør Lucas
Har du tilskuddsluftsventil (som du har viss du ikkje har AIC), kan feil tenning føre til for lav eller høg tomgang, då systemet ikkje kompenserar for dette....
EDIT: kan nesten høyrest ut som du har problem med tenningsforskyving i forhold til ladetrykk/turtal/belastning...e
Sjekk vacuumslange til vacuumklokke på fordeler. Og evt prøvebytt fordeler, og juster tenninga til det den skal vera, 16 grader fortenning....
Vegard

Den stunden den gikk da

08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt
