toppakningsytte på en 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

toppakningsytte på en 9-5

Legg inn av Edward N812 » 20 jul 2008, 15:35

finner ingen guider, FAQ's eller forklaringer. er det spesielt vanskelig å bytte toppakning på en 98 mod 9-5? kameraten min har nå fått røket sin toppakning, og det blir sannsynligvis for dyrt å ta det på verksted. har bytta på 9000 før, men synes å huske at det ser litt trangere ut i motorrommet til en 9-5?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
rolfi
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 683
Registrert: 03 jan 2008, 03:03
Medlemsnummer: N1248
Navn: Rolfi
Bil: My99 og9-3cab 2,0t
Sted: Sandnes

Re: toppakningsytte på en 9-5

Legg inn av rolfi » 20 jul 2008, 15:58

Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: toppakningsytte på en 9-5

Legg inn av Edward N812 » 20 jul 2008, 17:01

takk for tipset, men jeg er egentlig ute etter litt "inside information". ting som til vanlig er trangt, vanskelig, som knekker eller som ryker, blir ofte beskrevet i haynes på denne måten: "lossa enheten med ett lämplig verktyg". that's it :P
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: toppakningsytte på en 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 21 jul 2008, 07:29

Det er ikke en veldig vanskelig jobb, om du har gjort det på 9000 før så klarer du det fint, men det er en del trangere, så banneordene blir flere! Det er nesten så jeg vil anbefale deg å handle inn et komplett sett til motortransmisjonen før du begynner, dvs regkjede og balanseakselkjede inkl alt av drev, skinner og litt andre deler, koster 1700 eller noe hos Saab minus evt klubbrabatt. Sannsynligheten for at det bør byttes før eller senere er stor, og når toppen først er av... (husk plansliping) Dessuten er det lett å dra av toppen på den ene styreskinna til kamkjedet når toppen løftes av, selv om man er forsiktig. Da er det kjekt å ha en ny :wink:

Om dere bestemmer dere for å bytte hele stasen, så sett bilen på så høye bukker dere kan (har dere tilgang på løftebukk så er det jo greit) fjern eksosen, løsne subframe, løsne fjørbeina fra spindlene og slipp hele stasen ned, da har dere arbeidsrom gjennom høyre hjulhus når dere skal bytte registeret. Lykke til!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: toppakningsytte på en 9-5

Legg inn av Edward N812 » 21 jul 2008, 22:18

oi, takk så masse. om jobben blir tatt på en gårdplass eller i en garasje er nok sjansen stor for at registerdelen blir utsatt (ikke se på meg :lol: har en utålmodig kamerat) er det mulig å komme til alle bolter som må til for å løfte av toppen uten å løsne innsuget? synes det er så greit å fjerne slenger og spjeldhus fra innsuget, og løfte det opp sammen med toppen.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: toppakningsytte på en 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 21 jul 2008, 23:40

Ja det bør gå, men trangt blir det! Du må ta av "bumerangen" på siden av motoren og braketten til denne i bakkant. Da dette er festepunkt for motorfeste, så må motoren støttes opp under. I tillegg må støttestaget mellom innsug og blokk løsnes. Trangt...
Dynamoens øvre feste sitter også i den braketten om jeg ikke husker feil, og det er ikke spesielt gøy å komme til den. Den sitter med umbraco. Mulig du bare kan løsne braketten og dytte dynamoen med braketten fast bakover litt slik at du får av toppen, jeg har ikke prøvd men det er mulig det går.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Re: toppakningsytte på en 9-5

Legg inn av Bent N208 » 22 jul 2008, 11:02

Edward N812 skrev:finner ingen guider, FAQ's eller forklaringer. er det spesielt vanskelig å bytte toppakning på en 98 mod 9-5? kameraten min har nå fått røket sin toppakning, og det blir sannsynligvis for dyrt å ta det på verksted. har bytta på 9000 før, men synes å huske at det ser litt trangere ut i motorrommet til en 9-5?
Hallo

Stort sett det samme å demontere som på 9000... + - litt forskjeller da :lol:

Men husk å planslipe toppen , " motorteknikk på økern er bra på slikt " og nytt slipesett og nye topplokksbolter " 95 har strekkbolter skal byttes ved topppakkningsbytte "

Ellers får du/dere ha lykke til med jobben :wink:

Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Svar