Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Andreas N1194
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
-
Kontakt:
Legg inn
av Andreas N1194 » 29 jul 2008, 10:08
Er det noen som har noen erfaringer her? Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å levere inn bilen og få gjort dette etter at alt det andre som skal gjøres går i boks denne sommeren, men en kort prat med naboen fikk meg til å fundere litt.
Han er mekaniker og mener at man kun skifter filteret, og at det er selve ombyggingen mens resten blir det samme. Filteret må jo kjøpes da det er forskjell på freon-varianten og dagens kjølemedier, men er det evt noe mer som må gjøres? Er dette en drittjobb? Det koster jo 800 kr å fylle på nytt kjølemedium her i Trondheim, så det er kjekt at det er forholdsvis tett etterpå også da, hehe

"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible
California Cruiser MK3
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 29 jul 2008, 10:57
Du trenger også en annen olje som tåler begge kjølemediene...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Andreas N1194
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
-
Kontakt:
Legg inn
av Andreas N1194 » 29 jul 2008, 11:00
Tor N12 skrev:Du trenger også en annen olje som tåler begge kjølemediene...
Okay, det høres i grunn greit ut, men er det noen som vet om selve jobben mye hat? Dersom det er ganske rett frem, så hadde det gått an å tatt selv, og bare gått over "tettningsgraden" til slutt...
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible
California Cruiser MK3
-
Skaten N671
- 2.0 bar

- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Legg inn
av Skaten N671 » 30 jul 2008, 20:38
er fleire måtar å bygge om til r134a. Nåken demonterar anlegget og skiftar alle o-ringar, nåken fyller eit tettestoff i lag med gass....ein må ha overgangar til gasstilkopling, og skifte filteret ja. Så fyller ein ei spesialolje i lag med ny gass. Er litt forskjel frå leverandør til leverandør, så du får nesten berre høyre innom nærmaste verkstad. Meinar eg snakka med ein saab verkstad ein gong, og det var mulig å få o-ringsett til r134a for ombygging.
På jobb har me brukt den tettestoffvarianten.
Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
-
Eirik
- Overload!!!
- Innlegg: 1865
- Registrert: 03 mai 2006, 00:21
- Medlemsnummer: N943
- Navn: Eirik
- Bil: M91 9000 CD 2,3i
Legg inn
av Eirik » 30 jul 2008, 21:13
Det er en konverteringssett til R134a på saab ja. Fikk ikke meg meg noen pris, men de har det.
25 Year anniversary of Saab 9000