+ og - ved overgang til Saab

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

bludnik
Innlegg: 17
Registrert: 21 mar 2008, 17:43
Navn: Aleksander Tveit
Bil: 2000 9-3 Hirsch
Sted: Bergen + Sveits

Re: + og - ved overgang til Saab

Legg inn av bludnik » 09 jun 2008, 00:25

LEV skrev:Vil du si at bensinforbruk er større ved lik kjøring, eller er det som en konsekvens av mer krutt og sportsligere oppsett at forbruket går opp....?

Jeg liker også godt setene til Volvo, men har ikke kjørt verken Saab eller Volvo langt nok til å uttale meg om forskjellen. Vet bare at begge bilene innbyr til langgodkjøring :D

Er litt i stuss på om jeg skal gå for sedan eller estate. Estate er jo mest praktisk... hmm...
Bensinforbruket blir vel høyere fordi det mer sportye oppsettet. Saaben oppfordrer til mer sporty kjøring mens med Volvoen var mer til rolig cruising.

Hestekrefter var vel temmelig likt... begge rundt 220hk...

Lengste tur med Saaben var 2600km (Sveits-Norge)
Lengste tur med Volvoen var 3400km (Norge-Frankrike-Norge)

Så kan vel tillate meg selv og si at komforten er bedre i Volvoen, selv om Saaben er god også... :)

Brukeravatar
Skavold
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 896
Registrert: 22 jul 2007, 18:26
Medlemsnummer: 1110
Navn: Skavold
Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: + og - ved overgang til Saab

Legg inn av Skavold » 11 jun 2008, 21:56

Gå for Estate. Den koster kanskje noen tusenlapper mer, men den er lagt mer praktisk, du får muligens litt mer for den ved eventuelt salg og ikke minst; den er jo mye penere enn sedan. :)
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May

Brukeravatar
LEV
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 20 feb 2008, 10:33

Re: + og - ved overgang til Saab

Legg inn av LEV » 04 aug 2008, 00:39

Når kona ikke har lyst å sette seg ned i bilen (9-5), men inn slik som vi gjør nå (Touran), hva sier en da?

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: + og - ved overgang til Saab

Legg inn av Paul N1176 » 04 aug 2008, 03:45

LEV skrev:Når kona ikke har lyst å sette seg ned i bilen (9-5), men inn slik som vi gjør nå (Touran), hva sier en da?
Da er det bare å bytte kone, ikke verre enn det.. :D
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: + og - ved overgang til Saab

Legg inn av Stalfa » 04 aug 2008, 07:00

bludnik skrev:kjørte Volvo S60 før jeg byttet til 9-3

- Ikke helt like komfortable seter
Hvilke seter har du i 9-3'en? Plain vanilla eller Vector-like?
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: + og - ved overgang til Saab

Legg inn av Stalfa » 04 aug 2008, 07:18

Det blir sikkert et steg opp fra Touran til 9-5'en, men tro ikke at 9-5 er feilfri eller på noen måter perfekt. Det er god bil med sine lyter. Du har sikkert lest deg såpass opp at du vet hva som er de vanlige feilene.

Jeg kjøpte min 9-5 i juni 2006. Jeg regnet med litt mer plunder enn min gode gamle Mazda Xedos som jeg kun i tillegg til slitedeler skiftet toppdekselpakning på i løpet av 5 år og 110,000km.

Det som har blitt gjort med Saaben utenom slitedeler og faste service så klart er:
-Fikk skiftet foringer bak ved kjøp, da var bilen gått 85,000km.
-Måtte skifte regnsensor i fjor sommer. ca 3000,-
-Cd-skifteren har tatt kvelden. Jeg har enda ikke funnet på noe god løsning der. Føler ikke for å legge penger i 20 år gammel tech.
-veiv-føleren måtte skiftes. Ville ikke starte når motoren ble litt ekstra varm. Utslagsgivende i 30C, spesielt med tilhenger og dersom man lot bilen stå på tomgang. ca 1600,-

Du er vel kanskje vant med litt småplunder på Touranen. ;)

9-5 med standard understell er ikke noen høydare på veien, uten at jeg vet hvordan den er i forhold til Touranen.

Ellers så er det en fin bil. Motor og sete er det som trekker mest opp for min del. Utrolig praktisk til å ha 10 år gammelt design, men bærer dog preg av det.

Jeg er ikke så negativ som det kanskje høres ut. Jeg kjøpte jo tross alt Saab'en vel vitende om hva jeg gikk til og jeg hadde vurdert opp mot alle konkurrentene, mange ganger.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
LEV
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 20 feb 2008, 10:33

Re: + og - ved overgang til Saab

Legg inn av LEV » 04 aug 2008, 08:35

Gunter83 skrev:
LEV skrev:Når kona ikke har lyst å sette seg ned i bilen (9-5), men inn slik som vi gjør nå (Touran), hva sier en da?
Da er det bare å bytte kone, ikke verre enn det.. :D
He, he.... :D

Brukeravatar
LEV
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 20 feb 2008, 10:33

Re: + og - ved overgang til Saab

Legg inn av LEV » 04 aug 2008, 08:53

Stalfa skrev:Det blir sikkert et steg opp fra Touran til 9-5'en, men tro ikke at 9-5 er feilfri eller på noen måter perfekt. Det er god bil med sine lyter. Du har sikkert lest deg såpass opp at du vet hva som er de vanlige feilene.

Jeg kjøpte min 9-5 i juni 2006. Jeg regnet med litt mer plunder enn min gode gamle Mazda Xedos som jeg kun i tillegg til slitedeler skiftet toppdekselpakning på i løpet av 5 år og 110,000km.

Det som har blitt gjort med Saaben utenom slitedeler og faste service så klart er:
-Fikk skiftet foringer bak ved kjøp, da var bilen gått 85,000km.
-Måtte skifte regnsensor i fjor sommer. ca 3000,-
-Cd-skifteren har tatt kvelden. Jeg har enda ikke funnet på noe god løsning der. Føler ikke for å legge penger i 20 år gammel tech.
-veiv-føleren måtte skiftes. Ville ikke starte når motoren ble litt ekstra varm. Utslagsgivende i 30C, spesielt med tilhenger og dersom man lot bilen stå på tomgang. ca 1600,-

Du er vel kanskje vant med litt småplunder på Touranen. ;)

9-5 med standard understell er ikke noen høydare på veien, uten at jeg vet hvordan den er i forhold til Touranen.

Ellers så er det en fin bil. Motor og sete er det som trekker mest opp for min del. Utrolig praktisk til å ha 10 år gammelt design, men bærer dog preg av det.

Jeg er ikke så negativ som det kanskje høres ut. Jeg kjøpte jo tross alt Saab'en vel vitende om hva jeg gikk til og jeg hadde vurdert opp mot alle konkurrentene, mange ganger.
Føler meg nok trygg på at 9-5 er en god bil om ikke feilfri (som alle andre).

Det som kanskje også er litt av problemstillingen er at vi kjøpte Touranen ny og på den måten ikke har hatt plunder og heft som har kostet noe. Det har faktisk ikke vært noe plunder og heft. Kun et par kosmetiske ting som har blitt fikset på garanti.

Nå er Touranen vår passert 4 år og vi må forvente at det dukker opp større eller mindre behov for utbedringer på bilen.
Dersom vi kjøper en 9-5 som er like gammel som Touranen så må vi jo forvente det samme der.

Sliter også litt med at bilen er "gammel" samtidig så liker jeg bilen godt uavhengig av hvor gammel bilen er. Har store forventninger til langtursegenskapene til bilen.

Noe annet som jeg også synes er bra med VW er mobilitetsgarantien. Så vidt jeg har forstått så er ikke dette mulig i Saab regimet :( Om mobilitetsgarantien er god nok dersom et eller annet skulle skje vet jeg jo ikke, men det er nå en ekstra forsikring.

Får se om jeg får tatt meg en tur til Hgsd i morgen og lurt kona med på en prøvetur... Kanskje det kan kurere høydesyndromet...?

Det er en kamp dette med bil....

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: + og - ved overgang til Saab

Legg inn av Stalfa » 04 aug 2008, 09:00

Kona mi ble veldig glad i Saaben etter en prøvetur. Den er meget lettkjørt i forhold til de andre bilene i samme klasse. Føles ikke så stor som den er.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Skavold
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 896
Registrert: 22 jul 2007, 18:26
Medlemsnummer: 1110
Navn: Skavold
Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: + og - ved overgang til Saab

Legg inn av Skavold » 04 aug 2008, 09:13

Hvis det ikke mååå handles bil nå er det vel den kommende 9-4 som er løsningen. ;)
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May

Brukeravatar
LEV
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 20 feb 2008, 10:33

Re: + og - ved overgang til Saab

Legg inn av LEV » 04 aug 2008, 09:30

Skavold skrev:Hvis det ikke mååå handles bil nå er det vel den kommende 9-4 som er løsningen. ;)
Kan drøye det til over nyttår... men jeg kan jo tenke meg at 9-4 ikke kommer tidsnok til det og at den blir ganske kostbar...?

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Re: + og - ved overgang til Saab

Legg inn av TurboLars N383 » 04 aug 2008, 12:36

Jeg kan jo føye til at Saaben ikke ruster sånn som Touranen din da :D
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
LEV
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 20 feb 2008, 10:33

Re: + og - ved overgang til Saab

Legg inn av LEV » 04 aug 2008, 13:44

TurboLars N383 skrev:Jeg kan jo føye til at Saaben ikke ruster sånn som Touranen din da :D
Ruster Touranen mer enn Saab...?

Var i Sweden i forrige uke og hadde meg en tur innom en Saab sjappe. Så på en 2005 9-5 og den hadde rust på bakluka... :( Har ikke hatt problem med rust jeg... Alle biler ruster vel mer eller mindre alt ettersom. Er ikke de fleste helgalvanisert nå da?

Det er forøvrig deprimerende å se på bil i Sverige. Nybilpris er jo det samme som 5 år gamle biler i Norge.

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Re: + og - ved overgang til Saab

Legg inn av TurboLars N383 » 04 aug 2008, 15:29

Touranen ruster godt på taket og på bakluka , du får mest sannsynlig ny bakluke mens taket blir lakkert og det blir lagt på distanseskiver under railsa for å heve dem litt så de ikke gnisser mot lakken . Se etter bobler i lakken rundt railsa der de ligger ann mot taket og bobler på bakluka , samt i den lasersveisen som går på tvers midt på luka over skiltet . Dette gjelder forøvrig alt VW/Audi , noen bytter man dører og luker på også . Du burde også vaske bilen nøye og se etter lakkslipp/bobler på resten av bilen også når du først er igang :) . Problemet på VAG bilene er vel at det er nettopp galvaniseringa som slepper . Tør faktisk å påstå at en 20år gammel Audi 100 er bedre sånn sett enn en ny Audi A6 .
Det siste jeg gjorde før jeg tok ferie var å BYTTE tak og på en A6avant 2002modell pga rust :lol: :roll:
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Svar