Heisann,
har fått meg en liten elektrisk utfordring på min saab, og siden jeg ikke er en dreven elektriker, så kanskje noen kan hjelpe meg litt her.. Jeg skal forsøke å gjengi hva som har skjedd, så kanskje det går opp et lys for noen:
Det startet med at sikringen til sentrallås og kupelys (F 16) røk når jeg kjørte sentrallåsen. Oppdaget ved en tilfeldighet at innerlys i passasjerdør fremme lyste svakt (med dør lukket) når sikringen var røket og en av de andre dørene sto åpen (altså svakt lys i pære selv om sikringen til kretsen var røket, spenning ca 2-3volt…). Jeg tok en kjapp midlertidig løsning med å fjerne pære til høyre fremdør, og sentrallåsen fungerte uten at sikring røk… Så gikk det et par uker og sikringen (F 16) begynte igjen å ryke når sentrallås ble kjørt. Etter litt feilsøking/utkobling av div (gikk noen sikringer da..), så plutselig fungerte sentrallåsen igjen uten sikringsbrudd men motor til venstre bakdør hadde da sluttet å fungere.. Etter nok en uke skjedde det samme igjen (sikring begynte å ryke), og det endte med at motor til sentrallås på høyre fremdør sluttet å virke, sentrallåsen fungerte så igjen men med kun 2 dører… Har sjekket at begge motorene som har falt ut får strøm.
Jeg kan oppsummere de ”rare” tingene som har skjedd.
Følgende blir oppservert når sikring F 16 (til sentrallås/kupelys) IKKE er i drift:
1.Svakt lys i høyre fremdør når den er lukket og en av de andre dørene er åpen.
2.Samtidig som en av de andre dørene åpnes (og svakt lys kommer i høyre dør) så klikker det i releet som står til høyre under passasjer stol (står 2 rele der). Passasjerstol kan da kjøres (selv om døra står lukket..) Fjerner jeg sikring som går til el-manøvering til passasjerstol, så forsvinner det svake lyset i høyre fremdør. Pæra får altså strøm fra kretsen for kjøring av passasjerstolen. De har jo opplagt noe felles med lys bryter i høyre dør (siden stolen kan kjøres når døren opnes), men har ikke koblingsskjema for kretsen til el-stol, noen som har det forresten?
3. En annen ting som som skjer når sikring F16 er ute av drift er at indikasjonslampen for åpen bakluke lyser når jeg åpner førerdøra (har ikke testet med de andre dørene, men det samme skjer sikkert da).
Når jeg setter i sikring F 16 igjen så skjer ingen av de unormale tingen som er beskrevet i punkt 1-3. Men har altså røket noen sikringer og nå fungerer ikke motorene til høyre fremdør og venstre bakdør.. Regner med det ikke er en tilfeldighet at de røk akkurat nå??
Håper noen kan gi meg noen tips om hvor/hva feilen kan være?
Jordfeil/kortslutning på 94’ 9000 - sentrallås?
Moderator: Moderatorer
Jordfeil/kortslutning på 94’ 9000 - sentrallås?
'94 9000 2,3 LTT + +
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Jordfeil/kortslutning på 94’ 9000 - sentrallås?
Jeg vil jo tro at grunnen til at sikringa ryker er at motorne dine begynte å bli slitne slik at de trakk mer strøm enn de skulle når de gikk... Ikke uvanlig det og du sier jo at det fungerte igjen etter at motorne røk..
Jeg holder en knapp på det i allefall men skal sjekke dette selv om ikke lenge, har en kjenning som har en M95CS hvor noe av det samme skjer, der begynte også lampa i førerdøra å gløde samtidig som det da klikket i et av rele'ene til stolen.
Jeg holder en knapp på det i allefall men skal sjekke dette selv om ikke lenge, har en kjenning som har en M95CS hvor noe av det samme skjer, der begynte også lampa i førerdøra å gløde samtidig som det da klikket i et av rele'ene til stolen.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor