Hei.
Gjelder en -98 9-5 2,0t SP steg 1 og aero-turbo.
Var ute å kjørte en tur i stad, og plutselig begynte oljelampa å lyse, pluss at motoren stoppet. Lurte på om dette kan komme av for lavt oljetrykk og at motoren da kutter helt ut for å hindre at den skjærer seg..?
Jeg tauet bilen hjem. Det var olje på motoren, ca midt på der det skal være. Nå går bilen ugjevnt på tomgang...den regulerer seg selv hele tiden, så mistenker at det er noe galt med noen form for luft-blanding. Noen som har vært borti noe lignende?
Det var også kommet lekkasje fra servo-oljebeholderen. Er det vanlig etter litt tauing på disse bilene?
//Glenn
Sikkerhet ved lavt oljetrykk?
Moderator: Moderatorer
- Glevi-900S
- 1.2 bar
- Innlegg: 250
- Registrert: 19 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 454
- Sted: Eidsvoll/Oslo
Sikkerhet ved lavt oljetrykk?
9-5 2,0t SE, -98 mod Prosjekttråd *Solgt*
900S 95-mod med Viggen/SE-look *Solgt*
900S 95-mod med Viggen/SE-look *Solgt*
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Sikkerhet ved lavt oljetrykk?
Er vel omvendt tenker jeg, lampa kom på fordi motoren stoppa.
Lyser check engine? Luftlekkasjer, spjellhus i limp home?
Lyser check engine? Luftlekkasjer, spjellhus i limp home?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Glevi-900S
- 1.2 bar
- Innlegg: 250
- Registrert: 19 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 454
- Sted: Eidsvoll/Oslo
Re: Sikkerhet ved lavt oljetrykk?
Check engine lyser ikke.
Såvidt jeg vet er den ikke i limp home...da burde jeg vel høre en klikklyd idet tenninga står på?
Luftlekkasjer vet jeg ikke enda. Jeg skifta alle vakumslanger til silikon for ikke lenge siden. Hvor/hvordan feilsøker jeg etter dette på enkelst mulig måte?
Såvidt jeg vet er den ikke i limp home...da burde jeg vel høre en klikklyd idet tenninga står på?
Luftlekkasjer vet jeg ikke enda. Jeg skifta alle vakumslanger til silikon for ikke lenge siden. Hvor/hvordan feilsøker jeg etter dette på enkelst mulig måte?
9-5 2,0t SE, -98 mod Prosjekttråd *Solgt*
900S 95-mod med Viggen/SE-look *Solgt*
900S 95-mod med Viggen/SE-look *Solgt*
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Sikkerhet ved lavt oljetrykk?
Plugg igjen og trykksett hele systemet (maks 0,6 bar sier WIS), fra LMM og videre. Hørbare lekkasjer må utbedres, de du kun finner med såpevann er visstnok ikke så kritiske.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Re: Sikkerhet ved lavt oljetrykk?
hmmm. Er jo ganske viktig hvilken rekkefølge det var i da.. Mener du lampa lyste, for så at motoren stoppa, er det jo all grunn til bekymring.
Men andre veien så er det jo ikke farlig med oljetrykket i hvertfall da.
God feilsøking
Men andre veien så er det jo ikke farlig med oljetrykket i hvertfall da.
God feilsøking

1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Glevi-900S
- 1.2 bar
- Innlegg: 250
- Registrert: 19 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 454
- Sted: Eidsvoll/Oslo
Re: Sikkerhet ved lavt oljetrykk?
Problem løst. Trengte ikke trykksette engang...enen trykkrøret hadde sklidd av, så var bare å tre det på og stramme til slangeklemma, som tydeligvis var litt slakk. Så nå er vi oppe å går...ikkeno feil med oljetrykk eller noe som helst!
Hadde bare alle reperasjoner vært så billige...

Hadde bare alle reperasjoner vært så billige...

9-5 2,0t SE, -98 mod Prosjekttråd *Solgt*
900S 95-mod med Viggen/SE-look *Solgt*
900S 95-mod med Viggen/SE-look *Solgt*
- Glevi-900S
- 1.2 bar
- Innlegg: 250
- Registrert: 19 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 454
- Sted: Eidsvoll/Oslo
Re: Sikkerhet ved lavt oljetrykk?
Men for å få svar på topic...er det noen sikkerhet i at T7 påtvinger motorstans dersom oljetrykket faller eller oljemengden blir for liten? Eller eksisterer ikke en slik funksjon?
9-5 2,0t SE, -98 mod Prosjekttråd *Solgt*
900S 95-mod med Viggen/SE-look *Solgt*
900S 95-mod med Viggen/SE-look *Solgt*
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Sikkerhet ved lavt oljetrykk?
Nei.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan