Saab 9-5 turbo 2003-modell

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Susi
Innlegg: 2
Registrert: 13 aug 2008, 21:06

Saab 9-5 turbo 2003-modell

Legg inn av Susi » 13 aug 2008, 21:25

Hei :-) Fant denne siden og ser det er mange med peiling. Selv kan jeg ikke bil (jente;-) men har et spørsmål kanskje noen har erfart selv eller vet ?.......
Jeg har nylig hatt bilen på 90.km service, det ble byttet reg.reime +++ betalt 30.000,- og trodde at den ville gå som en klokke en god stund, har egentlig ikke hatt noen problemer med bilen siden den ble kjøpt brukt i -05 (da var den gått 50.km) Jeg hoppet dessverre over 70.km.service..
Nå etter service begynte oljelampe og lyse når jeg stoppet bilen, jeg leverte den på verksted og der mente de at det bare var bryter og byttet den. Men så lyste lampa igjen - kun når bilen står i ro før tenningen slås av, jeg leverte den på verksted i gjen. Så kommer den ubehagelige nyheten, de må bytte hele Short/grunnmotoren (?) dette koster 62000! hjelp! er det mulig ?
Først snakket de om veivaksel, lager og reimer........
Kan dette ha med for lite hyppige oljeskift tro ? at jeg hoppet over service ? Jeg ble stum da melding kom i dag og fikk egentlig ikke spurt så mye...............

Viking N1215
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 148
Registrert: 01 apr 2006, 02:27
Medlemsnummer: 1215
Navn: Sturla Hansen
Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
Sted: Stokmarknes

Re: Saab 9-5 turbo 2003-modell

Legg inn av Viking N1215 » 13 aug 2008, 22:14

Tja ..

Oljeskift er spesielt viktig på 9-5 og andre Saaber med samme type motorkonstruksjon som denne, og dette gjelder spesielt fram til 2004. Etter 2003 har Saab utbedret motorkonstruksjonen slik at motor tåler mere ( kan man si)

Et godt råd er om du har mye småkjøring etc, så bytt gjerne olje hver 10 000 km..

Så til det som jeg ble litt forbannet over..
Det faktum at du har betalt 30 000,- for registerkjede-bytte... Dette er noe av det verste jeg har hørt.
Og det kan også sies at du kan få kjøpt deg en brukt motor ifra Sverige for omlag 20 000, i motsetning til å kjøpe nytt ifra Saab til 62000 ( som egentlig bare er "halve motoren")

Om du bestemmer deg for å kjøpe en Motorblokk ( det Saab skulle ha 62 000,- for) Så kan du få samme delen ifra et firma som heter Maptun ( holder til i Ørebro i Sverige) til omlag 6000 svenske kroner..

Og det er sikkert noen her i klubben som kan være behjelpelig med å bytte motor for deg MYE rimeligere enn Saab..
Selv bor jeg i Nord-Norge , så med mindre du er nordlending så kan ikke jeg hjelpe deg med motorbytte..


P.s

Spør gjerne mekanikere på Saab om de har rengjort oljesil .. Om de ikke har det , så kan denne være tett og dermed hindre at motoren får tilstrekkelig olje..
Mistenker at siden du er jente ( ikke vondt ment), så tenker gutta på Saab.. Aha henne kan vi lure ( har hørt om det fenomenet nemlig)

Mvh
Viking
2003 Saab 9-5 2.0t Vector Estate Aut.
1978 Saab 99 t

Susi
Innlegg: 2
Registrert: 13 aug 2008, 21:06

Re: Saab 9-5 turbo 2003-modell

Legg inn av Susi » 13 aug 2008, 22:39

Takk for svar :D 30.000,- var ikke bare for registerreime ! de gjorde en hel del annet også. Problemet er at servicen ble utført i Sverige, pga avstanden står nå bilen her i Norge. Jeg er nordlending ! men bor på Østlandet, har kontakt med en annen, så vi får se..... Skikkelig irriterende dette... Synes det å legge i nye 62 begynner å bli vel mye, sant det

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Saab 9-5 turbo 2003-modell

Legg inn av Eirik N396 » 13 aug 2008, 22:43

Vel, om de har påstått å bytte registerreima har de ihvertfall lurt deg, for bilen din har registerkjede ;)

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Re: Saab 9-5 turbo 2003-modell

Legg inn av matrox N522 » 14 aug 2008, 19:19

Mange som renoverer motorer i Sverige for 10-12 tusen kroner. Og da får du jo en "ny" motor :wink:
Men du må fortsatt få noen til å bytte den for deg, og det koster jo en god slump penger på ett verksted.

Lykke til i allefall :wink:
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 turbo 2003-modell

Legg inn av Ingvar N629 » 14 aug 2008, 19:24

Viking skrev: Så kan du få samme delen ifra et firma som heter Maptun ( holder til i Ørebro i Sverige) til omlag 6000 svenske kroner..
Link?? Står da snaut 12000 + mva på siden deres?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Viking N1215
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 148
Registrert: 01 apr 2006, 02:27
Medlemsnummer: 1215
Navn: Sturla Hansen
Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
Sted: Stokmarknes

Re: Saab 9-5 turbo 2003-modell

Legg inn av Viking N1215 » 14 aug 2008, 19:42

Det va nu fa... så observang du var da Ingvar...

Min feil, jeg har spredt feilinformasjon.. Men fremdeles "NOE" billigere enn via disken til Saab.
Og nei, jeg er ikke "pro-Maptun" men det er greie folk, på linje med Speedparts..

Mvh
Viking
2003 Saab 9-5 2.0t Vector Estate Aut.
1978 Saab 99 t

Svar