Sløv 9-5 =Blåe Backventiler
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 148
- Registrert: 01 apr 2006, 02:27
- Medlemsnummer: 1215
- Navn: Sturla Hansen
- Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
- Sted: Stokmarknes
Sløv 9-5 =Blåe Backventiler
Hei Allesammen..
Tenkte jeg skulle dere litt grei info om en OFTE oversett feilkilde på våre 9-5'er
Jeg monterte nylig inn en gradert turbotrykksmåler i min 9-5, mest for "kjekt å ha" grunn og litt feilsøkingshjelp
Etter å ha kjørt bilen et par mnd med BSR steg 1 E- 85, så synes jeg bilen ble trivelig å kjøre,passe kjapp og var fornøyd jeg
Så etter monteringen av den eksterne turbotrykksmåleren oppdaget jeg at jeg lå på maks 0,6- 0,7 bar i ladetrykk, og det var til tider veldig variabelt.
Jeg gikk gjennom "smørbrødlista" av mulige feilkilder: DI-kassett, Bensinpumpe, Plugger, vakumlekkasjer o.l.
Men til ingen nytte.
Leste så dette emne: http://www.saabcentral.com/forums/print ... ge=1&pp=20" onclick="window.open(this.href);return false;
Og gjorde følgende: Jeg dro ut DEN ØVERSTE slangen ifra magnetventilen og plugget denne med en bolt + slangeklemme
Å DU GRØNNE Jævel... for en forskjell
Bilen er ikke til å kjenne igjen.. Ligger nå jevnt på omlag 1,1 bar og er brutal (morosamt)
Les gjennom hele tråden så skjønner dere hva som skjer,hvorfor det skjer, og hvilke løsninger på problemet som finnes:
Mulige måter å fikse dette på:
1. Dra av ØVERSTE slangen på magnetventil og plugg igjen slangen ( visstnok ikke farlig for motor)
2. Kjøp Saab's org Kit med nye slanger ink. backventiler og Evap-Ventil til kr 2600,-
3. Kjøp nye backventiler på Volkswagen og bytt dem selv ( delekostnad på ca 250 kr) + evt ny slange
Jeg gikk for alternativ 3 og kjøpte ventiler ifra Vw. Disse backventilene ifra Volkswagen er "mindre" i tilkoblingene, så det pluss at jeg var "overivrig" med varmepistolen gjorde at jeg kjøpte 2 m med bensinslange ( 8mm) og monterte alt sammen igjen til en pris på ca 400 kr inklusive den timen det tok meg å bytte/ kappe til nye slanger..
Saab's orginale slange består av en hard "innerkjerne " som er varmekrympet på og en utvendig mjukere slange.
Ved demontering av de gamle/defekte ventilene ( må varmes av) så er det lett å svi av slangen, så for å være sikker så, erstattet jeg hele slangen med en ny..
Artnr på backventiler ifra Vw: 058905291-K
Om man vil bygge "ny" slange, så passer en normal bensinslange med målene: 8x14 mm
Slangeklemmer: ABA 9,0-12,3mm
Snakket også med Maptun i ferien min ( greie gutter) og de kunne fortelle meg at omlag 70 % av de 9-5 de har inne på verkstedet for feilsøking ang trimm, så er disse backventilene defekte. De orginale backventilene holder omlag 3-4 år er du heldig..
Veldig enkelt ihvertfall å teste om hvorvidt du blir "snytt" for turbotrykk og HK.. Bare å dra av DEN ØVERSTE slangen på magnetventilen , så ta deg en test-tur. Om dine backventiler fungerer dårlig/ er defekte så merker du det da.. BELIEVE ME
Slik ser slangen ut demontert: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... &start=140" onclick="window.open(this.href);return false;
Tenkte dette var "grei" info til folket..
P.s Jeg forsøkte ved en annledning å blokke både slangen som gikk til magnetventilen samt "blokke/ tette" stussen som denne slangen skal inn på normalt ,og da fikk jeg bare GLT, så IKKE steng igjen R uttaket på magnetventilen
Mvh
Viking
Tenkte jeg skulle dere litt grei info om en OFTE oversett feilkilde på våre 9-5'er
Jeg monterte nylig inn en gradert turbotrykksmåler i min 9-5, mest for "kjekt å ha" grunn og litt feilsøkingshjelp
Etter å ha kjørt bilen et par mnd med BSR steg 1 E- 85, så synes jeg bilen ble trivelig å kjøre,passe kjapp og var fornøyd jeg
Så etter monteringen av den eksterne turbotrykksmåleren oppdaget jeg at jeg lå på maks 0,6- 0,7 bar i ladetrykk, og det var til tider veldig variabelt.
Jeg gikk gjennom "smørbrødlista" av mulige feilkilder: DI-kassett, Bensinpumpe, Plugger, vakumlekkasjer o.l.
Men til ingen nytte.
Leste så dette emne: http://www.saabcentral.com/forums/print ... ge=1&pp=20" onclick="window.open(this.href);return false;
Og gjorde følgende: Jeg dro ut DEN ØVERSTE slangen ifra magnetventilen og plugget denne med en bolt + slangeklemme
Å DU GRØNNE Jævel... for en forskjell
Bilen er ikke til å kjenne igjen.. Ligger nå jevnt på omlag 1,1 bar og er brutal (morosamt)
Les gjennom hele tråden så skjønner dere hva som skjer,hvorfor det skjer, og hvilke løsninger på problemet som finnes:
Mulige måter å fikse dette på:
1. Dra av ØVERSTE slangen på magnetventil og plugg igjen slangen ( visstnok ikke farlig for motor)
2. Kjøp Saab's org Kit med nye slanger ink. backventiler og Evap-Ventil til kr 2600,-
3. Kjøp nye backventiler på Volkswagen og bytt dem selv ( delekostnad på ca 250 kr) + evt ny slange
Jeg gikk for alternativ 3 og kjøpte ventiler ifra Vw. Disse backventilene ifra Volkswagen er "mindre" i tilkoblingene, så det pluss at jeg var "overivrig" med varmepistolen gjorde at jeg kjøpte 2 m med bensinslange ( 8mm) og monterte alt sammen igjen til en pris på ca 400 kr inklusive den timen det tok meg å bytte/ kappe til nye slanger..
Saab's orginale slange består av en hard "innerkjerne " som er varmekrympet på og en utvendig mjukere slange.
Ved demontering av de gamle/defekte ventilene ( må varmes av) så er det lett å svi av slangen, så for å være sikker så, erstattet jeg hele slangen med en ny..
Artnr på backventiler ifra Vw: 058905291-K
Om man vil bygge "ny" slange, så passer en normal bensinslange med målene: 8x14 mm
Slangeklemmer: ABA 9,0-12,3mm
Snakket også med Maptun i ferien min ( greie gutter) og de kunne fortelle meg at omlag 70 % av de 9-5 de har inne på verkstedet for feilsøking ang trimm, så er disse backventilene defekte. De orginale backventilene holder omlag 3-4 år er du heldig..
Veldig enkelt ihvertfall å teste om hvorvidt du blir "snytt" for turbotrykk og HK.. Bare å dra av DEN ØVERSTE slangen på magnetventilen , så ta deg en test-tur. Om dine backventiler fungerer dårlig/ er defekte så merker du det da.. BELIEVE ME
Slik ser slangen ut demontert: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... &start=140" onclick="window.open(this.href);return false;
Tenkte dette var "grei" info til folket..
P.s Jeg forsøkte ved en annledning å blokke både slangen som gikk til magnetventilen samt "blokke/ tette" stussen som denne slangen skal inn på normalt ,og da fikk jeg bare GLT, så IKKE steng igjen R uttaket på magnetventilen
Mvh
Viking
Sist redigert av Viking N1215 den 16 aug 2008, 10:05, redigert 2 ganger totalt.
2003 Saab 9-5 2.0t Vector Estate Aut.
1978 Saab 99 t
1978 Saab 99 t
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Re: Sløv 9-5 =Blåe Backventiler
detta høres bra ut
Sist redigert av olewa den 16 aug 2008, 11:03, redigert 1 gang totalt.
93B. -59 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Re: Sløv 9-5 =Blåe Backventiler
Nye ventiler er jo helt klart bra, og om bilen går som ett skudd med nye ventiler, så hvorfor ikke?
Men at ladetrykket på en T7 motor varierer, så betyr ikke det at det er noe galt. For den justerer ladetrykk etter spurt moment, i motsetning til T5 som spør etter samme ladetrykk hele tiden.
Men at ladetrykket på en T7 motor varierer, så betyr ikke det at det er noe galt. For den justerer ladetrykk etter spurt moment, i motsetning til T5 som spør etter samme ladetrykk hele tiden.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 148
- Registrert: 01 apr 2006, 02:27
- Medlemsnummer: 1215
- Navn: Sturla Hansen
- Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
- Sted: Stokmarknes
Re: Sløv 9-5 =Blåe Backventiler
Enig med deg Matrox at ladetrykket "varierer" i mye større grad og tilpasser seg etter forholdene i større grad enn T5
MEN jeg nekter å tro at en 9-5 med nye plugger, ny DI, ny bensinpumpe, ny veivakselgiver, ny turbo, etc,etc ( som min bil faktisk har) og uten feil forøvrig bare skal lade 0,6 i 5 gir med full gass..
Men så kan ikke jeg Trionic inn og ut, ei heller kapasitetn til div Steg1 program som er ute på markedet. ( Mitt kom ifra BSR)
Vil vel tro at de fleste Steg 1 program har en momentkurve etc,etc. som tilsier mer enn 0,6 bar ladetrykk på 2.0t som maks
Mvh
Viking
MEN jeg nekter å tro at en 9-5 med nye plugger, ny DI, ny bensinpumpe, ny veivakselgiver, ny turbo, etc,etc ( som min bil faktisk har) og uten feil forøvrig bare skal lade 0,6 i 5 gir med full gass..
Men så kan ikke jeg Trionic inn og ut, ei heller kapasitetn til div Steg1 program som er ute på markedet. ( Mitt kom ifra BSR)
Vil vel tro at de fleste Steg 1 program har en momentkurve etc,etc. som tilsier mer enn 0,6 bar ladetrykk på 2.0t som maks
Mvh
Viking
Sist redigert av Viking N1215 den 16 aug 2008, 20:40, redigert 1 gang totalt.
2003 Saab 9-5 2.0t Vector Estate Aut.
1978 Saab 99 t
1978 Saab 99 t
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Sløv 9-5 =Blåe Backventiler
Plugg den, ellers drar motoren inn luft etter LMM...Viking skrev: Bare å dra av DEN ØVERSTE slangen på magnetventilen
Om man kjører slik, så har man åpen tankavlufting, og slipper dermed ut VOC.

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 148
- Registrert: 01 apr 2006, 02:27
- Medlemsnummer: 1215
- Navn: Sturla Hansen
- Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
- Sted: Stokmarknes
Re: Sløv 9-5 =Blåe Backventiler
Ehh.??
Skrev jo at jeg plugget R-slangen med en bolt + slangeklemme da..
Uansett, så er jeg fornøyd med å ha funnet løsning på et problem jeg hadde med min 9-5 som 5 uavhengige Saab-verksted ( store sådan) i Sverige ikke klarte å gjøre noe med
Skrev jo at jeg plugget R-slangen med en bolt + slangeklemme da..
Uansett, så er jeg fornøyd med å ha funnet løsning på et problem jeg hadde med min 9-5 som 5 uavhengige Saab-verksted ( store sådan) i Sverige ikke klarte å gjøre noe med
2003 Saab 9-5 2.0t Vector Estate Aut.
1978 Saab 99 t
1978 Saab 99 t
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 148
- Registrert: 01 apr 2006, 02:27
- Medlemsnummer: 1215
- Navn: Sturla Hansen
- Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
- Sted: Stokmarknes
Re: Sløv 9-5 =Blåe Backventiler
Viking skrev: Jeg dro ut DEN ØVERSTE slangen ifra magnetventilen og plugget denne med en bolt + slangeklemme
2003 Saab 9-5 2.0t Vector Estate Aut.
1978 Saab 99 t
1978 Saab 99 t
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 108
- Registrert: 27 okt 2007, 16:17
Re: Sløv 9-5 =Blåe Backventiler
Super
Fant ut idag att den eine ventilen på min og9-3 var gåen. Rett på Møller på mandag og bestille 2 stk 


- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Re: Sløv 9-5 =Blåe Backventiler
SAAB 9-5 og 9-3 har også en liknende bakkventil med den som kjøpes hos VW, inn mot bremsekraftforsterkeren sitter denne som også kan brukes.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Pasient N657
- 2.0 bar
- Innlegg: 654
- Registrert: 20 apr 2006, 21:18
- Medlemsnummer: N657
- Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
- Sted: Lillehammer
Re: Sløv 9-5 =Blåe Backventiler
Veldig fin guide!
(Såklart fant jeg ikke denne med og søke, så jeg oppretta en ny tråd angående backventiler og effekttap)
Men men. Dette må prøves ut, kompisen min blir sikkert happy av og høre at det mest sannsyneligvis er en liten "drittfeil"
(Såklart fant jeg ikke denne med og søke, så jeg oppretta en ny tråd angående backventiler og effekttap)
Men men. Dette må prøves ut, kompisen min blir sikkert happy av og høre at det mest sannsyneligvis er en liten "drittfeil"

Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
- Trondgr
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 74
- Registrert: 26 feb 2005, 01:00
- Bil: Saab 95, 1,9 TID, 2006 modell
- Sted: Mo I Rana
Re: Sløv 9-5 =Blåe Backventiler
Kan noe tilsvarende skje med 95 TiD 1,9?
Check engine og tilnærmet null motorkraft i dag. Bilen klarte ikke mer enn ca 45 km/t. Selv med full gass skjedde det ingenting.
Får avlest feilkode hos lokal saabforhandler i morgen.
Check engine og tilnærmet null motorkraft i dag. Bilen klarte ikke mer enn ca 45 km/t. Selv med full gass skjedde det ingenting.
Får avlest feilkode hos lokal saabforhandler i morgen.
Saab 9-5, 1,9 TID, Vector, 2006. Estate og automat.
Saab 9-5, 2,0 SE, 2001. Estate og manuell.
Saab 9-3, 2,0 S, 2000. Kombi og manuell.
Saab 9-5, 2,0 SE, 2001. Estate og manuell.
Saab 9-3, 2,0 S, 2000. Kombi og manuell.
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Sløv 9-5 =Blåe Backventiler
du får ikke CE pga enveisventilene på tankavluftinga.. er nok noe annet.....Trondgr skrev:Kan noe tilsvarende skje med 95 TiD 1,9?
Check engine og tilnærmet null motorkraft i dag. Bilen klarte ikke mer enn ca 45 km/t. Selv med full gass skjedde det ingenting.
Får avlest feilkode hos lokal saabforhandler i morgen.
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- Trondgr
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 74
- Registrert: 26 feb 2005, 01:00
- Bil: Saab 95, 1,9 TID, 2006 modell
- Sted: Mo I Rana
Re: Sløv 9-5 =Blåe Backventiler
Da får jeg tro det er dette inntil noe annet er et faktum.
viewtopic.php?f=12&t=22388&p=153793&hil ... ft#p153793
viewtopic.php?f=12&t=22388&p=153793&hil ... ft#p153793
Saab 9-5, 1,9 TID, Vector, 2006. Estate og automat.
Saab 9-5, 2,0 SE, 2001. Estate og manuell.
Saab 9-3, 2,0 S, 2000. Kombi og manuell.
Saab 9-5, 2,0 SE, 2001. Estate og manuell.
Saab 9-3, 2,0 S, 2000. Kombi og manuell.
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Re: Sløv 9-5 =Blåe Backventiler
Jeg gjetter på tett dieselfilter.Trondgr skrev:Kan noe tilsvarende skje med 95 TiD 1,9?
Check engine og tilnærmet null motorkraft i dag. Bilen klarte ikke mer enn ca 45 km/t. Selv med full gass skjedde det ingenting.
Får avlest feilkode hos lokal saabforhandler i morgen.
//J