*GLT justert* 9000 Turbo mister trykket.. ??

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Legg inn av Eirik N396 » 17 aug 2008, 20:38

WG-staget står på WG-klokka, WG-klokka står på turboen. Om du søker etter "justere glt" eller "justere grunnladetrykk" burde det være mulig å finne nærmere beskrivelser.

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Legg inn av Gandulf N1535 » 17 aug 2008, 21:41

Ja har søkt litt, men kan sikkert lete litt bedre.

Etter å ha studert turbotrykksmålern har jeg funnet ut at slik bilen er nå peaker trykket på 0.9 bar i 5. giret, og holdes oppe et par sekunder kanskje før det detter ned på 0.8. Forrige eier sa at motoren skulle tåle ca 1.1 bar slik den er nå, så vil ikke dette bli i grenseland? Hva tror dere Saab-eksperter?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Legg inn av na_X » 17 aug 2008, 21:50

Mange som kjører på 1.2 bar med saaben sin med orginal innmat. skal gå bra det hvis alt er i orden, kan kanskje hende trykkvakta slår inn på mer enn 1.1 bar også hvis den ikke er justert på. regner med det er 86-modell det er snakk om ettersom du har skrevet det i profilen din. men først så må du få GLT rett, eller så får du nok ikke det ladetrykket du egentlig skal ha som nevnt ovenfor ettersom APCn styrer dette.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Legg inn av Gandulf N1535 » 17 aug 2008, 22:00

Nei det skjønner jeg, er bare å finne ut av hvor og hvordan dette gjøres. Får søke litt her evt. google.

Forstod det slik at èn omdreining = 0,02 bar, dvs 5 omdreininger = 0,1 bar. Og siden jeg har omtrent 0,2 bar, og GLT skal være 0,45, må jeg altså justere WG-staget omdreininger? Hvilken vei? :roll:
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Legg inn av Eirik N396 » 17 aug 2008, 22:16

Gandulf skrev:Nei det skjønner jeg, er bare å finne ut av hvor og hvordan dette gjøres. Får søke litt her evt. google.

Forstod det slik at èn omdreining = 0,02 bar, dvs 5 omdreininger = 0,1 bar. Og siden jeg har omtrent 0,2 bar, og GLT skal være 0,45, må jeg altså justere WG-staget omdreininger? Hvilken vei? :roll:
For å gå fra 0,2 bar til 0,45 bar sier vel matematikken at du må skru ca 12-13 runder. Du skal skru den retningen som gjør staget kortere. (Som jeg skrev tidligere, stramme opp staget) Tror du helst må se hvilken vei det blir selv, for å prøve å forklare det blir litt vanskelig. Kommer jo helt an på hvor du står og ser ifra ;)

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Legg inn av Gandulf N1535 » 18 aug 2008, 20:00

Har nå vært under bilen og sett litt på WG-staget. For meg ser det ut som at staget er skrudd ganske langt inn, og ser umulig ut til at det kan være plass til 13-15 omdreinger til.. :|

Skal prøve å få lagt ut et par bilder *be patient*
Hmm.. det gikk visst ikke an :angered: Får prøve å linke da

http://www.bilforumet.no/galleriet/show ... photo/8454

http://www.bilforumet.no/galleriet/show ... photo/8455
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Legg inn av Gandulf N1535 » 19 aug 2008, 10:00

BUMP :spammer:
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Legg inn av Hjelle, N6 » 19 aug 2008, 15:05

Få deg ei låsing på staget, slik at det ikkje hoppar av. Prøv å justert litt på staget, so ser du fort om det gir effekt eller ei. Kan være andre ting som fks. vaccumlekasje som gjer at du ikkje ladar korrekt GLT også... Kjøp deg ei flaske startgass, spray på slangar og vaccumkoplingar medan bilen går på tomgong. Startar bilen å ruse seg opp har du funne lekasja.

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Legg inn av Gandulf N1535 » 19 aug 2008, 16:17

Tror jeg satser på startgass i første omgang da. Skal jo være mulig å skru GLT godt over 0.45 bar, og når jeg bare har 0,2 og det ikke er mange omdreiningene igjen tror jeg å justere staget er noe med det siste jeg gjør.
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Legg inn av Tor N12 » 19 aug 2008, 16:33

Men å bumpe tråder når du ikke har fått svar bare på noen timer er ikke nødvendig [-X

Folk svarer når de kan ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Legg inn av Gandulf N1535 » 19 aug 2008, 17:58

Tor N12 skrev:Men å bumpe tråder når du ikke har fått svar bare på noen timer er ikke nødvendig [-X

Folk svarer når de kan ;)
Bumpet da tråden ganske lenge etter siste innlegg jeg fikk, nærmere bestemt 14 timer.. :roll:
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Legg inn av Gandulf N1535 » 24 aug 2008, 16:03

Har idag sjekket med startgass fra luftfilteret og hele veien til innsuget, uten antydning til at den ruset seg opp. Har riktignok ikke sjekket vakuumslanger og slikt, men vil dette ha noe å si for at jeg mister trykket?

Da er det vel kanskje mest sannsynlig at magnetventilen er gåen, eller? Var som sagt ikke mange omdreiningene igjen på WG-staget, så tviler egentlig på at dette er feilen siden jeg må skru ca 12-13 omdreininger for å oppnå 0.45 bar.
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Legg inn av Morten N88 » 24 aug 2008, 17:36

Sjekk også at wastegateklaffen er i funksjon.. Det vil si lokket som sitter i andre enden av armen som staget er festet i, altså inni turboen. Disse kan visstnok falle av om armen detter ned mens du justerer på staget.

Lurer på om det er dette som har skjedd på min. Måtte skimse fram braketten vakumklokka sitter på for å få forspenning på staget.. Du kan jo prøve å skru ut de to 12mm boltene som vakumklokka sitter i å finn ut om du kan trekke den fra turboen (hvis du skjønner..) '

Ang vakumslanger så er det viktig at de ikke lekker. Har du turbotrykksmåler kan du sjekke at du har vakum på tomgang, gjerne 0,4-0,6. Er slangene morkne kan du bare skifte de like godt først som sist. Sjekk også enveisventilen som sitter mellom luftinga på toppdekselet og innsuget.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Legg inn av Gandulf N1535 » 24 aug 2008, 18:59

Hmm, det med dekselet inni turbon hørtes litt vanskelig ut :|

Har turbotrykksmåler ja, men mener bestemt at jeg ikke har 0.4 - 0.6 bar på tomgang :o
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Legg inn av Tor N12 » 24 aug 2008, 19:09

Morten N88 skrev: sjekke at du har vakum på tomgang, gjerne 0,4-0,6.

Du skal ikke ha noe TRYKK på tomgang, med vacum så mener Morten - (minus)0.4-0.6 ;)
Du må jo også sjekke vacumslangene og de andre tingene vi har sagt.. Og FØRSTE bud etter å ha sjekket slangene er å kontrollere og evt justere GLT (grunnladetrykket), det er noe du MÅ få i orden for at bilen din skal lade slik den skal...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar