Sukk, nå er saaben sliten.

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Rufati
0.7 bar
0.7 bar
Sted: 7730 Beitstad

Sukk, nå er saaben sliten.

Legg inn av Rufati » 20 aug 2008, 22:18

1987 9000 2.0 Turbo. Den lekker olje som en sil, rundt 1L på 20mil. Det er en eksoslekasje i det splitter nye 3" anlegget mitt, i fleksskjøten på downpipen. Som forøverig er full av olje fra lekasjen. Ser ut som et damplokomotiv under motoren om jeg gir den litt juling. Oljelekasjen kommer enten fra det stive tilførselsrøret til turboen(jevnlig brutt på da jeg bytter turbo en gang hvert år), eller på returen. Evnt. så bare tyter det ut av turboen for alt jeg vet, for den er kjøpt hos huggeren. Det er olje overalt. De nedre motorfestene er nogenlunde defekte, så det rykker å drar. Og som ikke dette burde holde, så slurer clutchen min i 3-4gir når jeg gir på. Mang en tyskertralle har ruslet forbi saaben min nå i disse dager. En og annen felles Svenske også, de som ruller. Faktisk japser også til min forskrekkelse. Med 27 sekunder turbolag i 5'giret når jeg ligger i 80 sier det seg selv at det ikke hjelper stort at clutchen virker å holde i akkurat det giret. Når jeg når 120km/t og lader 1.3 er de fremme alt. Godt og vel to hundre stolte hester hjelper ingenting lengre. Jeg føler meg maktesløs. Lærlingelønna på 55,- timen gir meg ikke mye handlerom. Fikset EU'rapporten for feriepengene, med eksos, kalippere bak, sikkerhetsnåljustering av vindusspylervæskedysene, powerflex stabilisatorstag frem, nye sikringer til nødlysene da jeg måtte bruke de i en kortsluttet batterilader, håndbrekkwiré og en god del til. Kupeviften fungerer bare i høyresvinger, men kun de første milene. Kjekt på vinterstid dette. To elektriske vinduer er nede for telling, men takluka fungerer. Patenten på turbotrykksmåler i den midtre vifteslotten i dashen har sett sine beste dager, så måleren ligger der inne en plass.

Så til kremen av kremen, til slutt. Røyken. Ja, som i Flåklypa, faktisk. Riktignok ikke hendt etter at cluthcen knela, men før den tid var jeg enhver form for cabriolet sitt værste mareritt. Ved pådrag i 3-4gir fikk jeg en enorm sky av blåhvit røyk bak bilen. Og inne i kupen. Ikke fra eksosannlegget, som uansett lekker, men fra hele bredden av bilen, sett bakfra. Saaben på sin side gikk som F*** og aldri før. En kamerat i en A4 1.8TQ(som uansett har litt mindre power) måtte gi seg da han ikke lenger så verken saab eller vei, ifølge han selv.

Så kjære Saaben, du har nok fått din dødsdom. Vet ikke når, bare at den kommer. Kanskje før snøen kommer, kanksje etter at neste års snø kommer. Hvem vet. Du har kjørt inn godt og vel 12 tusen kroner til staten, i form av et firma oppe i Mo i Rana. Vet ikke om du har tatt noen før, men du tok iallefall beslag i mitt førerkort for 4 måneder. Dog så har du ikke vært en fan av offroad, og har enda tilgode å kræsje. Vel, nevneverdig. Vi teller ikke speil. Men F*** i H****** du har fått mye juling også, så når alt kommer til alt er jeg egentlig bare imponert over hvor godt du har holdt. Ingen hjullager, akslinger, girkasse, råder, stempler, veiv, ventiløftere har sagt takk for seg. Bare turboer, toppakninger.. nei, listen er nok lang her også.

Vel, jeg rister iallefall bare på hodet. Hver gang noe repareres dukker det opp tre nye problemer, nok er nok. Se ikke bort fra at det ligger en del eller to av beistet her inne til salgs snart.

Jeg beklager til alle som har blitt offer for min skrivetrang ikveld, men noen ganger er det greit å få lettet litt på trykket. Oh, og jeg glemte nesten: STCN - her har jeg spurt, fått svar, korreks, og korreks igjen, og en løsning; mange ganger. MEloveulongtime <3 =) <-ironi med <3 ja.

Saaben, svensken med snelle. Kunne ikke bedt om en bedre bil nr. to. Hva mon tro blir nummer tre.

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Re: Sukk, nå er saaben sliten.

Legg inn av KongerudN344 » 22 aug 2008, 19:39

Rufati skrev:Vel, jeg rister iallefall bare på hodet. Hver gang noe repareres dukker det opp tre nye problemer, nok er nok. Se ikke bort fra at det ligger en del eller to av beistet her inne til salgs snart.

Jeg beklager til alle som har blitt offer for min skrivetrang ikveld, men noen ganger er det greit å få lettet litt på trykket. Oh, og jeg glemte nesten: STCN - her har jeg spurt, fått svar, korreks, og korreks igjen, og en løsning; mange ganger. MEloveulongtime <3 =)
Kjenner meg igjen i detta ja :P Sier bare gamle og "gode" OG'en min jeg 8) Men du verden som jeg savner den bilen :( Men måtte kvitte meg med den når jeg flyttet i fra Internatskolen for da hadde jeg plutselig ingen til å dytte den i gang lenger:P Ble kjøpt for 30 000 kr, påkostet MINST 40 000 kr (Bla fire girkasser og to motorer) og solgt for 12 500 kr inkl NY MP3 spiller....

Men allikevel var jeg aldri i tvil om jeg skulle SAAB når jeg skulle bytte den ut... En hver annen dust hadde jo aldri kommet til å tenkt på å kjøpe SAAB igjen etter alt det jeg opplevde med den bilen :P Og gjett om jeg har måttet svelge mange kommentarer om akkurat det der i fra famile og venner :P

Lykke til med din neste SAAB :wink:
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Medlemsnummer: N163
Navn: Gisle Hillesund
Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
Sted: Søgne
Kontakt:

Legg inn av Gisle N163 » 22 aug 2008, 20:35

KongerudN344 skrev: Men allikevel var jeg aldri i tvil om jeg skulle SAAB når jeg skulle bytte den ut... En hver annen dust hadde jo aldri kommet til å tenkt på å kjøpe SAAB igjen etter alt det jeg opplevde med den bilen :P Og gjett om jeg har måttet svelge mange kommentarer om akkurat det der i fra famile og venner :P

Lykke til med din neste SAAB :wink:
Så hvorfor i H******* driver du å kjøpe VAG biler nå da? Passat og Skoda... [-X

Ber til høyere (og lavere) makter om at du tar til fornuften snart... [-o<

...hehe...

-Gisle
'96 Saab 900R Turbo

If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 23 aug 2008, 22:18

Jeg får nesten klump i halsen når jeg leser dette, snakk om stabeist av bil som ikke vil gi seg! Det er bare en Saab (vel, kanskje en Toyota, hvis man holder rustfjerneren borte), som kan klare slikt!
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar