olje
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 47
- Registrert: 12 jun 2008, 10:46
- Medlemsnummer: N1393
- Navn: Alexander
- Bil: saab 900t 94
- Sted: sarpsborg
olje
ossen olje skal på motor/girkasse saab ng900 turbo??
- vegard N879
- 2.0 bar
- Innlegg: 531
- Registrert: 04 apr 2008, 19:15
- Bil: saab 9000 turbo
- Sted: nordland
- Kontakt:
Re: olje
ja der skal det vel være det samme som på motor 

saab 9000 2.0t a50 1997. saab 9000 cse 2.0t 1996.
saab 900 1992. saab 99 1982
saab 900 1992. saab 99 1982
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: olje
På kassa skal du ha MINERAL motorolje, som oppfyller API SF/CC, API SF/CD, viskositet 10/30 alternativt 10/40. Syntetisk motorolje skal ikke brukes i girkassa.
På motor skal du bruke en olje som oppfyller API SG og CCMC G4/G5, med viskositet 10W30 alternativt 10W40.
Ellers står sikkert dette i instruksjonsboka
På motor skal du bruke en olje som oppfyller API SG og CCMC G4/G5, med viskositet 10W30 alternativt 10W40.
Ellers står sikkert dette i instruksjonsboka

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 149
- Registrert: 30 des 2007, 21:38
- Medlemsnummer: N1230
- Navn: Jon Petter Salberg
- Bil: 900 98't-talladega
- Sted: Stjørdal
Re: olje
stiller da sikkert et dumt spm med det samma..ehe. Det finnes en del syntetiske giroljer og, ikke sant? hvorfor skal en ikke bruke det? Og er det ikke normalt med høyere viskositetstall enn 10-40, type 70-90 mener jeg å ha sett? du får lære meg på plass Ingvar.. 

Jon Petter Salberg / Saab 900 Turbo Talladega 98'mod Steg 3
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: olje
SAE-grader for giroljer og motoroljer er ikke relaterte i det hele tatt, så om verdiene ser helt forskjellige ut så trenger ikke oljene ha så forskjellig viskositet. Jeg har skrevet en FAQ om olje, for de som er interessert:
viewtopic.php?f=29&t=9312" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=29&t=9312" onclick="window.open(this.href);return false;
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan