Har 95 på hånda, valgets kval! (LØST).

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Har 95 på hånda, valgets kval! (LØST).

Legg inn av Macgeier » 30 aug 2008, 12:35

Hei, nå spøker det virkelig for min kjære OG900T16.
Var nemmelig ute og kjøpte hjullager på biltema, på veien stakk jeg innom for å prøvekjøre en 95 2,0 T 150HK (1998). 205.000km
Den har alt, beige skinn, manuell ++ (SE utgave) og er pen og velholdt.
Poenget er at det er mye gruff i oljepåfyllingen og motoren er høyst sannsynligvis belemret med oil sludge.
Planen min er å diesel rense motoren straks etter kjøp.
Det er en slags svak summing fra motoer som høres inne i kupeen, under kjøring og bremsing på gir også når man slippe gassen, mest hørbar rundt 2000omr/min. Er dette normalt på 95? Det er en svak summing ikke noe registerkjede rakling.

I tillegg virker ikke AC, blåser ikke kald luft.

Prisen fikk jeg prutet ned til 80.000 NOK ferdig registrert.

http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... l&tot=null" onclick="window.open(this.href);return false;

Er jeg fullstending hodeløs hvis jeg tar sjansen på denne nymotens bilen istedet for å beholde min OG900 som kun har gått 536.000km?
PS. Motoren lekker litt olje, jeg vet ikke hvor mye. Og jeg låner bilen over helgen for prøvekjøring :)
Sist redigert av Macgeier den 01 sep 2008, 14:07, redigert 1 gang totalt.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Har 95 på hånda, valgets kval!

Legg inn av Macgeier » 30 aug 2008, 12:54

Eneste usikkerhetsmoment er altså denn summinga (pluss den grå og rustbrune guffa i oljepåfyllinshullet) :?
AC`en har de lovet å etterfylle.

Skal det være summing fra 95 motorer?
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Har 95 på hånda, valgets kval!

Legg inn av Ingvar N629 » 30 aug 2008, 13:16

Er ikke kassa du hører da? Har aldri hørt summing i min iallfall.. Om motoren er i den forfatning som du beskriver, så regn med en helgs skruing for å bytte motortransmisjon + pakninger og veivhusventilasjon. Kun å rense med diesel tror jeg ikke er noen varig løsning, ta i det minste ned bunnpanna.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Har 95 på hånda, valgets kval!

Legg inn av Ingvar N629 » 30 aug 2008, 13:23

Og ett tips til; om du kjøper den, ikke selg og900en!!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Har 95 på hånda, valgets kval!

Legg inn av Macgeier » 30 aug 2008, 14:30

Vasket bilen, innvendig og utvendig, det er en av de beste metodene for å inspisere en bil , hver milimeter sjekkes:D

Pure luksus:
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Stakk en tynn gjennomsiktig plastslange ned i oljepeilehullet, helt til den stanget i bunnen, roterte litt rundt og sugde opp olje. Fant faktisk ikke noe oilsludge i bunnpanna :wink: Så da må jeg anta at det bare er gruff i toppen av oljefylle hullet, trur eg...
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: Har 95 på hånda, valgets kval!

Legg inn av Morten N88 » 30 aug 2008, 14:32

Har den servicehefte/ oppgradert veivhusventillasjon?
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Har 95 på hånda, valgets kval!

Legg inn av Macgeier » 30 aug 2008, 16:04

Morten N88 skrev:Har den servicehefte/ oppgradert veivhusventillasjon?
Vet ikke om det er noe oppgradert ventilasjon, må nok ringe Vestfold Auto på mandag, uansett her hva som finnes av service dokumentasjon:
Bilde

Bilde

Bilde


Bilde

Bilde
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Har 95 på hånda, valgets kval!

Legg inn av Ingvar N629 » 30 aug 2008, 18:47

Om det bare er den majonesaktige guffa du ser, så er ikke det farlig i seg selv, men det tyder på at det er en del kondensdannelse, og olja bør derfor byttes ofte. Ta ned bunnpanna du, oljesila kan være igjensatt med drit selv om du ikke får opp noe løst grums, det pleier det nemlig ikke å være.

Du kan jo også skru ut kjedestrammeren og måle den. Er den ute mer enn 15mm så skal hele transmisjonssatsen byttes. Strammeren sitter på samme sted som på og900, men det er litt mer knot å komme til. Du må løsne bolten til det ene løpehjulet der bl a.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Har 95 på hånda, valgets kval!

Legg inn av Macgeier » 30 aug 2008, 20:08

Ok, hvis jeg må bytte transmisjonssatsen, hvor mye jobb er det egentlig?
Jeg har byttet toppakning, i løpet av en helg, på min OG900T16 som den mest "seriøse" jobb jeg har gjort på bilen, hvordan er bytte av transmisjons sats på en 9-5 i forhold toppakning på OG900?
Bytte av hjullager på OG900(foran og bak) kan jeg gjøre i blinde :D

Avsporing:
Det er mulig at etter 8 lykkelige år i OG900T16 at jeg er bortskjemt, jeg har gledet meg over hver km av de 320.000 tusen kilometerene bak rattet i denne bilen, summelyden i 9-5 kan godt komme av multireima, men alle ukjente lyder kan virke "skremmende" for en hardbarka OG900 entusiast :wink:
Det siste halvåret har jeg vært ofte på jobb i Bergen med tilhørende leiebil, det har alltid vært godt å komme hjem til min T16, ingen av de splitter nye leiebilene har kunnet matche i det hele tatt (inkludert Volvo V70). Men idag, med prøvekjøring av 9-5 så kan det virke som en ny arvtager er funnet 8) Komfort er det nok av, selv om det kommer på beskostning av det ikke sitter like klistra i svingene som med OG900, og den rå kraften med 1,2 bar ("O"G-kraften) kan få kan matche, men det er "give and take". Ved senere anledning kan sikkert en 9-5 oppgraderes til noe lignende 8)
Grunnen til å pensjonere min OG900 er at denne bilen er og vil bli en entusistbil, den er 18 år gammel og har passert 500.000km og vil ikke ha godt av flere vintere på saltede e-18, den er i prima teknisk tilstand, men det er på tide å finne en bruksbil.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Har 95 på hånda, valgets kval!

Legg inn av Ingvar N629 » 30 aug 2008, 20:40

Bytte av motortransmisjon er en stor jobb. Jeg har gjort det et par ganger, og det tar meg to hele dager. Den enkleste måten om man ikke har løftebukk, er å heise opp fronten på bilen, fjerne hele eksosen, fjerne radiatorvifter, batteri, rør og ræl som er i veien, løsne den nederste leddet på rattstammen, løsne fjørbein, løsne samtlige motorfester og slippe ned motor, girkasse og subframe. Da kommer du til så så du får gjort jobben.

Når det er sagt så synes jeg 9-5en er bra som bruksbil, jeg er veldig fornøyd med min, og jeg har ikke behøvd å gjøre annet enn vanlig vedlikehold (før jeg begynte å bygge om hele bilen), og min har gått mye lenger enn den du nå vurderer (har rundet 290k km nå). Nja det er ikke helt sant, jeg måtte bytte et par foringer i bakhjulsopphenget, disse er det like greit å bytte til powerflex først som sist.

Med steg 1 så går det også an å kjøre bilen uten å bli irritert fordi den går dårlig, men draget fra og900en får du aldri uten å gjøre store modifikasjoner.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Har 95 på hånda, valgets kval!

Legg inn av Macgeier » 01 sep 2008, 07:06

Hmm, har nå prøvet 9-5`en på langtur i helgen og konklusjonen er klar: en knakende god bil å kjøre :D
Luksusfølelse: 10 poeng.
Kjørkomfort: 10 poeng
Egenskaper i sving:10 poeng.

Over bakketopper, hvor OG900`en svever gjennom lufta, så sliter den litt på grunn av tyngden - men dette er ikke en bil til slikt bruk uansett, så det kan ikke sammelignes :wink:

Dette er den ultimate langtursbil :wink:

Er det noen som vet hvor mye koster det å få byttet motortransmisjon på denne bilen?
Hvis det ikke er gjort vil jeg gjøre dette for å være på den sikra sida, en så staselig bil må jo ha det beste.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Har 95 på hånda, valgets kval!

Legg inn av doo-kie » 01 sep 2008, 09:57

Om du velger å bytte den selv er det rundt 2700-3000kr i deler. Om du velger ett merkeverksted tar de ca mellom 16-20tusen kroner for en slik jobb. Eller du kan dra over til sverige å få det gjort. der ligger det mellom 11-15tusen svenske kr.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Re: Har 95 på hånda, valgets kval!

Legg inn av Jørgen N237 » 01 sep 2008, 12:40

doo-kie skrev:Om du velger å bytte den selv er det rundt 2700-3000kr i deler. Om du velger ett merkeverksted tar de ca mellom 16-20tusen kroner for en slik jobb. Eller du kan dra over til sverige å få det gjort. der ligger det mellom 11-15tusen svenske kr.
Er grei skrujobb, men tidkrevende dette..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Har 95 på hånda, valgets kval!

Legg inn av Macgeier » 01 sep 2008, 12:54

Hei, var innom merkeverkstedet i Tønsberg.
Det er ikke foretatt veihusventilajons oppgradering på denne (ihverfall ikke på dette verkstedet).

Det "artige" var at verksmesteren (erfaren Saab mann) var med ut og hørte på summelyden.
Han konkluderet straks at dette kom av registerkjede slitasje :(
Men la til at han hadde hørt det værre og mente det ikke var bråhast med å bytte.
Han foreslo at jeg dro og prutet ned prisen med 15.000 kroner, så skulle de kjapt bytte heile transmisjonen for meg for denne prisen.

Finale, jeg har prutet, kjøpekontrakten er signert, er i gang med å ordne finansene. Jeg er nybakt 9-5 eier :D

Takk for alle gode råd!
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
rolfi
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 683
Registrert: 03 jan 2008, 03:03
Medlemsnummer: N1248
Navn: Rolfi
Bil: My99 og9-3cab 2,0t
Sted: Sandnes

Re: Har 95 på hånda, valgets kval! (LØST).

Legg inn av rolfi » 01 sep 2008, 21:26

Grattis :D

(Ikke selg OG`n nå da, den kommer du uansett til og savne ;) )
Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248

Svar