h

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: 9-5: Kast i bremseskiver, trenger gode råd!!

Legg inn av Haaka » 04 sep 2008, 22:58

-dekk/felg, kontrolleres, balanseres evt skiftes.
-kalippere, glidepinner, sjekk, smøres evt. skiftes.
-konstater kast i nevnte nav, skiftes.
-forhjulsoppheng, camber/casterforinger kontrolleres.
-hjulstilling, kontroll hjulvinkler, justeres.
-drivakslinger (spes. i tilfelle bil med automatgir) ytre drivledd, overhales evt. skiftes...

Om ingenting virker, tror jeg du skal skjekke etter feil, defekter i skiver og klosser du har skiftet til.. :wink:

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 04 sep 2008, 23:23

Den vanligste feilen når man får kast i skivene er jo treghet i kalipperen slik at klossene ligger litt innpå og skiva går varm men ellers nevner vel Haaka det meste her.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Macgeier » 05 sep 2008, 07:32

kamaki skrev: Spindel på venstre side bak hadde noe mer kast og burde nok vært byttet.
Må jeg virkelig bytte alle spindlene for å bli kvitt denne driten (og seff alle skivene på nytt dersom det viser seg at alle har kast), eller kan det være noe annet som er galt??

Er takknemlig for seriøse svar! :)

K
Hmm, kast i spindler er nytt for meg, har aldri opplevd dette eller hørt om det noen gang. Har bilen vært kollisjonsskadet?
Nok om det, siden det pulserer i rattet under nedbremsning så er det nok foran du har problemer, og da mest sansynlig et bremserelatert problem.
Enkel test:
Jekk opp ett hjul av gangen, og roter på hulet, er det ille så vil du kjenne om bremsene henger på og at friksjonen er ujevn ved kast i skiva. Få eventuellt en medhjelper til å holde bremsen svakt inne slik at du får mer friksjon men fortsatt kan rotere hjulet. Går hjulet greit rundt uten noen lugging, så burde det være OK.

Neste step:
Ta av hjulet og inspiser skiva etter slitasjeforkjeller er sektorer av skiva mer "farvet" enn andre har du en indikasjon.
Roter skiva rundt med en blyant inntil på siden av skiva for å se om skiva beveger seg sideveis ut/inn (kast).

Finner du ingenting rens skivene med bremserens fra Biltema, just in case.
Sjekk bremseklosser, bytt disse om du ser noe mistenkelig.

Nye bremsekiver koster ca. 300Kroner pr stykk på Biltema, så kostanden er ikke så voldsomt stor :wink:
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Legg inn av Haaka » 05 sep 2008, 14:13

kamaki skrev:Puh, det ser ut til å være en h..lvetes mye jobb, men tusen takk for svar! Dag gjenstår det bare å prøve å få noen til å gjøre dette til en "hyggelig pris". Å ta dette på merkeverksted tør jeg ikke å tenke på på hva vil koste. :shock:

Men dersom jeg jekker opp bilen og alle hjulene går lett rundt, kan man da avkrefte at det er noe galt med kalipperne siden bremsene da tydeligvis ikke henger på?

Noen som kjenner noen i Oslo-området som kan gjøre dette til en fair pris? :)

K
Hei, om du tar dette på et verksted, bør man nok regne med at en reparasjon kan koste endel penger..
Når det er sagt, listen jeg gir deg, er en ganske komplett liste over problemområdene, og vil ikke dermed si at du må tråle hele lista for en utbedring. Om du gjør dette på et verksted, så kan du ikke faktureres for annet arbeid enn de faktiske løsninger og utbedringer verkstedet kommer med... Finner de ikke noe, kan de da heller ikke kreve noen penger som helst (med unntak for de større feilsøkene). Dette er ganske normal prasis hos de fleste oppegående bedrifter.

Problemet ditt kan selvsagt være sammensatt, men du kommer vanligvis ikke lengre enn til punkt to på den lista før problemet er løst, som det nevnes, dårlig vandring i kalippere, og ofte slakk i glideboltene.. og problem løst.. I værste fall ender du på bunn av lista, men da kan jeg garantere deg at du har funnet mange småfeil på veien. Får du nøstet i de.. problem løst..

Som sagt. sjekk hjulene i første omgang... Så disse kalipperene, som forøvrig er umulig å diagnostisere uten å demontere for fullstendig sjekk av bevegelse/funksjon i glidepinnene.. Snurring på hjul er greit, men avkrefter ingenting... Så ville jeg gått på det navet ditt, når du har blirr påvist kast i dette.. :wink:

Du kan jo forøvrig selv gå gjennom hele lista uten å bruke noe annet enn noen kalorier.. Så dette skulle du nok kunne finne ut av. :wink:

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Legg inn av ToreN1246 » 05 sep 2008, 16:40

Det kan nok også lønne seg og sjekke foringene i bakstillinga di.
Hadde også vibrasjoner under brems, kjentes ut som det kom forfra, men etter litt om og men ble foringene bak bytta til powerflex
Og voila.... tror du jammen ikke vibrasjonene ble borte....:)
Med tanke på at alt annet er sjekket, så holder jeg en knapp på dette!
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

Svar