Clutchwirejustering (haster)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
saabby
Innlegg: 29
Registrert: 30 des 2007, 23:56
Bil: Saab 93 1,9 Tid 2008

Clutchwirejustering (haster)

Legg inn av saabby » 07 sep 2008, 17:16

Jeg har nylig hatt bilen inne til clutchbytte, bilen er en NG 900 2.0 i 1994 mod. Bilen var utstyrt med uorginal clutchwire pga at jeg prøvde først å bytte wire før evt. clutchbytte. Da jeg fikk bilen igjen var alt i orden, helt til jeg hadde kjørt noen mil, da pedalen var helt i gulvet. Det viste seg at wiren ikke var festet, slik at det ikke ble noe mothold. Nok om det, jeg bestemte meg for å bytte tilbake til den originale wiren, som ikke var så veldig gammel. Smørte denne godt opp og monterte den. Problemet er at nå tar clutchen nesten med en gang du så vidt har begynt å slakke på foten, dvs, at du må presse pedalen helt totalt i bånn for å frigjøre. Dette er problematisk med tanke på giring selvsagt. Det jeg lurer på er, hvordan skal clutchpedalen stå i forhold til bremsepedalen?. Skal den være høyere, akkurat på siden eller lavere enn bremsepedalen. Jeg har prøvd alle mulige posisjoner og justert med justeringsskruen på pedalen, men problemet blir det samme uansett. Er det noen som kan fortelle meg hvordan pedal og wire skal være i en bil der alt er som det skal?
jeg skal på langtur om ikke lenge, og hadde håpet å få orden på denne før det.
Saab 93 1,9 Tid 2008 mod

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Clutchwirejustering (haster)

Legg inn av saab9000aero » 08 sep 2008, 06:09

ut med sikrings boksen i motorrommet og riv og slit i clutch wireen.ligger en selvjustering inni der.pedalen skal være litt høyere enn bremsepedalen,men ikke mye
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Clutchwirejustering (haster)

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 08 sep 2008, 16:25

Ta vekk kneplata under rattet, og finn strammeskruen på clutchpedalen, slakk denne helt ut og så løft opp sikringsboksen og ta tak i fjøra heeelt framme med torpedoveggen og dra den bak alt du makter, så slepper du den tilbake og spayer på litt WD40 etc... Så er det bare og stramme til skruen igjen på pedalen :mrgreen:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

saabby
Innlegg: 29
Registrert: 30 des 2007, 23:56
Bil: Saab 93 1,9 Tid 2008

Re: Clutchwirejustering (haster)

Legg inn av saabby » 08 sep 2008, 21:01

Men hvor mye skal man stramme til på justeringskruen etterpå for å få det helt perfekt ?, det er vel ikke for ingenting, at det i Haynes boka står at man ikke anbefaler å justere på denne, fordi det påvirker selvjusteringsmekanismen. Uansett, hvordan justerer man om clutchen skal ta når pedalen er nesten helt inne, i midten eller nesten ute, rettere sagt, hvordan er det på biler som ikke har blitt "tuklet" med?

Takker veldig for svar.
Saab 93 1,9 Tid 2008 mod

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Clutchwirejustering (haster)

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 13 sep 2008, 09:21

Eg bruker og stramme skruen til eg ikke kan dra pedalen ut igjen, altså til det ikke er no slakk i den... Hvordan det er på andre biler som ikke er tukla med vet jeg ikke, men min cluthc pedal går litt lenger ut enn bremsepedalen. Uansett så er det en vanesak for min del :mrgreen:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Svar