Div. skader+ oljesøl i rør/slanger etter turbo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Div. skader+ oljesøl i rør/slanger etter turbo

Legg inn av Gandulf N1535 » 07 sep 2008, 19:53

Var uheldig og kjørte i hengerfestet til forankjørende i et lyskryss, føreren bråbremset og jeg var uoppmerksom et sekund :oops: men men, slikt som kan skje :P

Lekk radiator, sprukket frontfanger, bøyd grill, knekt alubjelke i støtfanger, bøyd jern bak fanger, bøyd klima"radiator", knuste lykteglass h. og v. side, ødelagt blinklys hs. og maltraktert skilt ble resultatet av kræsjen.. :shock: Ganske mye med tanke på at jeg akkurat hadde satt bilen i 1. gir og såvidt fått fart.

Den andre bilen (Volvo 740) fikk kun et liiite merke på plastkoppen som dekker kula på trekkroken :lol:

Det positive i alt dette er at jeg får fiksa så og si alt selv, trenger kun nye lykter og lakk til Airflow-frontfangeren som fulgte med da jeg kjøpte bilen :)

Følte bare for å få lettet litt på "samvittigheten" :oops:


Mens alt i fronten er av tok jeg liksågodt bare å rengjorde alle 3 radiatorene samt alt av rør og slanger fra luftfilter fram til innsug. Det jeg reagerte på var at det var ganske mye olje fra IC og fram til innsuget. Dette kommer vel av dårlige pakninger i turbo? Er dette noe som jeg kan bytte selv uten store problemer? Og hvilken praktisk betydning har det at motoren drar inn olje gjennom innsuget, mister jeg ikke motoreffekt da?

Noen som kan fortelle meg hva slags turbo dette er? Trodde først det var noe jalla-greier siden det sto AiResearch på den, og ikke Garret, men fant senere ut at det er egentlig det samme. Er dette en T3 eller?

Legger ved et bilde av turboen, ser dette geit ut mtp. slitasjer o.l.?
Bilde
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Re: Div. skader+ oljesøl i rør/slanger etter turbo

Legg inn av Trond N47 » 07 sep 2008, 21:12

Hvis turboen lekker olje i lageret så må den byttes. Garret turboer lar seg ikke renovere så lett. Turboen ser ut som en T3 eller strupet T25 (til M93 2,0 ltt).
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Div. skader+ oljesøl i rør/slanger etter turbo

Legg inn av Gandulf N1535 » 07 sep 2008, 23:21

Trond N47 skrev:Hvis turboen lekker olje i lageret så må den byttes. Garret turboer lar seg ikke renovere så lett. Turboen ser ut som en T3 eller strupet T25 (til M93 2,0 ltt).
Ja jeg går nesten ut fra at olje i rørene etter turbo betyr lekkasje? Var hele veien helt opp til (og inni) innsuget. Var også veldig kokset og svart bak gasspjeldet (er det spjeldhuset det heter?).

Jeg har en 1986 9k T16, så da er det vel en T3.
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Svar