tikking!!!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: tikking!!!

Legg inn av Gandulf N1535 » 09 sep 2008, 22:19

Røsker opp en gammel tråd..

Hva ble utfallet av dette? Har akkurat samme symptomer på min bil; MV tikker og tikker i tid og utide, både på tomgang og under kjøring. Det hender seg av og til at jeg hører at den ikke tikker, men det er mer unntaket enn regelen. Har også problemer med turbotrykket, bare en sjelden gang (de gangene den ikke tikker??) lader den over 0.5 bar i 3.-5. gir.

Tyder dette på def. MV?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: tikking!!!

Legg inn av Tor N12 » 09 sep 2008, 22:27

Sikker på at det er MV'n som tikker til deg da? Om det er ventiltrykkerne så vil APC registrere dette som tenningsbank og regulere ned turbotrykket..
Men om det er mv'n så sjekk tilkoblingene til denne og evt bytt den ut så skal du se at problemene dine blir borte.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: tikking!!!

Legg inn av Ingvar N629 » 09 sep 2008, 22:32

Sjekk først om det er APC som registrerer tenningsbank. Legg opp en diode som blinker når APC registerer tenningsbank, framgangsmåten finner du i FAQ. Mulig den ligger under og900, men det blir akkurat det samme på 9000.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: tikking!!!

Legg inn av Gandulf N1535 » 09 sep 2008, 22:54

Skal se om jeg får laget meg en diode til dette, men er ikke så bevandret innen slikt.

Ja jeg er sikker på at det er MV som tikker, kjenner det ved å holde på den når bilen går på tomgang. Vakuumslangene er koblet rett, men kan jo ikke garantere at kontakten som går inn på den er 100% i orden. Kan jeg måle dette på noe vis?

Og skal det ene hullet være HELT potte tett? Dvs. at det ikke er mulig å bittelitt luft gjennom ved å suge/blåse? Er nemlig ikke så tett...
Har også smørt den opp 2 ganger med WD40, siste gang nå i ettermiddag, men uten nytte.
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: tikking!!!

Legg inn av Gandulf N1535 » 12 sep 2008, 13:42

Hvor ligger bankesensoren? Kan jeg bruke en MV fra 1994 9000 turbo? (vet ikke hvilken motor det er)
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: tikking!!!

Legg inn av Ingvar N629 » 12 sep 2008, 18:22

Bankesensoren er skrudd i blokka.

Nei, den kan du ikke bruke.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar