Har et par spørsmål angående turbo'en min...
1. Hvilken turbo som sitter i den?
2. Hva er forventet levetid på denne? ca...
3. Om jeg skal bytte den, kan jeg gå for en større turbo(aero-turbo'en e.l.) ?
Siste spørsmål var mer rettet for evt fremtidig oppgradering, sw trim etc. Og om jeg kan bruke en større turbo med den sw'en jeg har i dag...
Har i dag Hirsch program, dette ble installert da jeg kjøpte bilen i fjor, ved ca 123 000 km, nå har bilen gått 152 000 km...
04 9-5 2.0t-turbo spørsmål
Moderator: Moderatorer
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Innlegg: 1362
- Registrert: 18 jun 2008, 21:24
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
04 9-5 2.0t-turbo spørsmål
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
http://www.garaget.org/?car=101291
http://www.garaget.org/?car=101291
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 04 9-5 2.0t-turbo spørsmål
1 Garrett GT1752
2 100k- til 300k+, avhenger av driftsforhold, stort sett oljekvalitet
3 Ja det kan du jo gjøre, Mitsubishi TD04 15t fra aeroen går rett på om du bytter vannrør, den er noe større og langt mer holdbar. Større snurrer finnes det også, men det varierer jo hvor bolt-on det er. Programvare må du også bytte. Aeroturboen kan vel forsåvidt brukes med org program, men det er ikke optimalt, og så er det jo litt bortkastet...
2 100k- til 300k+, avhenger av driftsforhold, stort sett oljekvalitet
3 Ja det kan du jo gjøre, Mitsubishi TD04 15t fra aeroen går rett på om du bytter vannrør, den er noe større og langt mer holdbar. Større snurrer finnes det også, men det varierer jo hvor bolt-on det er. Programvare må du også bytte. Aeroturboen kan vel forsåvidt brukes med org program, men det er ikke optimalt, og så er det jo litt bortkastet...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Innlegg: 1362
- Registrert: 18 jun 2008, 21:24
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Re: 04 9-5 2.0t-turbo spørsmål
Ok... tenkte mer på om original-turbo'en ryker i nærmeste framtid, så i stedet for å kjøpe samme, og evt oppgradere en stund etterpå så heller kjøpe en bedre med en gang, og fortsette en stund med hirsch programmet...Ingvar N629 skrev:1 Garrett GT1752
2 100k- til 300k+, avhenger av driftsforhold, stort sett oljekvalitet
3 Ja det kan du jo gjøre, Mitsubishi TD04 15t fra aeroen går rett på om du bytter vannrør, den er noe større og langt mer holdbar. Større snurrer finnes det også, men det varierer jo hvor bolt-on det er. Programvare må du også bytte. Aeroturboen kan vel forsåvidt brukes med org program, men det er ikke optimalt, og så er det jo litt bortkastet...
Er det noen forvarsel på om turbo ryker? er det mulig å høre når "vifta" begynner å få litt slakke?
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
http://www.garaget.org/?car=101291
http://www.garaget.org/?car=101291
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: 04 9-5 2.0t-turbo spørsmål
Typisk tegn på snart gåen turbo er bl.a blårøyk ved oppstart. Min begynte med en liten dott om morgenen, for senere å røyklegge hele nabolaget, og lage røyk på hver eneste oppstart etter mer enn 1/2 time pause. Kunne jo skjedd på en motor uten turbo også, da ville det vært ventiltettinger for eksempel, men typisk for det er jo røykdott når man kommer ut på flata etter nedoverbakke.
Når jeg tok ut turboen var det et sotet (olje)belegg på eksossiden av snurra, og slark så det holdt i akslingen.
Lurer på om de forandringene som ble gjort på motorblokka fra `04 og fremover har gitt turboen bedre arbeidsforhold? Den gamle veivhusvent. saken kunne jo gi trykk i bunnpanna? Altså før oppgradering? Kanskje tettingene holder bedre på de nyere bilene?
Når jeg tok ut turboen var det et sotet (olje)belegg på eksossiden av snurra, og slark så det holdt i akslingen.
Lurer på om de forandringene som ble gjort på motorblokka fra `04 og fremover har gitt turboen bedre arbeidsforhold? Den gamle veivhusvent. saken kunne jo gi trykk i bunnpanna? Altså før oppgradering? Kanskje tettingene holder bedre på de nyere bilene?
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Innlegg: 1362
- Registrert: 18 jun 2008, 21:24
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Re: 04 9-5 2.0t-turbo spørsmål
Ja, problemet skulle jo være "løst" på 04 og fremover.Gunnar N326 skrev:Typisk tegn på snart gåen turbo er bl.a blårøyk ved oppstart. Min begynte med en liten dott om morgenen, for senere å røyklegge hele nabolaget, og lage røyk på hver eneste oppstart etter mer enn 1/2 time pause. Kunne jo skjedd på en motor uten turbo også, da ville det vært ventiltettinger for eksempel, men typisk for det er jo røykdott når man kommer ut på flata etter nedoverbakke.
Når jeg tok ut turboen var det et sotet (olje)belegg på eksossiden av snurra, og slark så det holdt i akslingen.
Lurer på om de forandringene som ble gjort på motorblokka fra `04 og fremover har gitt turboen bedre arbeidsforhold? Den gamle veivhusvent. saken kunne jo gi trykk i bunnpanna? Altså før oppgradering? Kanskje tettingene holder bedre på de nyere bilene?
Takk for tipsene

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
http://www.garaget.org/?car=101291
http://www.garaget.org/?car=101291