varm turbo 9000 CSE 2,3 LTT 94 mod

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Anders N1660
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 23 sep 2008, 19:01
Medlemsnummer: 1660
Navn: Anders Meisingset
Bil: 12 BMW x3
Sted: romsdal

varm turbo 9000 CSE 2,3 LTT 94 mod

Legg inn av Anders N1660 » 10 okt 2008, 19:49

Er det normalt at turboen min blir rødglødende av vanlig landeveikjøring?
Ser det ikke når det er dagslys, men når det begynner å bli mørkt ute ser jeg at den gløder bare etter en liten tur. har vært sånn lenge, aldri merket noe på bilen.
2012 BMW X3

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: varm turbo 9000 CSE 2,3 LTT 94 mod

Legg inn av Skaten N671 » 10 okt 2008, 20:37

Unormalt rødglødande turbo kan koma av mager blanding, då vil ein få høg forbrenningstemperatur. For sein tenning kan også vera ein mulighet. Då vil ikkje bensinen vera "ferdig" oppbrunne før den er på veg ut i eksosen. Dette vil føra til unormalt varm manifold/turbo. Har du trionic?


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Anders N1660
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 23 sep 2008, 19:01
Medlemsnummer: 1660
Navn: Anders Meisingset
Bil: 12 BMW x3
Sted: romsdal

Re: varm turbo 9000 CSE 2,3 LTT 94 mod

Legg inn av Anders N1660 » 10 okt 2008, 20:47

Vegard Skaten skrev:Unormalt rødglødande turbo kan koma av mager blanding, då vil ein få høg forbrenningstemperatur. For sein tenning kan også vera ein mulighet. Då vil ikkje bensinen vera "ferdig" oppbrunne før den er på veg ut i eksosen. Dette vil føra til unormalt varm manifold/turbo. Har du trionic?


Vegard
Har trionic ja, fikk vel ikke 94 mod uten?
2012 BMW X3

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: varm turbo 9000 CSE 2,3 LTT 94 mod

Legg inn av Skaten N671 » 10 okt 2008, 20:57

Då skal det jo ikkje vera mulig å justere nåke av det, utenom gjennom softwareuppdate. Hadde samme problem på 900'an min, då var det 5-6 grader for sein tenning som gjorde det...


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: varm turbo 9000 CSE 2,3 LTT 94 mod

Legg inn av Morten N88 » 10 okt 2008, 20:59

Se om du finner noen sprekker på avgasshuset på turboen eller grenrøret.

Hvordan går bilen ellers?
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Anders N1660
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 23 sep 2008, 19:01
Medlemsnummer: 1660
Navn: Anders Meisingset
Bil: 12 BMW x3
Sted: romsdal

Re: varm turbo 9000 CSE 2,3 LTT 94 mod

Legg inn av Anders N1660 » 10 okt 2008, 21:05

Morten N88 skrev:Se om du finner noen sprekker på avgasshuset på turboen eller grenrøret.

Hvordan går bilen ellers?
Det kan jeg sjekke, men vil du ikke da høre frieksos hvis det er sprekker i grenrør og avgasshus??

hehe, bilen går som en rakett!!!!!! funker bra med steg 3 ja.
2012 BMW X3

Anders N1660
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 23 sep 2008, 19:01
Medlemsnummer: 1660
Navn: Anders Meisingset
Bil: 12 BMW x3
Sted: romsdal

Re: varm turbo 9000 CSE 2,3 LTT 94 mod

Legg inn av Anders N1660 » 10 okt 2008, 21:08

Vegard Skaten skrev:Då skal det jo ikkje vera mulig å justere nåke av det, utenom gjennom softwareuppdate. Hadde samme problem på 900'an min, då var det 5-6 grader for sein tenning som gjorde det...


Vegard
kjører nå med steg 3 i bilen, men den var helt lik på varmen fra turboen når jeg bare kjørte på GLT.
så softwareproblem kan da umulig være......?
2012 BMW X3

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Re: varm turbo 9000 CSE 2,3 LTT 94 mod

Legg inn av Trond N47 » 11 okt 2008, 00:23

Lar du bilen stå litt på tomgang etter kjøring? Det bør du gjøre selv om du har vannkjølt turbo. 20 sek etter vanlig kjøring og lenger etter grisekjøring. Jeg har grillet pølser og tent røyk på turboen etter kjøring, så det er ikke uvanlig at den blir litt varm.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Anders N1660
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 23 sep 2008, 19:01
Medlemsnummer: 1660
Navn: Anders Meisingset
Bil: 12 BMW x3
Sted: romsdal

Re: varm turbo 9000 CSE 2,3 LTT 94 mod

Legg inn av Anders N1660 » 11 okt 2008, 10:47

Trond N47 skrev:Lar du bilen stå litt på tomgang etter kjøring? Det bør du gjøre selv om du har vannkjølt turbo. 20 sek etter vanlig kjøring og lenger etter grisekjøring. Jeg har grillet pølser og tent røyk på turboen etter kjøring, så det er ikke uvanlig at den blir litt varm.
ja så klart jeg lar bilen få gå på tomgang, men syns det er litt rart den blir så varm av rolig landeveikjøring??
2012 BMW X3

Svar