9000 rister ved akselerasjon
Moderator: Moderatorer
- Jon Arne N1372
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: N1372
- Sted: Fredrikstad
9000 rister ved akselerasjon
Bilen har i det siste begynt å riste noe ved akselerasjon, spesielt i 2.gir, men avtar på høyere turtall. En sjelden gang akser den normalt uten vibrering. Ved jevn fart er den rolig og grei.
Noen ide om hva som kan være i veien?
Noen ide om hva som kan være i veien?
-'97 Saab 9000 CSE A50, [R.I.P.]
-'72 VW 1302
-'06 Audi A3 S-line
-'72 VW 1302
-'06 Audi A3 S-line
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: 9000 rister ved akselerasjon
Drivledd kanskje, er ikke så flink på slikt.
En annen ting kan være fester til dempere, foringene osv.. masse og ta av.
Høres litt ut som slakke i ett eller annet, motorfestene kan også være slitte.
En annen ting kan være fester til dempere, foringene osv.. masse og ta av.
Høres litt ut som slakke i ett eller annet, motorfestene kan også være slitte.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Er den senket så kan det være litt av årsaken.. Ellers er vel det vanligste drivknuter eller dårlig lager på "mellomakselen"/medbringeren høyre side.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Jon Arne N1372
- 0.7 bar
Bilen er senket med HR/Bilstein-sett og Powerflex-foringer er montert, inkl. girkassefeste og øvre motorfester. Passe fast og fin å kjøre.
Kjennes ut som ristinga kommer mest fra venstre side.. Må få den på bukk og se om det kan være noe av det dere nevnte...
Kjennes ut som ristinga kommer mest fra venstre side.. Må få den på bukk og se om det kan være noe av det dere nevnte...
-'72 VW 1302
-'06 Audi A3 S-line
-'72 VW 1302
-'06 Audi A3 S-line
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Merket du om ristinga kom etter senkinga da?
Det som ofte kan skje på eldre biler som senkes er at drivakselen har lagt et lite slitespor inne i medbringeren, når du da senker bilen så kommer tripodden (det indre krysset) litt lenger inn i medbringeren der den er "tightere".. Så når du drar på så vil fronten løfte seg litt og dermed vil tripoden flytte seg utover igjen og delvis være inne i det tighte området og delvis ute i det området som er rommere i medbringeren, derav risting.
På min gamle CC så merket jeg ikke noe med det samme jeg monterte senkesettet men etter noen mil så satte fjærene seg slik at den ble litt lavere fram og da kom ristinga. På den så skiftet jeg medbringer på ei side, en tripod samt det lageret på holderen til medbringeren/mellomakselen på høyre side, da ble den bra.
Det som ofte kan skje på eldre biler som senkes er at drivakselen har lagt et lite slitespor inne i medbringeren, når du da senker bilen så kommer tripodden (det indre krysset) litt lenger inn i medbringeren der den er "tightere".. Så når du drar på så vil fronten løfte seg litt og dermed vil tripoden flytte seg utover igjen og delvis være inne i det tighte området og delvis ute i det området som er rommere i medbringeren, derav risting.
På min gamle CC så merket jeg ikke noe med det samme jeg monterte senkesettet men etter noen mil så satte fjærene seg slik at den ble litt lavere fram og da kom ristinga. På den så skiftet jeg medbringer på ei side, en tripod samt det lageret på holderen til medbringeren/mellomakselen på høyre side, da ble den bra.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
- Jon Arne N1372
- 0.7 bar
Takker for svar!Tor N12 skrev:Merket du om ristinga kom etter senkinga da?
Merket ikke noe til dette før etter at jeg monterte Powerflex-foringene, senkesettet har vært på i noen mnd før det.
Kan nok være som du sier med det indre krysset, men skulle det ikke da ha vært merkbart i høyere gir og turtall?
En annen ting jeg så da jeg hadde bilen inne og lyste litt rundt, er at det var noe svetting/lekkasje på girkassa, så ut som det kom fra utluftingspluggen og rant ned på baksiden på kassa. Det har antagelig vært slik en stund, og da kan det kanskje ha blitt for lite olje... Skal uansett sjekke oljenivået og fylle på om nødvendig.
Kan evt. for lite girolje være en grunn til problemet?
-'72 VW 1302
-'06 Audi A3 S-line
-'72 VW 1302
-'06 Audi A3 S-line
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Låner tråden litt.
Har nå nettopp skiftet opphengskule venstre side foran, samt fòringer til stabilisatorstaget bak på min '86 9k cc. Ganske enkel jobb, men nå på tur hjem oppdaget jeg risting/vibrasjon ved pådrag. Dette øker med turtallet slik at det virker som om det rister mer og mer jo bedre motoren drar. I høyresving er ristingen mer fremtredende.
Hva kan være årsaken? Holder kanskje en knapp på drivakslingen. For å få presset ned den bevegelige delen (heter det bærebru eller kanskje travers?) som opphengskula skal festes, i måtte jeg bruke et spett som jeg kilte oppunder ramma (traversen?) og så bende spettet nedover. Drivakslingen fikk nok litt press på seg under denne operasjonen, men den skal da tåle såpass?
Eller kan det rett og slett bare være noe med søtdemperinnfestningen? Måtte løsne denne for å få ut alle skruene som holder opphengskula. Da jeg monterte det ihop igjen satte jeg skruene med hodet ned (omvendt av det de var), men det burde vel være såpass klaring at selve skruen ikke er borti noen plasser på drivakslinga?
Har nå nettopp skiftet opphengskule venstre side foran, samt fòringer til stabilisatorstaget bak på min '86 9k cc. Ganske enkel jobb, men nå på tur hjem oppdaget jeg risting/vibrasjon ved pådrag. Dette øker med turtallet slik at det virker som om det rister mer og mer jo bedre motoren drar. I høyresving er ristingen mer fremtredende.
Hva kan være årsaken? Holder kanskje en knapp på drivakslingen. For å få presset ned den bevegelige delen (heter det bærebru eller kanskje travers?) som opphengskula skal festes, i måtte jeg bruke et spett som jeg kilte oppunder ramma (traversen?) og så bende spettet nedover. Drivakslingen fikk nok litt press på seg under denne operasjonen, men den skal da tåle såpass?

Eller kan det rett og slett bare være noe med søtdemperinnfestningen? Måtte løsne denne for å få ut alle skruene som holder opphengskula. Da jeg monterte det ihop igjen satte jeg skruene med hodet ned (omvendt av det de var), men det burde vel være såpass klaring at selve skruen ikke er borti noen plasser på drivakslinga?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
Noen forslag?
Problemet er kort fortalt risting fra v.s foran etter bytte av opphengskule. Kommer kun ved akselerasjon, særlig i høyresvinger. Drivaksel som ikke er festet ordentlig? Bøyd drivaksel?
Problemet er kort fortalt risting fra v.s foran etter bytte av opphengskule. Kommer kun ved akselerasjon, særlig i høyresvinger. Drivaksel som ikke er festet ordentlig? Bøyd drivaksel?

- Edward N812
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
om drivakselen er bøyd burde du kunne se det ved å legge en linjal langs den og kikke etter glipper, regner jeg med. hvis ikke toleransene for merkbar risting er mindre enn som så.
du stramma til de tre skruene som fester bærekula skikkelig? husk at når du skal bytte den bærekula er det mye bedre å skru løs stabstaget fra bærearmen enn å herje med et spett.. skrur du løs stabstaget er det bare å dytte lett ned på bærearmen for å få den unna.
feil som kan merkes bedre ved svinging til spesielle sider er vel hovedsakelig gåent hjullager eller sliten drivknute (ytre)
men en drivknute bør være riiimelig sliten for at du skal kunne oppfatte feilen i form av risting ved svinging i litt hastigheter, man merker det stort sett som "knepping" ved stort rattutslag i lav hastighets svinger.
jekk opp bilen din (og sett den på bukk
), legg deg under og ta et godt tak rundt hjulet ditt. om du herjer hardt nok med dekket (røske og dra) bør du kunne se om noe er gåent, hvis det er noe der. røsk og dra skikkelig en gang for hver "del" du sjekker. om hele understeller holder seg på plass, men dekket har litt slark allikevel, sitter du vel igjen med enten hjullager, sentermutter eller hjulbolter.
mistenker du fortsatt drivknuta di, kan du jekke opp bilen på begge sider, ta av begge hjula, skru ut begge sentermuttere, og begge fjærbeinsfester (de boltene som fester fjærbeinet til navet), røske ut begge drivakslene, og installere dem på motsatt side. har du nå en ulyd på høyre side, har du lokalisert problemet
du stramma til de tre skruene som fester bærekula skikkelig? husk at når du skal bytte den bærekula er det mye bedre å skru løs stabstaget fra bærearmen enn å herje med et spett.. skrur du løs stabstaget er det bare å dytte lett ned på bærearmen for å få den unna.
feil som kan merkes bedre ved svinging til spesielle sider er vel hovedsakelig gåent hjullager eller sliten drivknute (ytre)
men en drivknute bør være riiimelig sliten for at du skal kunne oppfatte feilen i form av risting ved svinging i litt hastigheter, man merker det stort sett som "knepping" ved stort rattutslag i lav hastighets svinger.
jekk opp bilen din (og sett den på bukk

mistenker du fortsatt drivknuta di, kan du jekke opp bilen på begge sider, ta av begge hjula, skru ut begge sentermuttere, og begge fjærbeinsfester (de boltene som fester fjærbeinet til navet), røske ut begge drivakslene, og installere dem på motsatt side. har du nå en ulyd på høyre side, har du lokalisert problemet

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
Ha vært hjemme nå og mekket litt mer.
Hadde løst alt igjen samtidig som jeg sjekket indre drivknute (drivknuten er vel det som er under den innerste mansjetten, hvor det ligger 3 hjullager i en trekant rundt drivakslingen?)
Så fint ut inni der og alt virket til å gå rundt slik det skal. Skrudde så på plass alt igjen, denne gang med de 3 skruene rett vei, og tok en prøvetur. NIKS! Like mye risting
Jekket på nytt opp bilen. Denne gangen bestemte jeg meg for å bytte tilbake til den gamle opphengskula. Den nye var litt lengre (eller "høyere") enn den gamle, så for å utelukke at jeg hadde fått feil vare eller at det var noe galt med den nye, satte jeg så på den gamle utslitte igjen.
Lei av å skru satte jeg meg i bilen på tur hjem. Men neida, like mye risting nå som før! Og for å presisere så rister det mer ved sving til VENSTRE, ikke høyre som jeg trodde.
Dette skulle vel logisk sett tilsi at problemet ligger på høyre side? Er jo der det blir ekstra belastning ved sving til venstre.
Og ang. hjullager så burde vel ristinga vedvare selv uten pådrag? Hører ingen ulyder, og gåen drivknute tviler jeg på det er. En kompis av meg hadde det, og da var det helt andre symptomer enn her. Ristet gjorde det heller ikke
Hadde løst alt igjen samtidig som jeg sjekket indre drivknute (drivknuten er vel det som er under den innerste mansjetten, hvor det ligger 3 hjullager i en trekant rundt drivakslingen?)
Så fint ut inni der og alt virket til å gå rundt slik det skal. Skrudde så på plass alt igjen, denne gang med de 3 skruene rett vei, og tok en prøvetur. NIKS! Like mye risting

Jekket på nytt opp bilen. Denne gangen bestemte jeg meg for å bytte tilbake til den gamle opphengskula. Den nye var litt lengre (eller "høyere") enn den gamle, så for å utelukke at jeg hadde fått feil vare eller at det var noe galt med den nye, satte jeg så på den gamle utslitte igjen.
Lei av å skru satte jeg meg i bilen på tur hjem. Men neida, like mye risting nå som før! Og for å presisere så rister det mer ved sving til VENSTRE, ikke høyre som jeg trodde.
Dette skulle vel logisk sett tilsi at problemet ligger på høyre side? Er jo der det blir ekstra belastning ved sving til venstre.
Og ang. hjullager så burde vel ristinga vedvare selv uten pådrag? Hører ingen ulyder, og gåen drivknute tviler jeg på det er. En kompis av meg hadde det, og da var det helt andre symptomer enn her. Ristet gjorde det heller ikke

- Jon Arne N1372
- 0.7 bar
Har nå funnet ut at ristinga kommer fra motoren. Når bilen står stille og jeg holder turtallet på ca 1800 omdr. virker det nesten som motoren fusker, og dermed vibrerer en del. Også på turtall over og under, men ikke så tydelig. Har ant noe vibrasjon helt siden jeg kjøpte bilen, men på langt nær så kraftig som nå. Tror det må være pga powerflex-foringene at dette nå merkes såpass godt under kjøring.
Så da spørs det hva som feiler motoren
Det første jeg tenkte på var tennkassetten, men har ikke fått prøvd med noen andre foreløpig.
Noen som har en mening om problemet?
Så da spørs det hva som feiler motoren

Det første jeg tenkte på var tennkassetten, men har ikke fått prøvd med noen andre foreløpig.
Noen som har en mening om problemet?
-'72 VW 1302
-'06 Audi A3 S-line
-'72 VW 1302
-'06 Audi A3 S-line
Hmm, hva med motorfestene?
Mulig at de er slække?
Mulig at de er slække?
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
- Jon Arne N1372
- 0.7 bar
Tror det er de to hydrauliske festene som er dårlige.Macgeier skrev:Hmm, hva med motorfestene?
Mulig at de er slække?
Som jeg leste her: http://www.saab9000.com/procedures/powe ... emount.php" onclick="window.open(this.href);return false;
så kan disse forårsake flere ting jeg kjenner igjen.
Er nok ikke annen råd enn å kjøpe 2 nye og se om problemet blir løst.
-'72 VW 1302
-'06 Audi A3 S-line
-'72 VW 1302
-'06 Audi A3 S-line
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
Bare for å oppklare mitt tilfelle av risting, var det skjev drivaksling som var problemet. "Ny" hentet på høggern og montert, og ristingen ble borte 

- Eirik
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N943
- Navn: Eirik
- Bil: M91 9000 CD 2,3i
Ristet din bil uansett pådrag?Gandulf skrev:Bare for å oppklare mitt tilfelle av risting, var det skjev drivaksling som var problemet. "Ny" hentet på høggern og montert, og ristingen ble borte
Det kan være greit å eliminere alt annet før man kjøper nye væskefylte motorfester. Da disse vel koster godt over 2000kr/stk.Jon Arne N1372 skrev:Tror det er de to hydrauliske festene som er dårlige.Macgeier skrev:Hmm, hva med motorfestene?
Mulig at de er slække?
Som jeg leste her: http://www.saab9000.com/procedures/powe ... emount.php" onclick="window.open(this.href);return false;
så kan disse forårsake flere ting jeg kjenner igjen.
Er nok ikke annen råd enn å kjøpe 2 nye og se om problemet blir løst.

25 Year anniversary of Saab 9000