Ikke ladetrykk 9000 2.3 92 mod.
Moderator: Moderatorer
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
Ikke ladetrykk 9000 2.3 92 mod.
Da jeg var ute å kjørte nettopp hadde ikke bilen ladetrykk på turboen. Dvs. apc-nåla går opp til grensen mellom grønt og gult, men ikke lenger. Hatt samme problemet en gang før, men da ordnet det seg selv etter kort tid. Ingen ulyd eller røyk. Åpnet panseret og la merke til at turboen var lett rødglødende (i mørket), men det er kanskje vanlig? Hva kan ha skjedd? Søkte litt på forumet, men ble lite klok...
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Ikke ladetrykk 9000 2.3 92 mod.
Vacumlekkasje kanskje?
Men den må være ganske heftig for at du ikke skal ha trykk i det heletatt.
Magnetventilen kan også være en synder...
Men den må være ganske heftig for at du ikke skal ha trykk i det heletatt.
Magnetventilen kan også være en synder...
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Ikke ladetrykk 9000 2.3 92 mod.
Bilen din går i alle fall på grunnladetrykk, så jeg ville gått over og sjekket alle vacumslanger først av alt.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
Re: Ikke ladetrykk 9000 2.3 92 mod.
Får sjekke slangene i morgen da.
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Ikke ladetrykk 9000 2.3 92 mod.
EdHunter N815 skrev:Bilen din går i alle fall på grunnladetrykk, så jeg ville gått over og sjekket alle vacumslanger først av alt.
Og magnetventil, eller sluttet de med denne etter at de nye motorene kom i 92/93 ?
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Ikke ladetrykk 9000 2.3 92 mod.
GLT er vel midt på det gule feltet, dvs du har ikke trykk i det hele tatt. Tipper at WG-staget ditt har hoppet av.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Ikke ladetrykk 9000 2.3 92 mod.
holder en finger på samme som ingvar. sjekk det ut mens motoren er kald, staget er umulig å få på med glovarm motor og eksos
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
Re: Ikke ladetrykk 9000 2.3 92 mod.
Hvor finner jeg så det?Ingvar N629 skrev:GLT er vel midt på det gule feltet, dvs du har ikke trykk i det hele tatt. Tipper at WG-staget ditt har hoppet av.
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Ikke ladetrykk 9000 2.3 92 mod.
kikk ned på turboen din, eller enda bedre, legg deg under og kikk opp på turboen din. der ser du en gyllen liten klokke med et ca 15cm langt stag som går til eksossiden av turboen din. sjekk om det henger løst eller om det er festet i en liten arm med en tapp
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
Re: Ikke ladetrykk 9000 2.3 92 mod.
Takk da sjekker jeg det også i morgen.Edward N812 skrev:kikk ned på turboen din, eller enda bedre, legg deg under og kikk opp på turboen din. der ser du en gyllen liten klokke med et ca 15cm langt stag som går til eksossiden av turboen din. sjekk om det henger løst eller om det er festet i en liten arm med en tapp
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
Re: Ikke ladetrykk 9000 2.3 92 mod.
Vært under og sjekket. staget satt på plass, og kunne heller ikke se noe problem med vakumslanger.
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Ikke ladetrykk 9000 2.3 92 mod.
da skal du nok se at du kan få nåla di til å bevege seg opp mot midten av det gule på måleren, altså GLT
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
Re: Ikke ladetrykk 9000 2.3 92 mod.
Nåla går ikke lenger enn til grensen mellom grønt og gult felt, uansett gasspådrag og turtall.
Er det forresten noen form for elektrisk styring på turboen?
Er det forresten noen form for elektrisk styring på turboen?
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Re: Ikke ladetrykk 9000 2.3 92 mod.
APC-boksen styrer jo turbotrykket over GLT, kan jo være den som har tatt kvelden. Prøv å ta ut sikringa til APC (står i sikringsboksen sammen med de andre sikringene). Merker du ingen forskjell har du GLT eller lavere. Sto vel lengre opp i tråden hvor nåla skal ligge hvis du kjører på GLT.
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Ikke ladetrykk 9000 2.3 92 mod.
Har du sjekket for trykklekkasje fra IC og slanger? En stor nok lekkasje vil føre til så og si null ladetrykk i alle fall. F.eks. hvis slangen fra turbo til IC er sprukket vil trykket ta letteste vei til friluft, og den går i alle fall ikke gjennom IC, slanger og motor for å si det slik. 
Det enkleste hvis du ikke ser noen helt opplagt lekkasje er å sjekke om turboen lader i det hele tatt, eller om den slipper alt eksostrykket ut gjennom WG. Det er lett å høre om turboen lader, kjør f.eks. i parkeringshus eller tunnell med åpne vinduer og hør om den "hviner" som normalt. Hvis du hører at den lader sier det seg selv at trykket ditt forsvinner ut i friluft et sted.
Ellers kan det jo være at turboen din har havarert da, men du burde vel merket andre symptomer på det. Det er uansett enkelt å sjekke, skru av slangen som kommer fra luftfilteret og sjekk at akslingen spinner lett og ledig.

Det enkleste hvis du ikke ser noen helt opplagt lekkasje er å sjekke om turboen lader i det hele tatt, eller om den slipper alt eksostrykket ut gjennom WG. Det er lett å høre om turboen lader, kjør f.eks. i parkeringshus eller tunnell med åpne vinduer og hør om den "hviner" som normalt. Hvis du hører at den lader sier det seg selv at trykket ditt forsvinner ut i friluft et sted.
Ellers kan det jo være at turboen din har havarert da, men du burde vel merket andre symptomer på det. Det er uansett enkelt å sjekke, skru av slangen som kommer fra luftfilteret og sjekk at akslingen spinner lett og ledig.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1