Takker for alle råd.
Forsøkte også kakking med hammer igår kveld, både på låsesylinder og på nøkkel når den satt i til ingen nytte
Men idag tidlig kjørte jeg på jobben med 9-5`en
Hvorfor, jo, løsningen kom til meg som en drøm i natt
Løsning idag tidlig 07:00 -> av med startsperredekselet, satte i nøkkelen, spente fast en sveisetang på den delen av låsesylinderen som stikker opp - med tanga kunne jeg bruke makt uten å knekke nøkkelen som kun satt passivt i. Jogget tanga litt frem og tilbake og vipps så roterte cylinderen rundt
Bilen startet jo ikke siden startsperren hang løst ved siden av, men reservenøkkelen plasserte jeg i hullet til den hengende starsperren og vipps motoren var igang.
Nå står bilen på utenfor jobben, låst, med håndbrekket på og i fri, med nøkkelen i tenningslåsen. Tar jeg den ut må jeg fram med sveisetanga igjen

Er ikke redd for at den blir stjålet siden man trenger to nøkler og i værste fall sveisetang for å starte bilen
Sveisetang er et fantastisk verktøy
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=80676" onclick="window.open(this.href);return false;
Neste steg er og ta ut låsen og sette inn en ny, og det er mulig nå som jeg kan sette nøkkelen i "off" posisjon

- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.