Bytte ratt i '94 9000. Hva passer?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Stian9k
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 144
Registrert: 23 des 2006, 12:04
Medlemsnummer: 1361
Navn: Stian
Bil: '94 9000 CSE 2,3t
Sted: Tysnes

Bytte ratt i '94 9000. Hva passer?

Legg inn av Stian9k » 30 okt 2008, 21:22

Som det henvises til i topic, så gjelder dette spørsmålet hva jeg kan gjøre med rattet i bilen min.

Det er da en M94 CSE med skinnratt.
Problemet er at det kjennes ut som det er slitt igjennom skinnet?!?!
I tillegg så har den ene hornknappen knekt av.
Det ser ikke bra ut der man vanligvis har nevene heller.
Det flasser og skaller av.. :( :sniff:

Det ser i det hele tatt ikke noe særlig bra ut, så jeg ser meg om etter et bytteratt. :)

Men da er spørsmålet.
Hva passer her?
Og er det mye pes å skifte?
Er litt skeptisk til å begynne å tulle med airbagen for eksempel.
Jeg har sett (og ikke minst hørt) standard airbager gå av.
Ikke noe drøm å stå for nær når de smeller! :shock:

Om jeg har fått det med meg riktig, så er det ratt fra m93 og m94 som passer på min bil.
M95 og nyere har annen form og annen airbag, så de vil ikke passe direkte.
(Om noen har andre oppfatning så kom gjerne med dem nå!!)

Er det mulig å flytte over "mer" fra en eventuell donor bil for å få montert et ratt med airbag fra M95-M98 ?
Eller er jeg 'stuck' med å velge delen fra M93/M94 ?
Er det like ratt på 900 (øker mengden potensielle delebiler betraktelig)?

Hva må jeg eventuelt beregne å betale for et bytteratt?

Håper noen vet nok om disse tingene til å kunne gjette/svare! :)
MY09 9-3SC 1,9TiD
M94 9000 2,3t CSE :woot: Godbilen!
M78 99 2,0L RIP :cry:

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: Bytte ratt i '94 9000. Hva passer?

Legg inn av Morten N88 » 30 okt 2008, 21:39

For å være sikker kan du ta av minuspolen på batteriet, da er problemet med airbag ute av verden :)


For et pent skinnratt må du regne med +- 1000,-

Håper det var litt til hjelp :D

Edit: trallala...
Sist redigert av Morten N88 den 30 okt 2008, 21:55, redigert 1 gang totalt.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Bytte ratt i '94 9000. Hva passer?

Legg inn av Tor N12 » 30 okt 2008, 21:52

Morten da... Ikke noe forskjell på splinesen nei, de er like på alle 9k [-X

Men, Airbagen fra de nyere er ikke kompatibel med den du har dermed er det ratt fra M93 og M94 som gjelder for deg.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Bytte ratt i '94 9000. Hva passer?

Legg inn av Edward N812 » 31 okt 2008, 10:24

jeg sjekka ut akkurat det der Tor.. det er jo bare kontaktene (og ledningene) inn og ut fra slepering som skiller eldre fra nyere 9000. ledningene fra bak slepering og inn i nettet er de samme uansett årsmodell (hvertfall fra 93 og opp slik jeg har erfart. ble også fortalt på bilbutikken (saabverkstedet her i drammen) at airbag og tut har ingen forskjell i spenning eller strøm uansett hvilken modell.

derfor bare bytta jeg over kontakter på nettet bak slepering, og monterte ratt fra en 97 mod A50. sletta feilkoden jeg har hatt så vanvittig lenge, og ingen problemer..
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Stian9k
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 144
Registrert: 23 des 2006, 12:04
Medlemsnummer: 1361
Navn: Stian
Bil: '94 9000 CSE 2,3t
Sted: Tysnes

Re: Bytte ratt i '94 9000. Hva passer?

Legg inn av Stian9k » 31 okt 2008, 11:01

derfor bare bytta jeg over kontakter på nettet bak slepering, og monterte ratt fra en 97 mod A50
Du tok ikke noen bilder underveis vel Edward?
Eventuelt laget en liste over hva du trenger av deler (fra donor) i tillegg til selve rattet..
Dette er jo uhyre interessant for min del da!
MY09 9-3SC 1,9TiD
M94 9000 2,3t CSE :woot: Godbilen!
M78 99 2,0L RIP :cry:

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Bytte ratt i '94 9000. Hva passer?

Legg inn av Tor N12 » 31 okt 2008, 11:25

Edward N812 skrev:jeg sjekka ut akkurat det der Tor.. det er jo bare kontaktene (og ledningene) inn og ut fra slepering som skiller eldre fra nyere 9000. ledningene fra bak slepering og inn i nettet er de samme uansett årsmodell (hvertfall fra 93 og opp slik jeg har erfart. ble også fortalt på bilbutikken (saabverkstedet her i drammen) at airbag og tut har ingen forskjell i spenning eller strøm uansett hvilken modell.

derfor bare bytta jeg over kontakter på nettet bak slepering, og monterte ratt fra en 97 mod A50. sletta feilkoden jeg har hatt så vanvittig lenge, og ingen problemer..
hmm, på eget ansvar da..
Det var i allefall en lang tråd på svenskeforumet om at Airbaggene IKKE var kompatible med hverandre!!
Jeg sjekket også dette når jeg hadde min gamle CC for jeg hadde også liggende jubileumsratt den gangen.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Bytte ratt i '94 9000. Hva passer?

Legg inn av Edward N812 » 31 okt 2008, 14:32

ja okey... eget ansvar ja, hehe. skal se om jeg finner den tråden. litt interessant.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Svar