Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.
	Moderator: Moderatorer
	
			
		
		
			- 
				
																			 Mt@stcn_
- Grunnladetrykk
  
- Innlegg: 57
- Registrert: 07 sep 2008, 12:37
- Medlemsnummer: N1515
- Navn: marius
- Bil: `03 9-5 aero
- Sted: nyborg, bergen
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Mt@stcn_ » 01 nov 2008, 15:25
			
			
			
			
			måtte personen som skiftet dekk sist på bilen min, 
brenne sakte i skjærsilden.
skulle tro dei hadde brukt lock-tite på boltene.
"adapter" var bortkastet, må det sveises på mutter?
eller har noen eit triks i ermet??
ein ting er sikkert.....
ALDRI mer låsebolt 
 
   
  
`03 9-5 aero, go bilen.
`05 hiace, do bilen.
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
								Endre88 N1527							
- 1,5 bar
  
- Innlegg: 477
- Registrert: 04 mai 2008, 10:34
- Medlemsnummer: N1527
- Navn: Endre Listhaug
- Bil: SAAB 9000cc
- Sted: Måløy
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Endre88 N1527 » 01 nov 2008, 16:57
			
			
			
			
			Eg hjalp en kompis me samme probleme på en honda 
 
 
Etter masse me banning å steiking fann vi ei gammal skralle som vi brukte jekken på 
 
 
Kom til slutt men ødela skralla 

  (hadde ikkje rekna me nåke anna) 

M93 SAAB 9000cc 2,0- go bilen=)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
																			 Mt@stcn_
- Grunnladetrykk
  
- Innlegg: 57
- Registrert: 07 sep 2008, 12:37
- Medlemsnummer: N1515
- Navn: marius
- Bil: `03 9-5 aero
- Sted: nyborg, bergen
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Mt@stcn_ » 01 nov 2008, 17:07
			
			
			
			
			heller bil på leca blokker, enn 190
i puls og mord i øyet, ein fredags ettermiddag 
i -4 grader. '
(skulle sitte inn eit smil her, men det var ingen som forklarte min sinnstilstand)
			
									
									`03 9-5 aero, go bilen.
`05 hiace, do bilen.
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
																			 saab9593
- Innlegg: 17
- Registrert: 23 aug 2005, 21:31
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Randaberg
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av saab9593 » 01 nov 2008, 17:09
			
			
			
			
			Sett kraftpipe på bolten og dra til pipa ett par slag med f.eks 5kg slegge. Pass fingrene 

 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
								Aleks-ander_N948							
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Aleks-ander_N948 » 01 nov 2008, 17:10
			
			
			
			
			Grisepikk/skrueekstrator  
 
 
Vet ikke hvilken felg du har men jeg ser for meg det blir litt vanskelig og sveise noke fast viss det er langt inn til skruen liksom. men viss det er mulig ville jeg sveisa fast den spesialpipa til låsebolten og prøvd da  
 
 
Endre: Dere brukte ei skralle og en jekk til hva? ka festa dokke på låsebolten?
Edit: Ingen som leste at det er låsebolter? Sånn mann må ha spesialpipe på? Hjelper lite med jekker og kraftpiper da viss mann ikkje får tak på bolten  

Saab 9-3 SS Vector      2005
Saab 900 S  Talladega 1997 - Solgt
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
								Tor N12							
- MAX BOOST
- Innlegg: 9124
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Tor N12 » 01 nov 2008, 17:26
			
			
			
			
			Hadde samme problemet på en delebil jeg skaffet. Prøvde å sveise på mutter men det var håpløst, sveisen gikk bare opp..
Endte med å borre hodet av boltene, var ikke noe problem å få ut resten av bolten når først hjulet var av.
			
									
									M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
								Endre88 N1527							
- 1,5 bar
  
- Innlegg: 477
- Registrert: 04 mai 2008, 10:34
- Medlemsnummer: N1527
- Navn: Endre Listhaug
- Bil: SAAB 9000cc
- Sted: Måløy
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Endre88 N1527 » 01 nov 2008, 17:31
			
			
			
			
			[quote="Aleks-ander_N948"]Grisepikk/skrueekstrator  
 
 
Endre: Dere brukte ei skralle og en jekk til hva? ka festa dokke på låsebolten?
Vakje låsebolt på den bilen men rekna me at de kan funke på dinna og 
 
 
Skralle- forlenger- pipe og jekk te å dra skralla opp med 

M93 SAAB 9000cc 2,0- go bilen=)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
								Aleks-ander_N948							
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Aleks-ander_N948 » 01 nov 2008, 18:52
			
			
			
			
			Endre88 skrev:
Vakje låsebolt på den bilen men rekna me at de kan funke på dinna og 
 
 
Skralle- forlenger- pipe og jekk te å dra skralla opp med 

 
Tenk deg om en gang til du  

  Låsebolten har ikkje sekskanta haud som en vanlig hjulbolt, må altså ha ei spesialpipe til og dra opp låsebolten som ikke er så veldig lett og få tak på uansett hvor mye kraft du drar til med, det so skjer er at pippa slepper på bolten, derfor må andre metoder som svesing og borring til... 

Saab 9-3 SS Vector      2005
Saab 900 S  Talladega 1997 - Solgt
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
								KongerudN344							
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av KongerudN344 » 01 nov 2008, 21:41
			
			
			
			
			Det låsebolt greiene er vel en av de dummeste oppfinnelsene jeg veit om  

 Jobber som deleselger på Møller og de siste dagene har jeg nesten ikke gjort annet enn å hjelpe fortvilte kunder med å skaffe nytt adapter til låseboltene. Vi har jo slike sett med alle adapterene i. Det har også de som er ute etter å stjele felger, så dermed ser jeg ikke helt poenget. 
I alle fall ikke på vanlige felger  

 Hvem stjeler orginale 15 tom golf felger liksom  

2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i 
1975 SAAB 99
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
								Endre88 N1527							
- 1,5 bar
  
- Innlegg: 477
- Registrert: 04 mai 2008, 10:34
- Medlemsnummer: N1527
- Navn: Endre Listhaug
- Bil: SAAB 9000cc
- Sted: Måløy
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Endre88 N1527 » 01 nov 2008, 22:16
			
			
			
			
			Aleks-ander_N948 skrev:Endre88 skrev:
Vakje låsebolt på den bilen men rekna me at de kan funke på dinna og 
 
 
Skralle- forlenger- pipe og jekk te å dra skralla opp med 

 
Tenk deg om en gang til du  

  Låsebolten har ikkje sekskanta haud som en vanlig hjulbolt, må altså ha ei spesialpipe til og dra opp låsebolten som ikke er så veldig lett og få tak på uansett hvor mye kraft du drar til med, det so skjer er at pippa slepper på bolten, derfor må andre metoder som svesing og borring til... 

 
 
 kjøre gammal bil me orginal felga eg vettu 

M93 SAAB 9000cc 2,0- go bilen=)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
																			 Mt@stcn_
- Grunnladetrykk
  
- Innlegg: 57
- Registrert: 07 sep 2008, 12:37
- Medlemsnummer: N1515
- Navn: marius
- Bil: `03 9-5 aero
- Sted: nyborg, bergen
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Mt@stcn_ » 02 nov 2008, 15:56
			
			
			
			
			Aleks-ander_N948 skrev:Grisepikk/skrueekstrator  
 
 
Vet ikke hvilken felg du har men jeg ser for meg det blir litt vanskelig og sveise noke fast viss det er langt inn til skruen liksom. men viss det er mulig ville jeg sveisa fast den spesialpipa til låsebolten og prøvd da  
 
  
trur ikkje eg får på ein skrue ekstraktor. 
lite plass mellom felg og bolt. trangt å sveise og.
har mistet motet no. 
 
 
det er heldigvis plussgrader.
`03 9-5 aero, go bilen.
`05 hiace, do bilen.
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
								Aleks-ander_N948							
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Aleks-ander_N948 » 02 nov 2008, 16:03
			
			
			
			
			Selfølgelig har du plass til en grisepikk/ekstraktor?  Merklige felger du skulle ha viss ikkje  

Saab 9-3 SS Vector      2005
Saab 900 S  Talladega 1997 - Solgt
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
																			 Mt@stcn_
- Grunnladetrykk
  
- Innlegg: 57
- Registrert: 07 sep 2008, 12:37
- Medlemsnummer: N1515
- Navn: marius
- Bil: `03 9-5 aero
- Sted: nyborg, bergen
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Mt@stcn_ » 02 nov 2008, 16:33
			
			
			
			
			Aleks-ander_N948 skrev:Selfølgelig har du plass til en grisepikk/ekstraktor?  Merklige felger du skulle ha viss ikkje  

 
var kanskje litt kjapp på avtrekker`n her, ja. 
 
   
 
skal gjøre eit forsøk i måro.
må bare kjøpe nye bolter og ekstraktor.
forresten er det 110 nm på alu felg???
`03 9-5 aero, go bilen.
`05 hiace, do bilen.
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
								ViggenCab							
- Innlegg: 17
- Registrert: 24 mar 2008, 23:21
- Medlemsnummer: N1029
- Navn: Lars Kristian
- Bil: Saab 9-3 Viggen Cab
- Sted: Fåvang
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av ViggenCab » 02 nov 2008, 16:53
			
			
			
			
			Har hatt samme problem selv. 
Sveisa på et rør på låsebolten (sveisa inni røret) og brukte rørtang på røret for å skru ut bolten.
			
									
									http://www.garaget.org/expresssuper" onclick="window.open(this.href);return false;
ng9-5 Aero Ttid Xwd
ng9-3 Tid Hirsch
og9-5 Aero
9-3 Viggen Cab
og900 Aero
99 x 3
96 V4 under restaurering
 
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
								Aleks-ander_N948							
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Aleks-ander_N948 » 03 nov 2008, 13:35
			
			
			
			
			Mt@stcn_ skrev:
forresten er det 110 nm på alu felg???
På min bil er det det sånn:
Alufelg : 117 Nm
Stålfelg: 100Nm
Tatt fra haynesboka  

Saab 9-3 SS Vector      2005
Saab 900 S  Talladega 1997 - Solgt