Info trionicsystem?
Moderator: Moderatorer
- 87turbo N1162
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 79
- Registrert: 06 mar 2008, 19:04
- Medlemsnummer: N1162
- Navn: Stig
- Bil: 87 900 turbo 16v
- Sted: Stjørdal
Info trionicsystem?
Lurer på info om dette trionic-systemet til saab. Litt linker om hvordan det fungerer og hvilke firma som kan mappe om dette osv. Tenkte jeg skulle bygge inn dette i min 900 t16 og har et ønske om e85 konvertering. Hvis noen vet noe om dette så er jeg meget interresert i litt info=)
mvh Stig
mvh Stig
1979 Honda Civic
1984 Saab 900 gæsser 5d 1...2...3... SOLGT til herren i rødt!
1987 Saab 900 t16 "Dieseldyret" (stillestående prosjekt)
1990 Ford Sierra 4x4
1984 Saab 900 gæsser 5d 1...2...3... SOLGT til herren i rødt!
1987 Saab 900 t16 "Dieseldyret" (stillestående prosjekt)
1990 Ford Sierra 4x4
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Info trionicsystem?
Hvilket trionicsystem? 5.2, 5.5, eller vil du ha biopowerfunksjon og bygge T7? Det krever isåfall en del mer! Om du søker litt, så har flere her skrevet en god del om systemet, det er bare å søke. Det står også en del i FAQ, iallfall om 5.5. I prosjekttråden min om min gamle 900 så står det også litt om å konvertere en gammel 900 til trionic (du kunne ha spurt på treffet i dag, hehe).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- ruuper#907
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 78
- Registrert: 18 jan 2008, 11:30
- Medlemsnummer: 907
- Bil: 9-3 SC LIneAR
- Sted: Oslo 6
- Kontakt:
Re: Info trionicsystem?
Flere sponsorer i side menyen. Du kan spørre dem.
Per Vidar
06 9-3 SC 1.8t
Maptun Performance
06 9-3 SC 1.8t
Maptun Performance
- 87turbo N1162
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 79
- Registrert: 06 mar 2008, 19:04
- Medlemsnummer: N1162
- Navn: Stig
- Bil: 87 900 turbo 16v
- Sted: Stjørdal
Re: Info trionicsystem?
Snakket litt med Tor om dette idag på treffet. Begynner å skjønne nå at dette er litt omfattende=) skal prøve å grave litt frem og tilbake så jeg kanskje får en mulig løsning til slutt=) Men kom gjerne med innspill og anbefalinger 

1979 Honda Civic
1984 Saab 900 gæsser 5d 1...2...3... SOLGT til herren i rødt!
1987 Saab 900 t16 "Dieseldyret" (stillestående prosjekt)
1990 Ford Sierra 4x4
1984 Saab 900 gæsser 5d 1...2...3... SOLGT til herren i rødt!
1987 Saab 900 t16 "Dieseldyret" (stillestående prosjekt)
1990 Ford Sierra 4x4
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Info trionicsystem?
Så veldig omfattende er det vel kanskje ikke, om du kan lese et koblingsskjema og bruke en loddebolt så går det fint. Å bygge om til T5.2 er enkelt, da kan du bruke eksisterende fester fra motor med EZK for å plassere triggerhjul og veivakselgiver. Skal du ha T5.5 så må du lage en adapterplate til reimhjulet på veivakselen og feste triggerhjulet i den, samt lage en brakett som du monterer veivakselgiveren i. I tillegg må det borres og gjenges et hull til lufttempgiver i røret mellom intercooler og innsug. Ellers er det bare å bytte dyser, lambda og andre givere på motoren, ledningsnett og styreboks. Dette må kobles sammen med bilens øvrige nett.
Jeg har prøvd å montere 5.5-nett fra både ng900 og 9000 i en og900, og fant da ut at 9000-nettet passer mer eller mindre rett inn om du skal ha styreboksen på originalplass.
Om du nå skal bruke T5 som styresystem, så er du låst til ett drivstoff, med mindre du har en boks for bensin, og en annen for E85. Du kan likevel ikke blande drivstoff.
Teoretisk sett er det mulig å konvertere en og900 til T7 med TCS, og få BioPower-funksjon, men det omfatter "litt" mer.
Jeg har prøvd å montere 5.5-nett fra både ng900 og 9000 i en og900, og fant da ut at 9000-nettet passer mer eller mindre rett inn om du skal ha styreboksen på originalplass.
Om du nå skal bruke T5 som styresystem, så er du låst til ett drivstoff, med mindre du har en boks for bensin, og en annen for E85. Du kan likevel ikke blande drivstoff.
Teoretisk sett er det mulig å konvertere en og900 til T7 med TCS, og få BioPower-funksjon, men det omfatter "litt" mer.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Re: Info trionicsystem?
http://www.trollspeed.se" onclick="window.open(this.href);return false; kan dette med Trionic =)
Evt kan du gjøre deg selv en tjeneste og kjøpe Autronic som er 1000 ganger bedre =D
//Johan
Evt kan du gjøre deg selv en tjeneste og kjøpe Autronic som er 1000 ganger bedre =D
//Johan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: Info trionicsystem?
Sånn jeg har forstått det så er Autronic et selvstendig innsprutsystem, men jeg ville nå brukt Trionic på Saab når det er laget for Saab da. Jeg er ikke jeg den aller skarpeste på bil, men som siv.ing kombinerer vi ofte to læresetninger, KISS (keep it simple stupid) og why change a winning team, og med det i bakhodet så ville jeg hvertfall gått for Saab sitt eget system...Daniel N683 skrev:Med fare for å ødelegge tråden din Stig..
Hadde han ville hatt Autronic hadde han spurt hva som skal til for å konvertere til Autronic..Johan N828 skrev:Evt kan du gjøre deg selv en tjeneste og kjøpe Autronic som er 1000 ganger bedre =D
//Johan![]()
- Kan du forresten fortelle akkurat hva som er så mye bedre med Autronic? det har jeg lenge lurt på..
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Re: Info trionicsystem?
Beklager uttalelsen min der. Seff er det greit med Trionic, spesielt på Saab. Trinonic vs. Autronic får vi ta i en annen tråd 
//Johan

//Johan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: Info trionicsystem?
Det kunne faktisk vært en ting å få ned på papiret akkurat det der, hva er de største forskjellene, og når (rent teknisk altså) vil det lønne seg med det ene eller det andre. Vet jo at det er mange som bruker Autronic, så om man er litt "novise" kunne det være greit å vite. Man skal jo tross alt mappe opp Trionic om man går for det alternativet (jeg har forstått at det ikke er så mange som kan akkurat det), og dersom man har tilgang på mer folk fra den ene eller andre kanten så burde man jo gå for det, og vice versa.Johan N828 skrev:Beklager uttalelsen min der. Seff er det greit med Trionic, spesielt på Saab. Trinonic vs. Autronic får vi ta i en annen tråd
//Johan
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
- 87turbo N1162
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 79
- Registrert: 06 mar 2008, 19:04
- Medlemsnummer: N1162
- Navn: Stig
- Bil: 87 900 turbo 16v
- Sted: Stjørdal
Re: Info trionicsystem?
Siden dette er mitt første prosjekt så tenkte jeg kanskje å gå for noe "enkelt" den første gangen=) Og siden jeg jobber som lærling dvs. ikke det størdte budsjettet så er kanskje det rimeligste og enkleste som er løsningen for meg=)
Kanskje det er greit å gå litt grundigere til verks etter som erfaringen stiger
Takker for gode råd
Kanskje det er greit å gå litt grundigere til verks etter som erfaringen stiger

Takker for gode råd

1979 Honda Civic
1984 Saab 900 gæsser 5d 1...2...3... SOLGT til herren i rødt!
1987 Saab 900 t16 "Dieseldyret" (stillestående prosjekt)
1990 Ford Sierra 4x4
1984 Saab 900 gæsser 5d 1...2...3... SOLGT til herren i rødt!
1987 Saab 900 t16 "Dieseldyret" (stillestående prosjekt)
1990 Ford Sierra 4x4