Problem med TCS på SAAB 9000 CD 2.3 TURBO 200 hk 1992
Moderator: Moderatorer
Problem med TCS på SAAB 9000 CD 2.3 TURBO 200 hk 1992
Har problem med TCS-systemet på min SAAB 9000 med automat ifra 1992!
Problemet er at TCS-systemet setter feil da motor er varm, det er aldri problem da bilen er kald.
Da systemet setter feil blir gassen hard og går dårlig, er i "Limp home" modus. (TCS-CTRL lampa lyser konstant da)
Har fått lest av feilkodene og fikk beskjed om at det var feil på turtallsgiver på svinghjul og magnetventil på venstre forskjerm.
Skiftet magnetventil og giver, men ingen endring!
Er det noen som vet hva som skal til for å fjerne dette H****** dritt-systemet?
Har lest litt og tror jeg må skifte spjellhus og gasspedal, holder det eller må jeg skifte ledningsnett også?
Eller er det noen som vet hva problemet er så jeg får reparert det?
Problemet er at TCS-systemet setter feil da motor er varm, det er aldri problem da bilen er kald.
Da systemet setter feil blir gassen hard og går dårlig, er i "Limp home" modus. (TCS-CTRL lampa lyser konstant da)
Har fått lest av feilkodene og fikk beskjed om at det var feil på turtallsgiver på svinghjul og magnetventil på venstre forskjerm.
Skiftet magnetventil og giver, men ingen endring!
Er det noen som vet hva som skal til for å fjerne dette H****** dritt-systemet?
Har lest litt og tror jeg må skifte spjellhus og gasspedal, holder det eller må jeg skifte ledningsnett også?
Eller er det noen som vet hva problemet er så jeg får reparert det?
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Problem med TCS på SAAB 9000 CD 2.3 TURBO 200 hk 1992
Er mye du må gjøre for å fjerne det i allefall 
Men for å svare deg på problemene, feilkoder på veivakselgiver og på magnetventilen i venstre innerskjerm skal IKKE gjøre at bilen går i limp-home!
Magnetventilen i innerskjermen er kun for å styre avlastingsvntilen turboen.
Hvis du er helt sikker på at du ikke har flere feilkoder så må du begynne med å sjekke alle vacumslangene dine, det er ekstremt viktig at de er i orden på bilene med tcs.
Ellers er det heller ikke uvanlig at selve spjellhuset ryker
Det koster den nette sum av 19k hos saab
Hvor holder du til da? Jeg har feilsøkt mye på TCS og har mange deler til dette liggende så jeg kan godt hjelpe deg om du holder til i trøndelag..

Men for å svare deg på problemene, feilkoder på veivakselgiver og på magnetventilen i venstre innerskjerm skal IKKE gjøre at bilen går i limp-home!
Magnetventilen i innerskjermen er kun for å styre avlastingsvntilen turboen.
Hvis du er helt sikker på at du ikke har flere feilkoder så må du begynne med å sjekke alle vacumslangene dine, det er ekstremt viktig at de er i orden på bilene med tcs.
Ellers er det heller ikke uvanlig at selve spjellhuset ryker


Hvor holder du til da? Jeg har feilsøkt mye på TCS og har mange deler til dette liggende så jeg kan godt hjelpe deg om du holder til i trøndelag..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 269
- Registrert: 19 nov 2007, 23:07
- Medlemsnummer: N1870
- Navn: PerH N1870
- Bil: M91 9000 2.3t
- Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)
Re: Problem med TCS på SAAB 9000 CD 2.3 TURBO 200 hk 1992
Har du prøvd å bytte rundt magnetventilene på venstre forskjerm og den som står på torpedoveggen.
De to ventilene er like selv om de har ulik brakett. Prøv å bytte de rundt og se om det hjelper.
Ellers er det ort lekkasje på vakuumslanger som tor skriver. Det bør du også sjekke.
De to ventilene er like selv om de har ulik brakett. Prøv å bytte de rundt og se om det hjelper.
Ellers er det ort lekkasje på vakuumslanger som tor skriver. Det bør du også sjekke.
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
Re: Problem med TCS på SAAB 9000 CD 2.3 TURBO 200 hk 1992
Har gått over slangene vacuumslangene og de ser greie ut.
Har kryssbyttet magnetventilene uten at det ble noen endring.
Har fått et tips av en som mener at styre-enheten til ETS-systemet kan være defekt.
(Det virker som regel da bil er kald, men dersom man vrir tenning av og på igjen etter en kjøretur lyser TCS-lampa)
Her står det hvordan man skal fjerne systemet:
http://www.saablink.net/forum/showthread.php?t=2061" onclick="window.open(this.href);return false;
Men er det noen her som forsøkt det?
Hva blir evt. kostnaden på å gjøre denne ombyggingen?
Har kryssbyttet magnetventilene uten at det ble noen endring.
Har fått et tips av en som mener at styre-enheten til ETS-systemet kan være defekt.
(Det virker som regel da bil er kald, men dersom man vrir tenning av og på igjen etter en kjøretur lyser TCS-lampa)
Her står det hvordan man skal fjerne systemet:
http://www.saablink.net/forum/showthread.php?t=2061" onclick="window.open(this.href);return false;
Men er det noen her som forsøkt det?
Hva blir evt. kostnaden på å gjøre denne ombyggingen?
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Problem med TCS på SAAB 9000 CD 2.3 TURBO 200 hk 1992
Symptomet du beskriver tyder like mye på defekt spjellhus desverre..
Har opplevd flere som har trodd at styreenheten har vært defekt men hvor det har vist seg at det har vært andre feil, desverre så er bytte av styrebokser noe verksteder ofte tyr til når de ikke finner den egentlige feilårsaken.. Min erfaring er i allefall at de sjelden ryker, tror faktisk ikke jeg har opplevd det en eneste gang. Når det er sagt så kan det alikevel lønne seg å skifte denne på M91 og M92 i og med at det kom bedre programvare i den som kom i M93.
Når det gjelder å bygge om så bør du vel enten gjøre det selv eller få noen du kjenner til å hjelpe deg ellers vil det helt klart lønne seg å selge bilen og heller kjøpe en uten TCS, det er jo mange timer i arbeid å fjerne den samt at det koster endel i deler.
Har opplevd flere som har trodd at styreenheten har vært defekt men hvor det har vist seg at det har vært andre feil, desverre så er bytte av styrebokser noe verksteder ofte tyr til når de ikke finner den egentlige feilårsaken.. Min erfaring er i allefall at de sjelden ryker, tror faktisk ikke jeg har opplevd det en eneste gang. Når det er sagt så kan det alikevel lønne seg å skifte denne på M91 og M92 i og med at det kom bedre programvare i den som kom i M93.
Når det gjelder å bygge om så bør du vel enten gjøre det selv eller få noen du kjenner til å hjelpe deg ellers vil det helt klart lønne seg å selge bilen og heller kjøpe en uten TCS, det er jo mange timer i arbeid å fjerne den samt at det koster endel i deler.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Re: Problem med TCS på SAAB 9000 CD 2.3 TURBO 200 hk 1992
Da går jeg for en nyere styre-enhet til denne og skifte spjellhus.
Styre-enheten som sitter der er: 41 59 182 (Hella nr. 5DA 006 072-02)
Har funnet en styre-enhet på en skrot ifra 1994 som har nr. 43 92 601 (Hella nr. 5DA 007 368-00)
Kan den brukes?
SAAB forhandler'n sier at styre-enhet har art. nr. 30 54 7249 idag og koster 13 246,- inkl. mva.
Spjellhuset har art. nr. 91 16 724 og koster bare 4 550,- inkl. mva.
Har ikke funnet spjellhus som har dette art. nr. på noen skrot enda, er det flere art. nr. på det tro?
Styre-enheten som sitter der er: 41 59 182 (Hella nr. 5DA 006 072-02)
Har funnet en styre-enhet på en skrot ifra 1994 som har nr. 43 92 601 (Hella nr. 5DA 007 368-00)
Kan den brukes?
SAAB forhandler'n sier at styre-enhet har art. nr. 30 54 7249 idag og koster 13 246,- inkl. mva.
Spjellhuset har art. nr. 91 16 724 og koster bare 4 550,- inkl. mva.
Har ikke funnet spjellhus som har dette art. nr. på noen skrot enda, er det flere art. nr. på det tro?
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Problem med TCS på SAAB 9000 CD 2.3 TURBO 200 hk 1992
Oioi, har de endelig tatt til vettet og satt ned prisen på spjellhuset, da kan man jo nesten vurdere å kjøpe tcs-biler igjen 
Skal sjekke opp delenummrene når jeg rekker det, husker dem ikke i hodet.

Skal sjekke opp delenummrene når jeg rekker det, husker dem ikke i hodet.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Problem med TCS på SAAB 9000 CD 2.3 TURBO 200 hk 1992
Ihht. Til Imaas bil så koster den 14500 kr nå.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
Re: Problem med TCS på SAAB 9000 CD 2.3 TURBO 200 hk 1992
Jeg fikk beskjed om 4 550,- på Essen Bil i Spydeberg. http://www.essenbil.no
Dersom jeg hørte rett da....
Dersom jeg hørte rett da....
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Problem med TCS på SAAB 9000 CD 2.3 TURBO 200 hk 1992
Må være en gammal pris eller en "hyllevarmar". Er då billigare med spjellhus til 9000 med TCS enn 9-5 då, og det rimar ikkje heilt i mi bok. Får du et nytt spjellhus til den prisen er det vel berre å slå til sånn sett, du finn det neppe billigare nytt for å seie det slik.
Re: Problem med TCS på SAAB 9000 CD 2.3 TURBO 200 hk 1992
Endelig er feilen rettet. (Satte bilen på SAAB i Strømstad i Sverige)
Endte med å skifte den andre magnetventilen også. (Kan hende det ikke var nødvendig da feilen fortsatt var der etter skifte av den)
Etter en del feilsøking ble det konstantert brudd på noen kabler som gikk under førerstolen.
La opp nye kabler og etter dette har ikke feilen kommet flere ganger.
Endte med å skifte den andre magnetventilen også. (Kan hende det ikke var nødvendig da feilen fortsatt var der etter skifte av den)
Etter en del feilsøking ble det konstantert brudd på noen kabler som gikk under førerstolen.
La opp nye kabler og etter dette har ikke feilen kommet flere ganger.
