Ta vare på bremsene dine.
Moderator: Moderatorer
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Ta vare på bremsene dine.
En ting som jeg synes er lurt, iallefall gjør jeg det regelmessig.
Av og til når det er ingen biler bak, så trår jeg bremsepedalen i bunn. Og når ABS'en slår inn så trår jeg enda litt hardere, dette for å være sikker på at bremsene bak også skal ta.
Dette gjør jeg i den tro at det motvirker at kalipperene setter seg fast. Fint å gjøre nå når det er småglatt på veiene, så slipper du å legge igjen så mye gummi. Med den småbremsingene jeg gjør til vanlig rører iallefall ikke bremsene bak seg noe.
Av og til når det er ingen biler bak, så trår jeg bremsepedalen i bunn. Og når ABS'en slår inn så trår jeg enda litt hardere, dette for å være sikker på at bremsene bak også skal ta.
Dette gjør jeg i den tro at det motvirker at kalipperene setter seg fast. Fint å gjøre nå når det er småglatt på veiene, så slipper du å legge igjen så mye gummi. Med den småbremsingene jeg gjør til vanlig rører iallefall ikke bremsene bak seg noe.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Ta vare på bremsene dine.
dette er faktisk ett problem på "gubbekjørt" 9000.
Bak-calipperne er så å si ubrukt, og fungerer til slutt ikke.
Bak-calipperne er så å si ubrukt, og fungerer til slutt ikke.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Kristine
- 2.0 bar
- Innlegg: 679
- Registrert: 31 okt 2006, 16:06
- Medlemsnummer: 1387
- Navn: Kristine
- Sted: Sandnes
Re: Ta vare på bremsene dine.
Flere som snakker av erfaring skjønner jeg?Paradigm N558 skrev:dette er faktisk ett problem på "gubbekjørt" 9000.
Bak-calipperne er så å si ubrukt, og fungerer til slutt ikke.
SAAB 9000 CSE -97
SAAB 900 -87
SAAB 90 -86
SAAB 99 -84
SAAB 95 -76
SAAB 900 -87
SAAB 90 -86
SAAB 99 -84
SAAB 95 -76
- Bent N208
- Overload!!!
- Innlegg: 1807
- Registrert: 07 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N208
- Navn: Bent Andresen
- Bil: VW Scirocco TSI
- Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
- Kontakt:
Re: Ta vare på bremsene dine.
Å kjøre bremser godt varme og ta noen kraftige oppbremsninger i ny og ne er bare sundt
Mye penger kan du også spare på det
Mvh
Bent

Mye penger kan du også spare på det


Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts
- kristianur N1169
- 2.0 bar
- Innlegg: 795
- Registrert: 26 sep 2007, 22:16
- Medlemsnummer: 1169
- Navn: Kristian Strømstad
- Bil: 1987 900 t16 2d
- Sted: Trondheim
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Re: Ta vare på bremsene dine.
Derfor bakbremsene på gamlingen sin 9-3 ruster så godt ja 

Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Ta vare på bremsene dine.
Var også et problem på min OG900 når jeg kjøpte den dette ei god stund, måtte ligge bak biler her ei stund før de ble gode også da og rusta på bremseskivene forsvant bak plutselig (spesielt fort fosvant den når jeg kjøpte nye kalipere, skiver og klosser, kan det være den ekstra vekta i bagasjerommet?). 

SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- matss
- 1.2 bar
- Innlegg: 207
- Registrert: 28 mar 2008, 17:58
- Medlemsnummer: N1281
- Navn: Mats A. Leret
- Bil: 1990 - 900 Turbo 16V
- Sted: Sørumsand
Re: Ta vare på bremsene dine.
når jeg kjøpte min og900 tok bremsene mine veldig dårlig helt til jeg fikk tatt noen gode nedbremsinger
nå som jeg har fått litt mer bruk for abs'enpå glatta, så virker det som om ting er som det skal.

1990 - 3dørs 900 T16
- Haaka
- 2.0 bar
- Innlegg: 588
- Registrert: 16 des 2007, 05:50
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Re: Ta vare på bremsene dine.
OBS! Sunt eller usunt skal jeg ikke kommentere, men dette er ingen reparasjon.. Helt greit som det nevnes, gjør det en gang i blandt..
Om du mistenker dårlig/ujevn virkning/slitasje/rust osv. så er det siste du skal gjøre å trampe petalen i bunn. Iaf. mens bilen går fremover. I beste fall river du o-ringer i hovedsylinder, og tilogmed kalippere = 0 bremsetrykk, og i værste fall er det bare fantasien som vet hvor det ender pga. mislighold av bremsene..
Dette er ingen reparasjon, og for min del heller ikke ansett som godkjent vedlikehold!!!
Om du aldri bruker bremsa, må du gjerne ta i et tramp en gang iblandt.. Men skal du slå rust og frost, må du gjøre det fler gang for dag..
Om du mistenker dårlig/ujevn virkning/slitasje/rust osv. så er det siste du skal gjøre å trampe petalen i bunn. Iaf. mens bilen går fremover. I beste fall river du o-ringer i hovedsylinder, og tilogmed kalippere = 0 bremsetrykk, og i værste fall er det bare fantasien som vet hvor det ender pga. mislighold av bremsene..
Dette er ingen reparasjon, og for min del heller ikke ansett som godkjent vedlikehold!!!
Om du aldri bruker bremsa, må du gjerne ta i et tramp en gang iblandt.. Men skal du slå rust og frost, må du gjøre det fler gang for dag..

- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Re: Ta vare på bremsene dine.
Enig i at det ikke er en reperasjon. Men det er bedre at man blir stående etter en kontrollert nød-tramp, enn når man virkelig trenger det.Haaka skrev:I beste fall river du o-ringer i hovedsylinder, og tilogmed kalippere = 0 bremsetrykk, og i værste fall er det bare fantasien som vet hvor det ender pga. mislighold av bremsene..
Så tramp i vei. Nynner på "tramp-tramp, tramp på en smurf".

Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
Re: Ta vare på bremsene dine.
På 9-3SS er det ikke noe problem med fastnede bakbremser, under normal bruk slites faktisk bakbremsene mer...
cK
'03 9-3SS Arc
Litt øst for Brussel
-SID piksler dør ikke. De gjemmer seg for Lars Monsen-
'03 9-3SS Arc
Litt øst for Brussel
-SID piksler dør ikke. De gjemmer seg for Lars Monsen-
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Re: Ta vare på bremsene dine.
Kan forklare hvordan det skjer, med mindre du kjører med brekke på?colombo skrev:På 9-3SS er det ikke noe problem med fastnede bakbremser, under normal bruk slites faktisk bakbremsene mer...
\\Stian
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
Re: Ta vare på bremsene dine.
Jeg vet ikke hva dette skyldes, og dette er et fenomen man også finner hos Vectra. Ser ut til å være en GM-spesialitet.Stalfa skrev:Kan forklare hvordan det skjer, med mindre du kjører med brekke på?colombo skrev:På 9-3SS er det ikke noe problem med fastnede bakbremser, under normal bruk slites faktisk bakbremsene mer...
\\Stian

cK
'03 9-3SS Arc
Litt øst for Brussel
-SID piksler dør ikke. De gjemmer seg for Lars Monsen-
'03 9-3SS Arc
Litt øst for Brussel
-SID piksler dør ikke. De gjemmer seg for Lars Monsen-
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Ta vare på bremsene dine.
Enten er bremsefordelingen helt på trynet, eller så henger bakbremsene litt. Det er ingen annen naturlig forklaring, siden bremsefordelingen går i favør av forhjulene på alle biler jeg har vært borti.colombo skrev:Jeg vet ikke hva dette skyldes, og dette er et fenomen man også finner hos Vectra. Ser ut til å være en GM-spesialitet.Stalfa skrev:Kan forklare hvordan det skjer, med mindre du kjører med brekke på?colombo skrev:På 9-3SS er det ikke noe problem med fastnede bakbremser, under normal bruk slites faktisk bakbremsene mer...
\\Stian
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
Re: Ta vare på bremsene dine.
Min teori er at bremsefordelingen er såpass avansert (kombinert med ESP, som jo sikrer at det ikke snurrer) at den bruker bakbremsene optimalt, og siden de er mindre så slites de mer.
Dette er ikke uvanlig, mange 9-3SS eiere opplever det samme. Og ikke minst disse Vectra-folkene...
Dette er ikke uvanlig, mange 9-3SS eiere opplever det samme. Og ikke minst disse Vectra-folkene...

cK
'03 9-3SS Arc
Litt øst for Brussel
-SID piksler dør ikke. De gjemmer seg for Lars Monsen-
'03 9-3SS Arc
Litt øst for Brussel
-SID piksler dør ikke. De gjemmer seg for Lars Monsen-