Ta vare på bremsene dine.

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: Ta vare på bremsene dine.

Legg inn av Stalfa » 09 nov 2008, 13:17

Det høres feil ut i mine ører. Det skal være mer bremsing på forhjulene. Det er der all vekten er og dermed mest friksjon når du bremser. Da burde rumpa bli vinglete når du bråbremser.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

colombo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 302
Registrert: 19 aug 2005, 20:16

Re: Ta vare på bremsene dine.

Legg inn av colombo » 09 nov 2008, 16:15

Jo, det høres jo feil ut. Men alt tyder på at dette er normalt for disse bilene.
cK

'03 9-3SS Arc
Litt øst for Brussel
-SID piksler dør ikke. De gjemmer seg for Lars Monsen-

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Ta vare på bremsene dine.

Legg inn av Paradigm N558 » 09 nov 2008, 16:52

Stalfa skrev:Det høres feil ut i mine ører. Det skal være mer bremsing på forhjulene. Det er der all vekten er og dermed mest friksjon når du bremser. Da burde rumpa bli vinglete når du bråbremser.
Bakbremsene mine er veldig slitt atm, og rompa mi (bilens) er ustabil under kraftig nedbremsing.. ;)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: Ta vare på bremsene dine.

Legg inn av Stalfa » 10 nov 2008, 07:16

colombo skrev:Jo, det høres jo feil ut. Men alt tyder på at dette er normalt for disse bilene.
Da spør forskeren i meg. Hvorfor/Hvordan?
Får jeg en fornuftig forklaring på det så slår jeg meg til ro, før den tid har jeg vanskelig for å tro på det som blir sagt.
Slik er nå bare jeg.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Ta vare på bremsene dine.

Legg inn av Frode N073 » 10 nov 2008, 08:58

colombo skrev:Min teori er at bremsefordelingen er såpass avansert (kombinert med ESP, som jo sikrer at det ikke snurrer) at den bruker bakbremsene optimalt, og siden de er mindre så slites de mer.

Dette er ikke uvanlig, mange 9-3SS eiere opplever det samme. Og ikke minst disse Vectra-folkene... :)
hvis du kjøre sånn at ESP e så møye aktiv så kjøre du regelrett SVIN!!! :wink: for at ESP ska slå inn så må faktisk bilen begynna å snurra.

edit: la te ein smiley
Sist redigert av Frode N073 den 10 nov 2008, 10:43, redigert 1 gang totalt.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
K_Duck N1093
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 636
Registrert: 05 jul 2007, 11:02
Medlemsnummer: 1093
Navn: Steffen
Bil: M98 9-5 SE 2.0t
Sted: Bodø
Kontakt:

Re: Ta vare på bremsene dine.

Legg inn av K_Duck N1093 » 10 nov 2008, 09:22

Nå tror jeg vi hopper til konklusjoner her. Så vidt jeg kan se er det ingen som påberoper seg å kjøre på en slik måte at ESP'n slår mye inn. :reading:
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Ta vare på bremsene dine.

Legg inn av Frode N073 » 10 nov 2008, 10:48

K_Duck N1093 skrev:Nå tror jeg vi hopper til konklusjoner her. Så vidt jeg kan se er det ingen som påberoper seg å kjøre på en slik måte at ESP'n slår mye inn. :reading:
va kanskje litt kvast det forriga innlegget mitt. va ikkje meint som ein påstand mot Colombo. mer for å slå litt ihjel teorien hans.

har editert forriga innlegget
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Ta vare på bremsene dine.

Legg inn av Macgeier » 10 nov 2008, 14:14

Stalfa skrev:En ting som jeg synes er lurt, iallefall gjør jeg det regelmessig.

Av og til når det er ingen biler bak, så trår jeg bremsepedalen i bunn. Og når ABS'en slår inn så trår jeg enda litt hardere, dette for å være sikker på at bremsene bak også skal ta.

Dette gjør jeg i den tro at det motvirker at kalipperene setter seg fast. Fint å gjøre nå når det er småglatt på veiene, så slipper du å legge igjen så mye gummi. Med den småbremsingene jeg gjør til vanlig rører iallefall ikke bremsene bak seg noe.
Ett godt poeng, bremser må brukes regelmessig :D
Se bare hva som skjedde med konas bil etter at jeg hadde lånt den èn uke og brukte bremsene litt aktivt:
viewtopic.php?f=12&t=22624&p=155831&hilit=+rust#p155831" onclick="window.open(this.href);return false;
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

colombo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 302
Registrert: 19 aug 2005, 20:16

Re: Ta vare på bremsene dine.

Legg inn av colombo » 10 nov 2008, 17:24

Her er linker som viser at fenomenet med mer slitte bakbremser ikke er uvanlig på 9-3SS/SC
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... ear+brakes" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... ear+brakes" onclick="window.open(this.href);return false;

Også Opel har dette problemet:
http://www.forum.vectra-c.com/showthread.php?t=61090" onclick="window.open(this.href);return false;

En teori var at bakbremsene samlet mer støv og skitt og at dette kunne virke som slipemiddel. Kanskje det er noe i det?
cK

'03 9-3SS Arc
Litt øst for Brussel
-SID piksler dør ikke. De gjemmer seg for Lars Monsen-

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Ta vare på bremsene dine.

Legg inn av Talker » 10 nov 2008, 20:44

Har en ng900 med viggen skiver, og greenstuff klosser på. Denne syns jeg det i visse tilfeller er dårlig bremsevirkning. I lav hastiget (nedbremsning mot rødt lys osv) så virker bremsa ganske myk. En gang når jeg skulle flytte en ng900 cab bare noen få meter, så merka jeg at bremsing i gangfart var så kontant til forskjell av min, at jeg fikk ett lite uventet rykk.
Og når jeg står stille, så syns jeg det er ganske lett å trå pedalen i bunn. Dette kan hende det skal være slik, for dette har jeg ikke fått testet med lik bil.

Kom på en situasjon til. På kalde brenser, så testet jeg full tramp på våt vei i en slak nedoverbakke. Jeg fikk knappt nok ABS til å koble inn. :S

Hva kan dette ha seg?

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: Ta vare på bremsene dine.

Legg inn av Stalfa » 10 nov 2008, 20:57

Ikke for å være flåsete, men kanskje du tramper for sjelden og ting har begynt å feste seg?

Ellers så kan det jo være luft.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Ta vare på bremsene dine.

Legg inn av Talker » 10 nov 2008, 22:23

Bremser ganske heftig ganske ofte. Har selv tenkt over dette med luft. Har isåfall ikke erfart dette før, så kan ikke være sikker. Men syns at bremsene fungerer ganske bra i høy fart når de er blitt varme. Så har igrunn bestemt meg for å skifte klosser, men tror ikke at det er bare de som er synderen her.

Svar