Powerflexforinger

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Powerflexforinger

Legg inn av Orjan N235 » 22 jul 2004, 04:47

Hei,
har tenkt aa bytte ut org. foringene (da de ikke passerte EU-kontrollen) med powerflexforinger. Har hoert at disse skal vaere mye bedre. Som senest nevnt under "Dekk til 9-5 ??"
Har kjørt med Dunlop SP 9000 i 2 somre nå og er kjempe fornøyd.
De støyer litt men har masse grep både på tørr og våt vei.
Sporer ikke så mye men jeg har byttet til powerflex foringer så må bestemmer jeg hvor i sporet bilen skal ligge.
Hva er den stoerste forskjellen? Vil bilen virke stivere?
Kan jeg bare ta med meg nye foringer (bestilt fra SP) paa verksted aa faa byttet dem der?
Regner med det er best aa bytte baade fremme og bak samtidig.

mvh Orjan
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Brukeravatar
Thor N67
Overload!!!
Innlegg: 1000
Registrert: 24 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N67
Navn: Thor Moi
Bil: 9-5 2,3 M98
Sted: Son
Kontakt:

Legg inn av Thor N67 » 22 jul 2004, 07:31

Bilen blir ikke så mye stivere men litt gjør det jo. Det viktigeste er at bilen blir mye mer retnings stabil og "taitere".
Thor N67
M98 9-5 2,3

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 24 jul 2004, 04:07

Saa mao. kan det anbefales aa skifte til powerflex kontra orginale?
Jeg vil jo ikke ha en soft og mjuk bil, men en familiebil med gode kjoereegenskaper.

Orjan
P.S: Tips om verksteder som utfoerer dette for en overkommelig pris mottas m/takk
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Brukeravatar
TH
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 117
Registrert: 14 mar 2004, 01:00
Sted: Oslo

Legg inn av TH » 26 jul 2004, 00:53

Det er interessant dette med nye bushinger/foringer. Har selv en ng900 der foringene til stabstag ble smurt opp for å få vekk et lite knak som oppstod ved bremsing. Etter noen titals mil i regnvær er det hele tilbake, noe som sikkert skyldes at foringen er utslitt.
Vurderte å bytte alt av foringer forran og bak, men skulle gjerne hørt om andres erfaringer ang. resultat og verkstedsomkostninger. Vil gjerne prøve PowerFlex fra SP i tilfelle.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 26 jul 2004, 09:11

Powerflex - foringer har i tillegg til en litt større stivhet også mye lengre
levetid enn gummiforinger. Jeg har bare positive erfaringer med slike
foringer fra Speedparts og kommer aldri til å kjøre rundt med noe annet.

Forskjellen i bruk er så liten at en ikke trenger å bytte dem samtidig, jeg
monterte en side av gangen framme uten at det merktes på bilen.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
TH
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 117
Registrert: 14 mar 2004, 01:00
Sted: Oslo

Legg inn av TH » 26 jul 2004, 12:16

Men tror dere det forbedrer kjøreegenskapene vesentlig å bytte alt sammen (1995 ng 900, 148.000 km), eller burde jeg spare pengene og kun bytte det som åpenbart er utslitt? Hvis kjærra føles "tightere" med nye foringer, kunne jeg jo droppe planene om å oppgradere fra 1995 til 1996-forstilling? Det er alltids andre ting å bruke tusenlappene på med en tiåring stående i gata...
Først sier du at de er mye bedre enn gummi, så sier du at det er liten forskjell i praktisk bruk?!?!!?

Gjest

Legg inn av Gjest » 28 jul 2004, 11:46

Ingen flere Powerflex-erfaringer?

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 29 jul 2004, 02:38

Da har jeg utfoert et soek her paa formuet ang powerflex :idea: .
Soek-funksjonen er en fin ting gitt :wink:
Ser jo at temaet har vaert oppe til diskusjon et par ganger. Mye interessant lesing.

Men hvordan er det aa skifte foringene. Boer det helst skje ved et verksted?

mvh,
Orjan :aim: :coffeemachine: :coffeecup: :coffeecup: :coffeecup:
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Brukeravatar
Thor N67
Overload!!!
Innlegg: 1000
Registrert: 24 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N67
Navn: Thor Moi
Bil: 9-5 2,3 M98
Sted: Son
Kontakt:

Legg inn av Thor N67 » 29 jul 2004, 08:57

Send et pm til Morty. Han kan kanskje gi deg tips om hvor og hvem som kan hjelpe deg. Han holder til på Hergra og har litt oversikt om det meste der oppe. Ellers er det bare 1 uke igjen til landstreffet på Lånkebanen med base på Torpet kamping. Ta en tur så får du nok hjelp med det meste.
Thor N67
M98 9-5 2,3

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 29 jul 2004, 11:54

Kjøreegenskapene påvirkes mest av å bytte bakre bærearmsforinger
på framvogna, samt krengningsstabilisatorforingene i karosseriet fram
og bak. Det andre gjør mindre av seg. Men blir det slitt, så skal en ikke
erstatte gummi med gummi!

Når jeg sier at det ikke påvirker kjøreegenskapene i stor grad, så er det
fordi alle gir sitt lille bidrag til å tighte til bilen. Du får aldri samme effekt
som ved bytte til sportsdempere (som er den viktigste modifiseringen).
Men bytte på en side av gangen går ikke ut over sikkerheten slik som
bremser, fjærer eller dempere ville gjort.

Prioriteringsrekkefølgen for tuning er etter min mening:

-Dekk (og felger, profiler nede på 30, 40 og 50 tallet)
-Dempere
-Fjærer
(-Grovere krengningsstabilisatorer)
(-Støtdemperstag fram/bak)
(-Nyere nedre opphengskuler fram på 9-5 t.o.m. 01)
-Powerflexforinger
....
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 30 jul 2004, 14:42

Send et pm til Morty. Han kan kanskje gi deg tips om hvor og hvem som kan hjelpe deg. Han holder til på Hergra og har litt oversikt om det meste der oppe. Ellers er det bare 1 uke igjen til landstreffet på Lånkebanen med base på Torpet kamping. Ta en tur så får du nok hjelp med det meste.
Pm er sendt, kanskje Morty er litt opptatt foer landstreffet. Dessverre har jeg nok ikke mulighet til vaere med der da jeg befinner meg i Nordsjoen til slutten av august :cry: . Oensker alle som deltar og jobber med forberedelsene lykke til :wink: .
Vurderte å bytte alt av foringer forran og bak, men skulle gjerne hørt om andres erfaringer ang. resultat og verkstedsomkostninger. Vil gjerne prøve PowerFlex fra SP i tilfelle.
Da bilen ikke gikk gjennom EU-kontrollen (utfoert av Din Bil i Tr.heim) skulle de samme folka ha 5000 kr for skifte av org. foringer bak. I tillegg skulle de ha ytterligere 2000 i tilfelle de maatte etterjustere. Naa vet jeg ikke hvor mye arbeid og verktoey som skal til, men synes det var litt vel droeyt. Ventet ikke at en bil som gaar gjennom sin 1. EU-kontroll ikke skulle passere. Kanskje jeg er gnien, men jeg trodde aerlig talt ikke det skulle koste saa mye :shock: . Saa naa har jeg kjoert siden januar (gikk over gata til NAF der den passerte u/anmerkninger), uten aa bytte. Haaper ikke dette har noe aa si?
-Dekk (og felger, profiler nede på 30, 40 og 50 tallet)
-Dempere
-Fjærer
(-Grovere krengningsstabilisatorer)
(-Støtdemperstag fram/bak)
(-Nyere nedre opphengskuler fram på 9-5 t.o.m. 01)
-Powerflexforinger
Dempere maa ant. skiftes m/neste service likevel (sammen med f-bremser) Maa passe paa aa oppgradere naar en likevel maa skifte deler. Proever jo ogsaa aa legge av litt penger til en brukbar chiptrim, men det kan jo gaa hardt utover trimkontoen naar en skal skifte det ene og det andre her og der.

Ha en fin dag,
Orjan
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Svar