Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Legg inn
av Gunnar N326 » 04 nov 2008, 12:37
Hvit røyk høres ut som vann i eksosen, altså turboras eller toppaking. Resten av symptomene er typisk for det som Ingvar mener det er, lekasje på trykksiden av innsuget, jeg mener mellom turbo og motor. Kan være nesten overalt, på min bil var ikke trykkrøret tett på spjeldhuset, måtte montere ny pakning og skru til skikkelig. Sjekk også avlastningsventilen, at den ikke står åpen. Ellers trykksatte slanger, inn og ut av intercooler.
Originalturboen har det med å gå skikkelig i stykker, så du er ikke i tvil hvis den er gåen..(rasle rasle, klonk klonk)

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01

Solgt

9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
-
Sega
- Innlegg: 14
- Registrert: 01 okt 2007, 23:45
- Bil: 9-5
- Sted: Oslo
Legg inn
av Sega » 04 nov 2008, 14:08
Kikket en del på det igjen, og funnet ut av at eksosen blir blåst rett ut mellom blokka og manifoilen. Hele toppen er fin og ren, bortsett fra den ene utblåsningen hvor det er helt svart og tydeligvis kommet ut en del eksos. Det ser ut som om det mangler en bolt der også. Er dette nok til at man faktisk kan få alle disse symptomene?
-
Haaka
- 2.0 bar

- Innlegg: 588
- Registrert: 16 des 2007, 05:50
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Legg inn
av Haaka » 04 nov 2008, 17:57
Sega skrev:Er dette nok til at man faktisk kan få alle disse symptomene?
Har du lekk ut fra eksosmanifold, har du også falskluft inn igjen, trekkes inn mellom eksospulsene, og når
oksygenføleren, og i siste rekke lurer den styresentralen til å tro den får for lite bensin.
Det er nok det mest åpenbare problemet du skal kvitte deg med først..

Røyk og div. andre symptomer blir nok bra, når ikke bilen drukner lenger..

-
Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Legg inn
av Gunnar N326 » 04 nov 2008, 18:01
Hmm.. trodde ikke boltene knakk så lett på 9-5, velkjent problem på 9000...
Vet ikke om det kan gi sånne symptom, men bland tidligere nevnte symptom med det siste her, du skriver "mellom toppen og manifoilden", kan bety at det kommer ut mellom toppen og blokka?
Flere av oss som har ettertrekt toppen... Jeg, Terra, og sikkert flere som jeg ikke husker nå..
Få sjekka topplokksboltene, kan være det som skal til!
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01

Solgt

9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
-
Ronny_N169
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
-
Kontakt:
Legg inn
av Ronny_N169 » 04 nov 2008, 20:14
Gunnar N326 skrev:Hmm.. trodde ikke boltene knakk så lett på 9-5, velkjent problem på 9000...
Same shit på 9-5 og og9-3 desverre, minst like dårlige.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
-
Sega
- Innlegg: 14
- Registrert: 01 okt 2007, 23:45
- Bil: 9-5
- Sted: Oslo
Legg inn
av Sega » 26 nov 2008, 20:56
Vært borte på jobb i to uker nå men endelig fått byttet manifold pakningen, så nå kommer det ihvertfall ikke eksos ut noe annen plass enn der det skal ut.
Men har fremdeles problemet med at når bilen starter så går den umiddelbart opp på høyt turtall ute at det faller, mellom
5000 og 7000.....
Har fått en bekjent mekaniker til å plugge inn i bilen for å lese feilkoder, men var absolutt ingen feilkoder å lese.
Han kjøpte også en eller annen kabel så han kunne gå inn å se på enkelt ting om alt funket, her også viste det at alle releer og sånne ting funnket som det skulle.....????
Så da må det vel være et eller annet mekanisk? ellers hadde man vel fått feilkoder?
Han snakket med en saab mekaniker om dette og han mente at det kunne være "gass" spjellet som hang, men nå er det sjekket og også dette beveget seg som det skulle.....
noen gode ideer?
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 26 nov 2008, 22:09
Jeg gjetter nå fortsatt på at den drar falskluft et sted. Men uansett grunn, så er det da ikke feilkoder for alt, om du fikk med deg en Saab-mekaniker så regner jeg med at han leste av samtlige adapsjoner? Det kan være til hjelp.
Sannsynligvis har du stor bränsleadapsjon pga eksoslekkasjen din, om styreboksen ikke er resatt etter at du bytta pakninga, så ligger adapsjonen der fortsatt, og det kan ta litt tid før den går ned igjen. Om du tar av minuspolen på batteriet og setter den på igjen, så får du resatt boksen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Sega
- Innlegg: 14
- Registrert: 01 okt 2007, 23:45
- Bil: 9-5
- Sted: Oslo
Legg inn
av Sega » 27 nov 2008, 12:43
Takker for tilbakemelding, trixet med å koble av minus polen på batteriet for å resette systemet er nå prøvd uten videre hell med det.
Finner rett og slett ikke noen plass det kommer luft inn eller ut som det ikke skal, men skal fortsette med å lete etter dette (ja, vet det kan være vanskelig å finne)
Kan det være noe mekanisk som henger seg opp en eller annen plass?
-
Sega
- Innlegg: 14
- Registrert: 01 okt 2007, 23:45
- Bil: 9-5
- Sted: Oslo
Legg inn
av Sega » 30 nov 2008, 22:52
Ingen fler fornuftige tips?
Begynner å bli litt lei av å være uten bil nå så da overgir jeg meg til de som kan det, hvilket verksted bør man velge?
Jeg holder til på Gardermoen, ser nærmeste saab verksted er på Lillestrøm..... men sikkert noen som har
erfaringer med hva/hvor som er bra...
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 01 des 2008, 00:06
Stikk deg en tur til Tommy på TD Tuning, han holder jo til ikke så langt unna og han har i allefall jeg knallgode erfaringer med

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Jørgen N1032
- 1,5 bar

- Innlegg: 464
- Registrert: 01 mai 2007, 13:03
- Medlemsnummer: N1032
- Navn: Jørgen Kvandal
- Bil: 9-5 2,0 t Estate
- Sted: Strømmen
Legg inn
av Jørgen N1032 » 03 des 2008, 21:34
Eller Speedparts som ligger på Kjeller Vest, like ved Olavs gård

-01 9-5 SE 2.0t Estate. Aut.
-00 9-3 SE. Solgt
-85 900 T16. Solgt